שיתוף

עזיבת עובדים את מקום העבודה היא תופעה נפוצה ויש לה סיבות רבות. החל מעומס עבודה מוגזם ושחיקה, דרך היעדר גמישות בעבודה, ושכר לא הוגן ועד ניהול גרוע.

בכל עזיבה של עובד, הארגון מפסיד ידע ומיומנות, ונאלץ להשקיע שוב עלויות בגיוס עובדים חדשים, הכשרתם, קליטתם וכו.

אבל נראה שההפסד הגדול ביותר נגרם לארגון כאשר עובדים חדשים עוזבים את החברה בתוך פחות משנה לאחר הצטרפותם אליה.

לעזיבה של עובדים חדשים יכולות להיות סיבות רבות, והנפוצה בהם היא קליטה לא מוצלחת.

אבל נראה שהסיבה הבעייתית ביותר, ושדורשת בירור מעמיק לגבי התרחשותה, היא שחיקה של עובדים שעוד לא חלפה שנה מהיום בו הם הצטרפו לחברה.

בסביבת העבודה הנוכחית, שחיקה של עובדים חדשים, שהשחיקה הופיעה אצלם פחות משנה לאחר שהחלו לעבוד במקום העבודה, הופכת לבעיה שארגונים רבים מתקשים לטפל בה.

השינויים בגישות ובציפיות בעבודה, והעלות הגבוהה של תחלופת עובדים, הופכים את אסטרטגיית שימור העובדים, ובפרט עובדים חדשים, לבעלת עדיפות גבוהה למנהלי משאבי אנוש.

התופעה של שחיקה של עובדים חדשים, שנשחקים פחות משנה לאחר שהחלו לעבוד במקום העבודה, מהווה כשלעצמה בעיה, שלא רק מייקרת את עלות רכישת הטלנטים (אותם עובדים חדשים, שפחות משנה לאחר הצטרפותם כבר צריך למצוא להם מחליפים), אלא היא גם משפיעה לרעה על הביצועים הארגוניים הכוללים, ושוחקת את מרקם התרבות הארגונית.

שיעורי התחלופה הנובעים מעזיבת עובדים משתנים מאוד מענף לענף. מסקר שנערך בארה"ב עולה, כי בכל חודש עוזבים את העבודה כ-3.5-4 מיליון עובדים אמריקאים. מדובר בכשני אחוזים מכלל כוח העבודה בארה"ב.

עוד עולה מהסקר, כי שיעור התחלופה הממוצע בכל הענפים, הנובע מעזיבת עובדים עומד על כ-25%.

חברת המחקרים גרטנר מעריכה כי כ-20% מכלל העובדים עוזבים במהלך ששת החודשים הראשונים במקום העבודה.

עבור חלק מהמעסיקים, עזיבת עובדים נתפסת פשוט כחלק מעלויות העסק. אבל יש מנכ"לים שמכירים בעזיבת עובדים חדשים, לפני שהסתיימה השנה הראשונה לעבודתם, כבעיה יקרה שניתן וצריך לטפל בה.

המסקנה היא, שאסטרטגיית שימור עובדים היא חיונית לבנייה ותחזוקה של תרבות ארגונית חזקה, והיא צריכה להיות הרבה מעבר להצעת שכר תחרותי והטבות.

העובדים רוצים להרגיש טוב ביחס לתפקיד שלהם, לקבל הכרה על תרומתם, לקבל הזדמנויות לפתח מיומנויות חדשות ולקדם את הקריירה שלהם.

ההשקעה המצטברת בכל גיוס חדש היא משמעותית. למרות זאת, רק לעיתים רחוקות ארגונים משקיעים באופטימיזציה של התהליכים והחוויות של עובדים חדשים, במטרה למזער את השחיקה שלהם ולמקסם את מידת המחוברות שלהם כדי לאפשר לארגון לקבל החזר גבוה על ההשקעה בתוך פרק זמן סביר.

עבור רוב הארגונים, עלויות העובדים הן העלויות הגדולות ביותר. כאשר כל כך הרבה עובדים חדשים עוזבים את מקום העבודה החדש בתוך כחצי שנה מתחילת עבודתם בחברה, יש הכרח בגישה פרגמטית לשימור עובדים חדשים.

כנס פיתוח ארגוני 2024

כנס AI למשאבי אנוש 2024

כנס דיני עבודה למנהלי.ות משאבי אנוש 2024

כנס למידה והדרכה 2024

אין תגובות

השאר תגובה