שילוב סטודנטים בארגונים – בעיה שיש לפתור לפני שהופכת לסוגייה פוליטית

שילוב סטודנטים בארגונים – בעיה שיש לפתור לפני שהופכת לסוגייה פוליטית

מחקר: 23% מהסטודנטים בבריטניה השתלבו במקומות עבודה בהם עבדו קודם לכן במשרה חלקית. אולי כדאי לאמץ את השיטה גם בארץ?

שיתוף
סטודנטים

 מחקר של בית הספר למנהל עסקים באוניברסיטת לינקולן, מצא כי 23% מהסטודנטים בבריטניה השתלבו במקומות עבודה בהם עבדו קודם לכן במשרה חלקית.  15% מצאו את מקום העבודה בסיוע חברים או בני משפחה.

ממצא אחר מספר כי השימוש ברשתות חברתיות לאיתור מקומות עבודה הוא תחליף יעיל למרכזי ההשמה הקיימים באוניברסיטאות ונועדו לסייע בשילוב סטודנטים לתארים גבוהים בשוק העבודה.

המחקר עוסק באחת הסוגיות הרגישות בעולם המערבי ולא רק בו- שילוב צעירים בכלל וסטודנטים בפרט בשוק העבודה. מדובר במיליוני סטודנטים המסיימים מידי שנה את מיטב האוניברסיטאות בעולם ומתקשים למצוא עבודה. במדינות רבות הפך הקושי מבעיה אישית לסוגיה פוליטית, כאשר דור שלם ומתוסכל של צעירים יוצא לרחובות ומפגין נגד הממשלה, כמו המחאה החברתית המתפשטת בארה"ב כיום למשל. לא מעט מהתסיסה הזו נובעת בשל התסכול הנוצר, כאשר אחרי השקעה של כסף וזמן בלימודים – אין אפשרות למצוא תעסוקה. בנוסף, הקושי במציאת תעסוקה בארה"ב, הוא קריטי במיוחד עבור צעירים שלקחו הלוואות מבנקים מסחריים, כדי לממן את שכר הלימוד באוניברסיטאות שאינן ממומנות מכספי המדינה.

האחוז הגבוה של מובטלים בקרב הצעירים בספרד או ביוון, הפך לגורם המסכן את יציבות הממשל במדינות אלו. מצב זה מסכן כל ממשל – בכלל זה גם את ממשלת ישראל, מבלי להתחשב בזיקה שלו לאידאולוגיה פוליטית או מצע חברתי כזה או אחר. האוניברסיטאות שאינן ממומנות מכספי המדינה בארה"ב, רואות את עצמן כאחראיות לא רק על הענקת התואר האקדמי ואיכות הלימודים, אלא אף על השמת הבוגרים המסיימים בעבודה. העדר אפשרות לתעסוקה של בוגרים, מקשה לא רק על הבוגרים עצמם אלא באופן עקיף על האוניברסיטאות עצמן. בעיות התעסוקה יצמצם את מספר הסטודנטים ואת תקציבי האוניברסיטאות הממומנות על פי מספר הסטודנטים בהם.

עורכי המחקר הדגישו כי "רבים מהמעסיקים דורשים ניסיון מקצועי בעולם העבודה, לפני שהם מציעים חוזה במשרה מלאה". העדר ניסיון מקצועי של בוגרי אוניברסיטאות, הוא מכשלה העומדת גם בפני בוגרים במוסדות להשכלה גבוהה בישראל ,אם כי השירות הצבאי, המאפשר התנסות במגוון תפקידים, נתפש אצל מעסיקים רבים כמשהו המתקרב לניסיון מקצועי של ממש.

בד בבד, חברות גדולות בישראל המתמחות בתחום ההייטק, נוהגות לגייס סטודנטים במקצועות טכנולוגיים כבר בשנות הלימוד האחרונות שלהם באוניברסיטאות ולסטודנטים בטכניון מוצעות מלגות קיום המממנות את שכר הלימוד.

גם מנהלי משאבי אנוש בחברות קטנות ובינוניות, עשויים לבחור במסלול של גיוס בוגרי אוניברסיטאות ללא ניסיון מקצועי. דרך אפשרית אחת היא העסקה במשרה חלקית של סטודנטים במקצועות רלוונטיים, עוד טרם שסיימו את הלימודים, באופן כזה ניתן לבחון את כישורי העובד במהלך פרק זמן ארוך, לפני השתלבותו המלאה בארגון ואף להקנות לו ניסיון מקצועי שיוכל לשרת את הארגון ואת הסטודנט כאחד.

 

 

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה