שיתוף

המעבר למודל עבודה היברידי לצמיתות נראה כאופציה טבעית, בעיקר כעת לאחר שבמשך יותר משנה עברו כל הארגונים שסוג פעילותם מאפשר עבודה מרחוק, לעבודה מהבית.

לפתע גילו הנהלות החברות כי היתרונות עבור הארגון בהעסקת עובדים מביתם לפחות בחלק מימות השבוע הינם רבים ויש בכך כדאיות רבה, גם כלכלית.

ועם זאת, המעבר למודל עבודה היברידי טומן בחובו גם לא מעט אתגרים עבור הנהלות הארגונים. ואף שמנהלים רבים מעוניינים במעבר, רבים מהם חוששים עדיין מפני האתגרים.  

כדי לבדוק מה הנהלות בכירות של ארגונים חושבות על המעבר למודל עבודה היברידי, ואילו אתגרים צופים המנהלים למצב חדש זה, ערכה חברת המחקרים האמריקאית גרטנר סקר בקרב 127 מנהלים בכירים בארה"ב, בהם מנהלי משאבי אנוש ואחרים.

מהסקר עולה, כי כ-82% מהנשאלים מתכוונים לאפשר לעובדיהם עבודה מרחוק בחלק מהזמן (מודל העבודה ההיברידי) לצמיתות.

החוקרים מציינים, כי עבור ארגונים רבים שמעסיקים עובדים שעובדים מרחוק ובמקביל עובדים שעובדים במשרד, ההתאמה לכוח עבודה היברידי מסוג חדש ומורכב יותר, מהווה אתגר במובן של איך ניתן להכשיר עובדים מרחוק לעבודה משותפת עם עמיתים שגם הם עובדים מרחוק בחלק מהזמן.

כ-47 אחוזים מהמנהלים שהשתתפו בסקר אמרו שהם מתכוונים לאפשר לעובדים לעבוד מרחוק במשרה מלאה, לצמיתות (כלומר, לעבוד כל הזמן רק מהבית).

עבור חלק אחר של הארגונים, מודל עבודה גמיש יהיה הנורמה החדשה שכן כ-43% מהנשאלים בסקר דיווחו שהם יעניקו לעובדים ימים גמישים, כלומר העובדים יוכלו לעבוד חלק מהימים מהבית. וכ-42% אמרו שהם יאפשרו לעובדים גם לעבוד בשעות גמישות.

זאת ועוד, כ-15% מהנשאלים אמרו כי הם מתכננים להנהיג בארגון שלהם שבוע עבודה מקוצר, וכששה אחוזים בלבד מהנשאלים אמרו שלא יאפשרו את אף אחת מהאופציות הללו.

ארגונים שמחזירים את העובדים את המשרדים (או מקומות עבודה אחרים) ציינו כי הם נוקטים במגוון אמצעי בטיחות.

כמעט כל משתתפי הסקר (כ-94 אחוזים) היו תמימי דעים לגבי הצורך בתכנון ההגבלה של פגישות פנים אל פנים וכ-91 אחוזים אמרו כי בכוונתם לספק לעובדים ציוד מגן לרבות מסכות וחומרים לחיטוי ידיים.

כ-83 אחוזים מהנשאלים אמרו שהם מתכוונים להגביל את היקף נוכחות העובדים במקום העבודה.

מתברר כי הסוגייה הניצבת כעת בפני ארגונים רבים היא לא איך לנהל כוח עבודה מרחוק, אלא איך לנהל כוח עבודה היברידי שהינו מורכב יותר.

העבודה מרחוק היא אמנם לא מושג חדש, ודאי שלא לאחר שנת קורונה שבמהלכה עובדים עבדו רק מהבית, אבל היקפי העבודה מרחוק יגדלו ובמקביל יהיה צורך לשנות את הדרך שבה עובדים, שחלקם עובדים מהבית וחלקם עובדים מהמשרד, יעבדו יחד כדי לבצע במשותף את המשימות שלהם.

החוקרים מציינים, כי ככל שארגונים מתקדמים לעבר המעבר למודל עבודה היברידי, כך הופך נשא הפרודוקטיביות לנושא בוער יותר. ולמרות זאת, כ-13% בלבד מהמנהלים הביעו חששות בנוגע לשמירה על מידת הפרודוקטיביות.

במסגרת הסקר של גרטנר, כ-61 אחוזים מהמנהלים ציינו כי בארגונים שלהם יש כעת (בעקבות המעבר למודל עבודה היברידי) בדיקות תכופות יותר של מנהלים לגבי העבודה של העובדים הכפיפים להם.

מנגד, כ-29% מהנסקרים דיווחו כי אינם נוקטים אמצעים כלשהם כדי לעקוב אחר הפרודוקטיביות של העובדים שלהם מרחוק.

אשר לאתגרים הנוספים הניצבים בפני הנהלות של חברות לגבי ניהול כוח אדם על פי המודל ההיברידי, כ-30% מהמנהלים אמרו כי הם משקיעים מאמצים בכל הקשור לשמירה על התרבות הארגונית, כ-13 אחוזים מהנשאלים דיווחו על חשש מפני התהוות פער בין חווית העבודה מרחוק לבין חווית העבודה במשרד, וכ-13% מודאגים מהאתגר לספק חווית עובדים שקופה בין המשרד לבית.

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה