שיתוף

פרויקט התמודדות משאבי אנוש עם נגיף הקורונה

 

אחרי יותר מעשור בו שוק העבודה היה שוק של עובדים, בעקבות משבר הקורונה חל מהפך וכיום, על אף הצורך בטלנטים, לא מעט ארגונים נאלצים לפטר עובדים.

שימו לב, העובדה שהפיטורים מתחייבים ממשבר הקורונה, אין משמעה שניתן לפטר עובדים בלי לעמוד בכלל דיני העבודה כהלכתם.

במילים אחרות, מעסיק שיפטר עובד בלי להקפיד על עמידה בכל דיני העבודה, יאלץ לשלם פיצויים בשל פיטורים שלא כדין בנוסף לפיצויי הפיטורים.

החוק המחמיר ביותר שמעסיקים חייבים לשמור על קיומו הוא השימוע: גם אם המעסיק נאלץ לפטר עובדים בשל משבר הקורונה, אסור לו לקבל החלטה סופית על הפיטורים לפני שנתן לכל עובד ועובד הזדמנות להתגונן ולהעלות את טיעוניו ונימוקיו כנגד הפיטורים במסגרת שימוע.

יש כמה כללים כל מעסיק חייב להקפיד על קיומם. יצויין כי חובת השימוע חלה לא רק על המעסיקים במגזר הפרטי אלא גם במגזר הציבורי.

אם לאחר השימוע יחליט המעסיק לפטר את העובד, הוא לא יוכל להפסיק את עבודתו מייד לאחר השימוע אלא עליו לתת לו זמן להיערך לכך. משך הזמן שיש לתת לעובד משתנה בהתאם לוותק שלו.

לכן יש לתת לעובד הודעה מוקדמת לפני פיטורים לגבי מועד כניסת הפיטורים לתוקף.

אחת הסוגיות שעולות כיום היא מה הדין לגבי החזרת עובד לעבודה לאחר ששהה בחופשה ללא תשלום, אבל לא לתפקיד אותו מילא טרם היציאה אלא לתפקיד אחר, או בתנאי העסקה אחרים (שכר נמוך יותר ופחות הטבות), או שניהם.

כאשר המעסיק מחזיר משיב את העובד לתפקיד אחר מזה שמילא טרם היציאה לחל"ת, או לאותו תפקיד אבך בתנאים פחות טובים, והדבר נעשה ללא הסכמתו של העובד, זוהי הרעה מוחשית בתנאי העבודה (בתנאי, שאכן מדובר בהרעה מוחשית בתנאי העבודה ולא בהרעה זניחה).

במקרה כזה העובד יכול להתפטר מהעבודה בדין מפוטר ולקבל את מלוא פיצויי הפיטורים.

אם העובד עבד באותו מקום עבודה יותר משנה, והחל את עבודתו לפני שנכנס לתוקף החוק המחייב להפריש לפיצויי פיטורים מלאים אותם מקבל העובד כחלק מקרן הפנסיה עם עזיבתו או פיטוריו, על המעסיק יוטל להשלים את סכום הפיצויים לסכום של משכורת אחרונה כפול מספר השנים שהעובד עבד במקום העבודה.

אלא שהתפטרות בשל הרעת תנאים מחייבת את העובד להתריע בפני המעסיק על ההרעה המוחשית או הנסיבות שבגללן הוא אינו יכול להמשיך בתפקידו, ולאפשר למעסיק לתקן את המצב.

רק אם המעסיק אינו מתקן את המצב, יוכל העובד להתפטר בדין מפוטר.

בכל מקרה, לפני התפטרותו חייב העובד לתת למעסיק הודעה מוקדמת להתפטרות, אלא אם קיימות נסיבות מיוחדות ויוצאות דופן שאינן מאפשרות לעובד להמשיך לעבוד, גם לא תקופה קצרה נוספת.

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה