שיתוף

חברות בכל העולם וגם בישראל, שלא הוציאו עובדים לחופשות ללא תשלום (חל"ת), נאלצות בימים אלה להעסיק את רוב עובדיהן מהבית.

התוצה היא שעובדים רבים כמו גם מעסיקיהם, נאלצים להתמודד עם המציאות של לעבוד מהבית במשך פרקי זמן ממושכים.

בעקרון, נושא העבודה מהבית נמצא על הפרק כבר כמה שנים, אבל עד פרוץ משבר הקורנה, לא היתה היערכות מספקת למצב של העסקת רוב או כל העובדים מהבית, על כל המשתמע מכך במובן התשתיות המתאימות.

ותשתיות מתאימות הן הרבה יותר מאשר לספק לעובדים מחשבים ניידים וטכנולוגיות שמאפשרות קיום ועידות וידאו.

הסוגיות המרכזיות שעולות חדשות לבקרים הן איך ניתן למקסם ביצועים בעבודה מהבית, איך ניתן למקסם פרודוקטיביות ואיך ניתן לשמר את התרבות הארגונית ועמידה בחזון הארגון כאשר העובדים אינם נמצאים פיזית במשרדים.

מחקרים שמבוצעים בחודשים האחרונים בארה"ב מראים, כי במובנים מסויימים העבודה מהבית אכן משפרת את היעילות ואת הביצוע של המשימות, בעוד שבמובנים אחרים לעבודה מהבית יש גם חסרונות.

לדוגמה, מחקר שנערך לפני כשמונה שנים מצא כי עובדים ביצעו משימות רוטיניות משעממות, ביעילות רבה יותר והגיעו להישגים טובים יותר כאשר נמצאו בסביבת עבודה מבוקרת מאשר בסביבת עבודה פחות מובנית.

הסיבה המרכזית לכך היא, שעובדים שמבצעים עבודות שאינן דורשות יצירתיות וחשיבה עצמאית, אלא עוסקים במטלות החוזרות על עצמן, נוטים יותר להסחות דעת כאשר הם עובדים בביתם.

כל סוג של גלישה ברשתות חברתיות נראה מעניין יותר מאשר ביצוע מטלות משעממות.

מחקר אחר שבוצע בשנים האחרונות מגלה כי כאשר כל חברי הצוות עובדים מהבית, לפעמים קורה שהם תורמים פחות לעומת מצב בו הם עודים יחד במשרד, רק בשל העובדה שהם מראש מאמינים כי יהיו להם פחות אפשרויות להיום פרודוקטיביים.

מצד שני, עולה מאותו מחקר, כי רוב העובדים לא רוצים להיתפס ככאלה שאינם נותנים כתף בעוד ששאר חברי הצוות עמלים על ביצוע משימותיהם.

ולכן בהיבט הזה יש דווקא עלייה בפרודוקטיביות לעומת עבודה במשרד.

עוד עולה מהמחקרים, כי עובדים שעוסקים במשימות יצירתיות הדורשות כושר המצאה וחדשנות, רואים יותר פרודוקטיביות אצל עובדים שעובדים מהבית לעומת מידת הפרודוקטיביות שלהם בעבודה בסביבה המשרדית.

לכן, מסיקים החוקרים, כי עובדים שעובדים מביתם יכולים לשפר את ביצועיהם, בין השאר על ייד שמירה על תקשורת שוטפת ושיתוף פעולה במהלך היום בין כל חברי הצוות. המחקר אף מקרה כי סיעור מוחות ושיתוף רעיונות הם שני גורמים חשובים ביותר להגברת היצירתיות.

בה בעת, החוקרים ממליצים גם להתרענן לעיתים קרובות כדי להגביר עוד יותר את היצירתיות. הכונה היא להפסקות קצרות בין משימה למשימה, כל עוד לוחות הזמנים אינם לוחצים.

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה