שיתוף

"בעשור האחרון משתמשים יותר ויותר ארגונים במשחק ככלי לשיפור תהליכי הדרכה והערכה. למעשה, המושג Gamification הפך שגור בפי כל גורם מקצועי בתחום ההדרכה בארגונים. וזהו רק קצה הקרחון. כיום אנחנו עומדים בפתחה של מהפיכה, שתביא איתה קפיצת מדרגה בכל הקשור לשימוש במשחק ככלי להערכה והכשרה של עובדים ומנהלים, והוא יהפוך לכלי מרכזי והכרחי למטרות אלה", דברים אלה אומר נדב אגוזי, דירקטור בחברת Mind Lab Group ומנהל הפעילות בישראל של תוכנית Accelium, בשיחה עם HRus לקראת הרצאתו בכנס HR-Expo שייערך על ידי HRus ב-8 בפברואר בגני התערוכה בתל אביב.

חברת Mind Lab Group מתמחה בפיתוח מיומנויות חשיבה כמו קבלת החלטות, פתרון בעיות וגמישות מחשבתית באמצעות משחקי אסטרטגיה. לדברי אגוזי, "יותר ויותר חברות, בהן החברות הגדולות בעולם, עושות בכלי זה שימוש נרחב בתהליכי הגיוס, בהכשרות המנהלים ובתהליכי הדרכה שונים.

"מערכת Accelium מבוססת על התפיסה לפיה, משחקי אסטרטגיה הם כלי סימולטיבי, שמאפשר לשקף את כישורי החשיבה והמיומנויות של השחקן, להצביע על נקודות החוזק והתורפה שלו ולשפר אותן לאורך זמן. באמצעות כלי זה, אנחנו מציעים לארגונים ולחברות תוכניות לפיתוח מנהלים, שכוללות מודולים של הערכת מיומנויות".

אגוזי אומר, כי "התוכנית, מבוססת על מתודולוגיות שפותחו בחברה לאורך 22 שנות פעילות, והיא פועלת בהצלחה ביותר מ-15 מדינות. טכנולוגיות המשחק מבוססות על בינה מלאכותית ואלגוריתם שמבצע הערכה ומייצר תהליך שיפור. טכנולוגיות אלה מאפשרות לבצע את קפיצת המדרגה עליה דיברנו בראשית הכתבה".

למה בעצם חשוב להשתמש במשחק ככלי להכשרת מנהלים?

"תהליך ההכשרה האידיאלי הוא תהליך שבו הלומד נמצא במצב הנקרא Flow. זהו מצב בו הלומד מעורב באופן פעיל בתהליך הלימוד וחש שמאתגרים אותו. בשימוש נכון מאפשר המשחק לקיים את שני התנאים הללו (מעורבות פעילה והצבת אתגר).

"אנחנו מציעים לא לעצור כאן ולעשות שימוש במשחק לא רק כאמצעי ליצירת מוטיבציה, אלא אף כסביבה לימודית בפני עצמה, המדמה מצבי חיים אמיתיים, ומחייבת את הלומד להפעיל את מירב ומיטב המיומנויות שלו. סביבה כזו, בא מוסרים מנגנוני ההגנה המונעים מאנשים תהליך שינוי, מאפשרת לנו לפתח כישורים קוגניטיביים ורגשיים, החל מהדרך בה אנו פותרים בעיות ומקבלים החלטות ועד לדרך בה נתמודד עם קשיים".

באילו מובנים זה שונה ממתודולוגיות הדרכה אחרות?

"בניגוד לכלי הדרכה והערכה סטנדרטיים, כמו למשל שאלונים, מצגות, ולומדות, תהליכי הכשרה והערכה המבוססים על משחק, מייצרים תנאים אופטימליים ללמידה ומכשירים את הקרקע לפיתוח תשתית חשיבה, שמהווה קריטריון הכרחי להצלחה מקצועית ואישית של כל עובד ומנהל.

"בתוכנית לפיתוח מנהלים שאנחנו מפעילים בארגונים אנחנו יוצרים תהליך, שמטרתו ליצור תשתית חשיבה המבוססת על שלוש קטגוריות. קטגוריה אחת היא חשיבה אסטרטגית, במסגרתה יפתח הלומד מיומנויות, כגון חשיבה מערכתית, יכולת חשיבה בצורה מופשטת, ומיומנויות תכנון.

"הקטגוריה השנייה מפתחת חשיבה אנליטית ומיומנויות כמו למשל כושר לימוד, זיהוי דפוסים, ויכולות חישוב. הקטגוריה השלישית מפתחת את סגנון הביצוע ומשפרת את יכולת ההסתגלות לשינויים, את כושר ההתמדה, ואת המיומנות לעבור ממשימה למשימה".

איך זה עובד בפועל?

"התוכנית לפיתוח מנהלים של Accelium מכילה שלושה רכיבים: רכיב אחד הוא רכיב ההערכה, במסגרתו יעבור המנהל מבדק הערכה משחקי, שבסופו יתקבל דוח כישורים ומיומנויות, המשקף את נקודות החוזק והתורפה של אותו מנהל. מערכת ההערכה שפיתחנו לצורך כך, הנקראת Accelium Talent, משמשת כיום גם ככלי להערכת מועמדים, ומשולבת בתהליכי הערכה של חברת אדם מילא העוסקת באבחון בתחום משאבי האנוש.

"הרכיב השני הוא רכיב הסדנאות, במסגרתן מפתח הלומד מיומנויות כגון קבלת החלטות, פתרון בעיות, וגמישות מחשבתית. כל זאת באמצעות מתודולוגיה מבוססת משחק. המתודולוגיה כוללת שלושה שלבים: לימוד משחק אסטרטגיה, לימוד אסטרטגיות חשיבה במשחק, ושלב העברת האסטרטגיות מהמשחק לחיי היומיום ולעולם התוכן הניהולי.

"הרכיב השלישי במערכת, מאפשר למידה אישית מקוונת בכל זמן ומעל גבי כל פלטפורמה (כאמור, מחשב נייח, מחשב נייד, טבלט וטלפון חכם). מערכת זו כוללת סדרת אימונים משחקיים, המתרגלת את המשתמש בפיתוח חשיבה, ומאפשרת לו לעבוד על נקודות התורפה שלו בצורה מהנה ומאתגרת".

באילו חברות בארץ מיושמת המערכת?

"בארץ מיושמים פתרונות אקסליום בארגונים כגון אמדוקס (ספקית מערכות הבילינג וה-CRM), חברת הביוטכנולוגיה פרוטליקס, צה"ל (פו"ם וב"הד 1), בנקים ועוד".

איך נולד הרעיון להקמת החברה?

"חברת Mind Lab Group הוקמה בשנת 1994 על ידי שני סטודנטים (דאז) לחינוך, אהוד שחר (כיום מנכ"ל החברה) ודני גנדלמן. שניהם שחמטאים שרצו לפתח תוכנית לפיתוח חשיבה באמצעות החוויה האישית שלהם כשחקני שח-מט. אגב, גם אני עצמי משחק שח-מט מגיל שש.

"אף על פי שלמשחק השח-מט יש תדמית של משחק מאוד אנליטי ומתמטי, הרי שבפועל, הוא משקף את החיים לא רק ברמה קוגניטיבית אלא גם ברמה רגשית. משחק השח-מט מהווה סימולציה מדוייקת להתמודדות עם אתגרים בכל תחום. מי שיודע להתמודד עם קשיים במשחק ולנהל את הרגשות שלו במשחק, יודע גם לנהל אותם בחיי היומיום.

"אלא שמכיוון ששח מט הוא משחק מורכב ולוקח זמן ללמד אותו, בוצע המעבר משח מט למשחקי אסטרטגיה. הם פשוטים יותר ללימוד, ועם זאת מכילים את אותם רבדים של עניין ועומק, ולכן מאפשרים את הסימולציה והמשחק ככלי העבודה שלנו".

החברה צמחה במהלך שנות ה-90 בבתי ספר בארץ, והפכה לחברת ההעשרה הגדולה בישראל. בתחילת שנות האלפיים התרחבה החברה לפעילות בינלאומית בשיטת הזכיינות, וכיום יש לה זכיינים במדינות רבות בעולם. החל מ-2009 מפתחת החברה, על בסיס המתודולוגיה שתוארה, טכנולוגיות למידה משחקיות מתקדמות וכיום יש לחברה מרכז פיתוח בישראל, בו היא מעסיקה צוותי פיתוח תוכנה, מומחי משחקים, אנשי תוכן ויועצים ארגוניים.

פעילות Accelium בישראל מנוהלת על ידי נדב אגוזי, שמשמש החל משנת 2004 בתפקיד מנהל הפיתוח של החברה. לאגוזי רקע בייעוץ ארגוני ומשאבי אנוש וכאמור, הוא עצמו שחקן שח מט.

לאתר של Accelium

סדנת עולם העבודה החדש

אין תגובות

השאר תגובה