קנס של 58 אלף שקל לחברה קבלנית על עבירות בטיחות בעבודה

קנס של 58 אלף שקל לחברה קבלנית על עבירות בטיחות בעבודה

כתב האישום, הוגש על ידי המחלקה המשפטית במשרד התמ"ת, אשר הודיע לפני שבוע על מבצע אכיפה ממוקד של חוקי הבטיחות בעבודה באתרי בניה

שיתוף
עגורן

השופטת סמיר עמאר מהא מביה"ד לעבודה בחיפה, הרשיעה את חברת "פרנץ חברה לבניה ולנכסים בע"מ",  בביצוען של  עבירות בטיחות באתר בניה באזור עכו והשיתה עליה קנס של 58,400 שקל וכן והתחייבות בסכום הקנס המרבי – 146.000 שקל, להימנע מהעבירות דומות למשך שלוש שנים.

החברה הורשעה בעבירות של הפרת צו בטיחות האוסר הפעלת עגורן צריח, הפעלת עגורן צריח על ידי אדם בלתי מוסמך, אי בדיקת אביזרי הרמה על ידי בודק מוסמך וכן מתן איתות  על ידי אדם מבלי שהיה בידו הסמכה תקפה.

כתב האישום, הוגש על ידי המחלקה המשפטית במשרד התמ"ת, אשר הודיע לפני שבוע על מבצע אכיפה ממוקד של חוקי הבטיחות בעבודה באתרי בניה, במטרה מוצהרת של צמצום הנפגעים בענף. מכתב האישום עולה כי חברת פרנץ הייתה מבצעת הבניה של פרויקט "אחוזת העיר" לבניית בתי מגורים בעכו, שם בוצעו העבירות. לאחר שהתגלו ליקויים בעגורן צריח, הוצא צו בטיחות על ידי מפקח בטיחות מהאגף הפיקוח על העבודה במשרד התמ"ת, האוסר על המשך הפעלתו של העגורן.

כעבור כחודש התברר כי למרות שרק חלק מהליקויים תוקנו, החברה המשיכה להפעיל את העגורן. עוד התגלה כי מפעיל העגורן לא הוסמך כדין והעובד אשר נתן את האיתות למפעיל, החזיק בתעודת הסמכה שפגה תוקפה. החברה המשיכה להסתבך כאשר הסתבר כי כנגד המפעיל, אשר התחזה לאדם אחר והחזיק בתעודת עגורנאי לא לו, הוגש כתב אישום בעבר, בגין "התחזות לאחר בכוונה להונות" והוא הורשע והוטל עליו קנס ומאסר על תנאי.

בית הדין לעבודה קבע בגזר דינו, כי "מסגרת החקיקה בנושא הבטיחות בעבודה מטילה על המעביד או על האחראי במקום העבודה את האחריות לדאוג לכך שמקום העבודה יהיה מקום בטוח. עליהם לדאוג כי כלי העבודה, האביזרים במקום העבודה ושיטות העבודה ימלאו אחר תנאי הבטיחות הנדרשים".

גזר הדין נפסק רק ימים אחדים (וללא קשר ישיר) לאחר שאגף הפיקוח על העבודה במשרד התמ"ת הודיע על מבצע אכיפה ממוקד של חוקי הבטיחות בעבודה באתרי בניה, שמטרתו המוצהרת היא צמצום הנפגעים וחומרת הפגיעה בענף. זאת בעבקות נתונים מהם עולה שכ- 65% מתאונות העבודה הקטלניות בישראל – הינן בענף הבניה.

עו"ד רחל בורנשטיין, תובעת משרד התמ"ת, שייצגה את המדינה, ציינה כי "חשיבות השמירה על הוראות הבטיחות בעבודה, נגזרת מחובת המעבידים להגן על חיי העובדים ולמנוע תאונות. מה שקובע הוא הסכנה הטמונה בעבירה עצמה, ולא תוצאתה, זאת כי מידת הפגיעה היא מקרית בעוד שהסיבה לפגיעה, לעיתים קרובות, אינה מקרית כלל." 

אתרי בניה צפויים להיסגר

יורם אלעזרי, מפקח עבודה ראשי במשרד התמ"ת, הזהיר כי במסגרת מבצע האכיפה של חוקי הבטיחות בעבודה באתרי הבניה, "צפויים להסגר אתרי בניה שימצאו בהם לקויי בטיחות. נפעל לפסול את רישיונם של קבלנים ומנהלי עבודה העוברים על חוקי הבטיחות ומסכנים את חיי עובדיהם."

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה