עבודה מהבית – עולם העבודה החדש מקדם יותר ויותר 'עובדים ניידים'

עבודה מהבית – עולם העבודה החדש מקדם יותר ויותר 'עובדים ניידים'

עבודה מהבית מעלה את פריון העבודה ומצמצם תחלופת עובדים, אולם מדובר בנושא מורכב המערים קשיים ברמת הפיקוח על העובד

שיתוף
ליעד ברזילי

האפשרות לבצע מטלות עבודה מחוץ למתחם "אתר העבודה המרכזי", פתחה בפני ארגונים, מנהלים ועובדים קשת רחבה של הזדמנויות. בזכות התפתחות טכנולוגיה עדכנית ופתיחות ניהולית ומחשבתית, נפרצה הדרך למהפכה נרחבת בשוק העבודה. התפיסות הניהוליות שהיו מקובלות לאורך שנים רבות – שגרסו כי עובד צריך לעבוד במקום העבודה, במסגרת שעות קבועה ומסודרת ותחת פיקוח "בעין" של מנהליו – השתנו לבלי הכר. המצב החליפי, של אופציונליות ביצוע עבודה בהתעלם ממגבלות של "מקום" ו"מרחק", מאפשר כיום לארגונים לפעול ביתר קלות בשווקים גלובליים, לצמצם זמני עבודה, לתת מענה רחב טווח מבחינת לוחות זמנים ולהגיב באופן מיטבי למציאות עסקית דינמית ומשתנה.

תמורות אלה שכללו אף את הפרדיגמות הניהוליות המסורתיות של הערכת עובדים, הערכת ביצועים, ניהול סביבת העבודה וניהול המשאבים הכולל. אך, אליה וקוץ בה – הנושא מורכב ומערים קשיים רבים ברמת הפיקוח על העובד ומצריך תפיסה חדשנית לגבי בחינת ההתנהלות העדינה הקרויה יחסי עובד – מעסיק.

עובדים ניידים

הצורך המרכזי לעבודה מהבית או לעובדים ניידים, נדרש באופן קריטי בעבודה קבועה של עובדי הארגון אצל לקוחות (תצורה זו מכונה עבודה באתר הלקוח), בעבודה מול שווקים בחו"ל (טיסות ועבודה מהארץ בפערי שעות) ובעבודה של בכירים בארגון בעת חופשה, מילואים או היעדרות ממושכת אחרת.  כאמור, הפיתוח המואץ של מוצרי טכנולוגיה ניידים לצד התפתחות מקצועות הידע, תרמו להיפוך המגמות בשוק העבודה. באופן פרקטי, כל עובד אשר מצויד בסלולרי ובמחשב נייד הופך באופן מיידי ל- "סניף" של מקום העבודה.

 עובד כאמור, המתפקד גם כ- "משרד וירטואלי", יכול להיות אטרקטיבי לארגון גם מהפן של הפחתת התקורות שלו (הזדקקות לשטחי משרד וכד'). מחקרים חדשים בתחום מלמדים כי שימוש בעבודה מהבית מעלה את פריון העבודה ומצמצם תחלופת עובדים. ארגונים רבים שוכרים את שירותיהם של עובדים מהבית גם בחלקיות משרה (מיקרו-ג'ובס), דבר המאפשר לעובד לעבוד עבור יותר מארגון אחד ולהיבחן פר תוצאה או תוצר (שוק העיתונות לדוגמא).

יתרונותיה של שיטת העובד הנייד

• שיפור בהזדמנויות התעסוקתיות של הורים לילדים קטנים.
• שיפור במצבם של עובדים הגרים רחוק מאוד ממקום העבודה.
• הטבת מצבם של נכים ומוגבלים, בעלי קשיי התניידות למקום העבודה.
• התמודדות עם שווקים גלובליים ופערי שעות עבודה.
• הרחבת טווח הזמינות ללקוחות וספקים.
• קיצור זמני נסיעה ארוכים וחסכון בהוצאות נסיעה.
• חסכון במשאבי נדל"ן.
• הגברת שביעות רצון העובדים ונאמנותם לארגון.

נקודות התורפה של שיטת העובד הנייד

• הצלחת ההליך תלויה בתהליך ארוך, מסודר ומובנה של למידה ארגונית, תוך פיתוח שיטות שליטה ובקרה על העובד הנייד.
• שיטת זו דורשת משמעת עצמית גבוהה וקפדנית, יכולת תכנון סדר יום קפדני, הימנעות מהסחת דעת ואינה מתאימה אישיותית לכל עובד.
• עבודה מהבית, גוררת על – פי רוב, הפרעה לזוגיות.
• עבודה מהבית אינה מתאימה לכל רמות העובדים בארגון ולכל התפקידים.
• עבודה מהבית מעלה את הסיכון בהיבטי שמירת סודיות וביטחון המידע הארגוני.
• יש לפתח מנגנוני תקשורת יעילים עם העובדים הניידים.
• עבודה מהבית מעלה את קשיי הפיקוח והבקרה על העובדים.

בין אם השתכנעתם, אם לאו – עובדה מוגמרת היא כי כמות הארגונים המטילים אחריות ניהול עצמי על עובדיהם הולכת ועולה. באותו אופן, עולה מספרם של העובדים הניידים בשוק, על כל תצורותיהם וכך גם בסוגי העבודות. מעסיקים אשר חוו על בשרם את הליך ההתנתקות מהעובדים, עשו זאת בדרך כלל קודם כל עם עובדים בכירים ועובדים ייעודיים (אנשי מכירות), ואחר כך הרחיבו זאת למנהלי דרג הביניים ולתחומים נוספים. אלו יכולים להעיד היום, כי למרות מורכבות התהליך, תרומת העובד לארגונם רק עלתה וכך גם שביעות רצונם ונאמנותם. למומחי ולחוקרי התחום אין כל ספק – שילוב של עובד האחראי לניהול זמנו, יחד עם עקרונות 'המוטיבציה החדשה' – יכולים לחולל פלאות לארגון ולהתפתחותו. כל מה שנותר הוא לעדכן את הטכנולוגיה, לצייד את העובדים בסלולרי ובמחשב נייד ולהתנתק מהם מרצון.

ליעד ברזילי הנו רואה חשבון ומשפטן. מומחה לייעוץ עסקי ופיננסי. בעל תואר שני בחשבונאות, תואר ראשון במשפטים ותואר ראשון בכלכלה. בעלים של חברת הבוטיק לייעוץ עסקי BY Logic Consultants Ltd.בנוסף ליעד מרצה במכללת HRus בקורס פרקטיקום שיעלה בקרוב!

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

תגובה 1

  1. מבחינת המעסיק:
    תחושת השייכות לצוות והגיבוש מתערערת ככל שהעובד נמצא מחוץ למשרד. אפילו ברמה היומיומית של הפסקות קפה וארוחות צהריים משותפות.
    מבחינת העובד:
    ישנם היבטים פסיכולוגיים שמשפיעים על העובד כאשר הוא עובד עם עצמו ללא חברה דינמית מסביבו, כגון השפעות על דימוי עצמי.

השאר תגובה