רוצה לעבוד כאן? תציע לי חברות בפייסבוק!

רוצה לעבוד כאן? תציע לי חברות בפייסבוק!

ארה"ב: מגייסים דורשים ממועמדים למסור להם סיסמאות לחשבונות בפייסבוק. נבחרי ציבור גיבשו הצעת חוק שתמנע התופעה

שיתוף
גיוס עובדים
גיוס עובדים

הרשת החברתית הפכה לכלי שרת אידיאלי, חינמי וידידותי למשתמש, עבור ציבור רחב מאוד של מגייסים. מנהלי גיוס בארה"ב כבר לא 'מתקילים' מועמדים בשאלות אישיות מביכות (ספר לי מה, אתה עושה בשעות הפנאי? מיהם החברים שלך? באילו סדרות אתה צופה? וכיו"ב) הם פשוט דורשים את הסיסמה של המומעד לחשבון שלו בפייסבוק או לחילופין, דורשים שיאשר אותם כחברים, כדי שהם יוכלו 'לחטט' בפרופיל שלו ולדלות פרטים אישיים אודותיו.

לאחרונה הגיע לכותרות סיפורו של ג'סטין באסט, כלכלן מניו יורק, שהתראיין לתפקיד בחברה כשבזמן ראיון העבודה שאלה אותו המגייסת "מה הסיסמה שלך לחשבון בפייסבוק?". באסט סירב למסור לה את הפרטים וחזר בו ממועמדותו לתפקיד.

באסט איננו היחיד שהתבקש בצורה כל כך ישירה (ובוטה) למסור את הסיסמה שלא לחשבון הפייסבוק ו/או לאשר את מנהל הגיוס כחבר שלו, כדי שזה השני יוכל לחטט בפרופיל שלו ולראות מיהם קהל החברים שלו, לאילו חוגים חברתיים הוא משתייך, מהם התחביבים שלו ועוד. ארגונים פרטיים כמו גם גופים ממשלתיים עושים שימוש רחב ברשת החברתית כדי לדלות מידע לתומך תהליך גיוס. בשנים האחרונות החלו יותר ויותר מגייסים לעשות שימוש נרחב במדיה החברתית הפתוחה לכל (כמו עמודי טוויטר, לינקדאין ופייסבוק). אולם בשנים האחרונות, יותר ויותר מנויים בפייסבוק מאבטחים את הפרופיל שלהם ונועלים אותו בפני מי שאיננו חבר. ולכן, מנהלי הגיוס הנחושים, אינם מתביישים לבקש או לדרוש סיסמאות ו/או לבקש להצטרף לקבוצת החברים של המועמד.

אורין קר, פרופסור למשפטים באוניברסיטת ג'ורג' וושינגטון: "לבקש ממועמד שם משתמש וסיסמה לחשבון שלו בפייסבוק זה כמו לבקש ממנו את המפתחות לבית ואת הסיסמה למערכת האזעקה. זו חדירה בוטה לפרטיות!"

הסוגיה הזו עשתה כותרות בתקשורת האמריקאית בשבועות האחרונה וכתוצאה – נבחרי ציבור במדינות אלינוי ומרילנד גיבשו השבוע הצעת חוק לסנאט, האוסרת על מגייסים (מנהלי השמה, מנהלי כוח אדם או מעסיקים ישירים) לדרוש ממועמדים למסור סיסמאות אישיות לרשתות החברתיות ו/או לאלץ אותם לאשר את המגייס כחבר.

ג'יי שטוק, ראש מחלקת יחסי עבודה באיגוד לשכות המסחר במדינת אלינוי: "ישנם תפקידים בודדים וספציפיים מאוד כמו שוטרים, מאבטחים וכיו"ב, בהם יש חשיבות עליונה לביצוע חקירות אישיות מעמיקות אודות המועמד כדי להתחקות אחר העבר ואחר סגנון החיים שלו, אבל בשאר התפקידים, אין שום צורך בחקירות פולשניות." 

למידע נוסף בנושא השימוש ברשתות חברתיות ככלי לגיוס עובדים.

 

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה