שיתוף

פרויקט התמודדות משאבי אנוש עם נגיף הקורונה

 

בין החדשות על אחוזי האבטלה הגואים לבין החדשות על קבלת מענקים, דמי אבטלה וחופשות ללא תשלום, מסתננות להן מדי פעם ידיעות קצרות בשולי החדשות  על פיטורים של עובדים מבוגרים בגילאי 40 או יותר.

יש ארגונים שלפני תחילת המשבר נמנעו מפיטורי עובדים מבוגרים כדי להמנע מתביעה בבית הדין לעבודה, וכעת מנצלים את המצב כדי "להצעיר" את השורות ואת מאגר העובדים.

אם כן חשוב לדעת, שעם תום משבר הקורונה, ולמרות הקשיים שחברות נקלעו אליהם בעקבות המשבר, עובדים אלה עדיין יוכלו לתבוע את המעסיק על אפליה בגין גיל.

מעסיקים רבים חושבים שבגלל משבר הקורונה והתנאים היחודיים שנוצרו, בתי הדין יהיו גמישים יותר לגבי נושא הפיטורים.

אמנם, בימים אלה, כאשר רוב העסקים, גדולים כקטנים, נדרשים לסגור את עסקיהם, בתי הדין נוטים לגלות יותר גמישות לגבי פיטורי צמצומים.

אבל אין משמעות הדבר שבתי הדין יתנו יד לפיטורים שנובעים מאפליה אסורה. ופיטורים מסיבה של גיל העובד, בפירוש מהווים אפליה אסורה.

כפי שאמרה האם המפורסמת במדינה, שירי קניגסברג לוי, בראיונות שנערכו עימה לאחר שהסרטון שלה על למידה מרחוק שבר את הרשת: "לכל קורונה יש מוצאי קורונה".

במילים אחרות, יום אחד, והוא לא כל כך רחוק, שוק העבודה יחזור לתפקד בשגרה, גם אם בהדרגה.

יחד איתו יחזרו לתפקיד בתי הדין לעבודה, והם לא יהיו סלחניים כלפי מעסיקים שניצלו לרעה את הגמישות שבתי הדין גילו כלפי פיטורי הצמצומים.

עובדים מבוגרים שפוטרו יוכלו להגיש תביעות כנגד מעסיקים שפיטרו אותם בשל גילם, ובתי הדין יבדקו בשבע עיניים מי פוטר, איך פוטר, ומה היה מצבו האמיתי של העסק בזמן שהוא פיטר עובדים.

במילים אחרות, בתי הדין יבדקו תחת זכוכית מגדלת האם סיבת פיטורי הצמצום היתה מוצדקת או פסולה.

כאמור, ארגונים לא מעטים מפטרים כיום עובדים בגלל גילם. חלק מתרצים זאת בטענה שהעובד ממילא כבר קרוב לגיל הפנסיה. כדאי לדעת שקרבה לגיל הפנסיה אינה מהווה סיבה מוצדקת לפיטורי עובד.

פיטורים מסיבה של גיל הם פיטורים שלא כדין, והם מהווים אפליה אסורה. העובד יוכל לתבוע את המעסיק לפיצויים של עד 24 משכורות (בנוסף לפיצויי הפיטורים) פלוס פיצוי של כמה עשרות אלפי שקלים בגין עוגמת נפש.

עורכי דין לדיני עבודה ציינו בעבר בראיונות שהעניקו למערכת HRus, כי כאשר חברה מפטרת עובדים, מספיק שמחצית המפוטרים הם עובדים שגילם הוא 40 או יותר, כדי שתהיה להם עילה לתביעה בגין אפליה אסורה.

במקרה כזה המעסיק יצטרך להוכיח בבית הדין לעבודה כי הפיטורים מוצדקים וכי אין כאן אפליה.

במקרים בהם הארגון פיטר עובדים וכמחצית מהעובדים הם בגילאי 40 או יותר, יתכן מאוד שהארגון יתקשה להוכיח שאין כאן אפליה.

בימים כתיקונם המעסיק נדרש להראות עילה מוצדקת לפיטורים. כאמור, בעקבות משבר הקורונה, נראה לכאורה שהסיבה היא פיטורי צמצום ולכן מתקיימת דרישה זו.

ועם זאת, גם בתקופת משבר זו חלה על כל מעסיק החובה להמשיך ולפעול בתום לב בפיטורים.

ניצול המשבר על מנת לפטר עובדים מטעמים לא עניינים או תוך אפליה אסורה, עלולים לפגום בפיטורים ולזכות את העובד בפיצויים על פיטורים שלא כדין כמו גם בפיצויים עונשיים.

זאת, משום שההגבלות על פיטורים הקבועות בחוקים השונים בנוגע לפיטורי עובדים ממשיכות לחול גם בתקופת משבר הקורונה.

לסיכום, על פי חוק שוויון הזדמנויות בעבודה וחוק שוויון הזדמנויות לאנשים עם מוגבלות, חל איסור על פיטורים על רקע אפליה אסורה, גם בתקופת משבר הקורונה.

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה