בית הדין לעבודה נגד ארצות-הברית-של-אמריקה!

בית הדין לעבודה נגד ארצות-הברית-של-אמריקה!

תקדים: בית הדין לעבודה פסק לטובת מאבטח בקונסוליה האמריקאית וגזר על ממשלת ארה"ב פיצויי פיטורין, דמי הודעה מוקדמת ופיצוי בגין פיטורים שלא כדין

שיתוף
חוקי עבודה
חוקי עבודה

תביעה תקדימית התקבלה אתמול (יום ד', ערב יום הזיכרון לשואה ולגבורה) בבית הדין האזורי לעבודה בירושלים. בחור ישראלי, שעבד בקונסוליה האמריקאית בירושלים בתור מאבטח, חשף פרשת מביכה שבעקבותיה הוא פוטר. העובד הגיש תביעה כנגד ממשלת ארה"ב וזכה.

המאבטח, איתמר כהן, שיוצג על ידי משרד עורכי הדין גיא אופיר, חשף צלב קרס בקונסוליה האמריקאית בשנת 2005. הוא מצא לנכון להתריע על כך למשרד מבקר המדינה וכשנפגש עם נציגי מבקר המדינה הוא חשף בפניהם תופעה של ציור צלבי קרס בקונסוליה על ידי מאבטחים לא יהודיים וטיוח הפרשה על ידי גורמים בכירים בקונסוליה.

התלונה שהגיש מבקר המדינה בעקבות החשיפה הובילה לתביעה משפטית מסועפת, במהלכה אף ניתן פסק דין – בהיעדר הגנה  – כנגד ממשלת ארצות הברית בשנת 2006. בעקבות פסק הדין נפתח תיק הוצל"פ והוטלו צווי עיקול על נכסיה המסחריים של ממשלת ארה"ב בישראל.

כשבועיים לאחר חשיפת התופעה פוטר כהן לאלתר ללא שימוע, ללא הודעה מוקדמת או דמי הודעה מוקדמת, פיצוי פיטורין או כל זכות אחרת לה זכאי עובד במעמד הפיטורים.

בית הדין פסק כי כהן פוטר מחוסר תום לב ובהליך פיטורין פגום, בו נשללו זכויותיו הקוגנטיות הבסיסיות ביותר של כהן, תחת חוקי העבודה בישראל. בית הדין בפסק דין תקדימי נתן אתמול פסיקה ראשונה בישראל ובעולם, המחייבת את ארה"ב בתשלום פיצויי הלנת פיצויי פיטורין ובתשלום פיצויים עבור פיטורין שלא כדין (בתוספת ריבית והצמדה משנת 2005) וזאת על אף שבחוזה העסקה של שמציעה ממשלת ארה"ב למאבטחים בקונסוליה מצוין כי מותר לממשלה לפרט עובד ללא פיצויי פיטורין. בית הדין לעבודה פסק כי סעיף זה אינו כדין ואין לייתן לו תוקף.

 

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה