נוהגים לעבוד בזהירות

נוהגים לעבוד בזהירות

ארה"ב: השבוע (2-6 במרץ) מתקיים לראשונה(!) שבוע הנהיגה הזהירה לעבודה. המטרה: להעלות את המודעות בקרב המעסיקים למה שקורה על הכביש

שיתוף
תאונת עבודה

תאונת עבודה

שבוע המודעות לבטיחות העובדים על הכביש יצא לדרך, לראשונה, במטרה להפוך למסורת עם השנים. המטרה העומדת מאחורי מיזם זה הינה להעלות את המודעות של המעסיקים ושל העובדים לנושא בטיחות על הכביש, נהיגה זהירה, ציות לחוקי התנועה, תרבות נהיגה הגונה והוגנת, מודעות לסכנות העורבות לעובדים על הכביש יום יום ודרכים להימנע ולצמצם סכנות על הכביש.

העובדים שלכם נוהגים לעבודה, במטרה להגיע לעבודה ולבצע אותה עבורכם. לפעמים הם נוהגים ברכב חברה הנושא את שם החברה, הלוגו, ולפעמים ממש פרסומת של החברה. לעתים הם נוהגים במסגרת העבודה (לפגישות עם לקוחות וכיו"ב) או שהעבודה שלהם היא להיות הנהגים/השליחים שלכם. בכל אופן, בין אם העובד שלכם מבלה ברכב הפרטי שלו 15 דקות על הכביש ובין אם הוא מבלה 8 שעות בנהיגה ברכב חברה (ממותג), אתם כמעסיקים אחראים עליו.

על פי דו"ח שפורסם באתר משאבי אנוש HR Voice, במסגרת שבוע זהירות העובדים על הכביש, בכל יום עבודה 450 אנשים מאחרים או מחמיצים עבודה בעקבות תאונות על הכביש. נתון נוסף שצריך להדאיג את המעסיקים הינו שעובד שנפגע כתוצאה מתאונת דרכים צפוי להחסיר פי שניים מעובדים שנפצעים מסיבות אחרות (כמו תאונות בבית).

כשעובד נפגע על הכביש זו טרגדיה. זו תמיד הייתה טרגדיה אישית ומשפחתית. אולם כיום, כשכל ילד בן 12 יכול לשלוף טלפון סלולרי ולצלם את לוגו החברה שלכם (על המכונית שפגעה באישה זקנה)… הנזק הוא עצום! כשעובד נפגע בתאונת דרכים, בין אם באשמתו או שלא באשמתו, בין אם הוא נהג ברכב חברה או ברכבו הפרטי… יש לכך השלכות על הארגון בשורה התחתונה. ההשלכות של תאונת עובד הינן קריטיות ורב ממדיות והן כוללות, בין היתר, את הסכנות הבאות:

  •  חרושת שמועות בארגון כי כולם מעודכנים (בפייסבוק, וואטסאפ…). זה הופך להיות שיחת היום וכל הצוות, ללא יוצא מן הכלל, עסוקים בלעדכן ולהתעדכן במקרה במקום להתרכז בעבודה.
     
  • כשהעובד מזוהה עם חברה (לדוגמה חברה סלולרית מוכרת שהלוגו שלה מוטבע על הרכב), השיח כבר הופך להיות על החברה שלכם. "עובד חברת — דרס רוכב אופנוע!". זה נזק תדמיתי שדורש התערבות של האחראי על התקשורת בחברה ומהר(!) לפני שהשמועות מתפשטות להן על גבי הרשת החברתית ויוצרות משבר.
     
  • העובד נעדר מיום עבודה וימשיך להיעדר, לפתע, ללא תכנון מוקדם. זה יוצר ואקום שפוגע בארגון בשורה התחתונה.
     
  • חווית עובד שנפגע בדרכו לעבודה או בעת מילוי תפקידו (לדוגמה בדרכו ללקוח) הינה טראומטית. כשאדם נפגע בדרך לאסוף את בנו מהגן הוא לא שואל את עצמו בסוף היום "האם זה היה שווה? למה לי לשלוח את הילד לגן אם אני נפגע בדרך…". אך כשאדם נפגע בדרך לעבודה או במסגרת העבודה, הוא יחשוב גם יחשוב מחשבות מסוג: "האם העבודה שלי שווה את זה?!". המשבר שנוצר כאן יכול להוביל לאובדן עובד מן המניין ואולי לאובדן של טאלנט שהיה חשוב לארגון לשמר.
     
  • חשיפת החברה לתביעות מצד חברות הביטוח של המעורבים בתאונה, מה שמייקר את פוליסות הביטוח של החברה בעתיד.

האם לא הגיע הזמן לרענן את כללי הבטיחות על הכביש או בכלל לייסד כללים שכאלה?
כשכמות הרכבים על הכביש גדלה משנה לשנה ומספר ההרוגים על הכביש ממשיך להדהים את הציבור ואת מקבלי ההחלטות שלא מוצאים את הנוסחה הנכונה למניעת תאונות, זה הזמן שבו מעסיקים צריכים לקחת את ההגה לידיים. איך עושים זאת? מתחילים לנהל את נושא הבטיחות על הכביש בדיוק כמו שמנהל כל תחום או פרויקט אחר בארגון.

צעד ראשון: הכירו במחויבות שלכם כמעסיקים לדאוג לעובדים שלכם כבר מהרגע שבו הם מתיישבים מאחורי ההגה ולא רק כשהם נכנסים דרך השער ומעבירים כרטיס עובד
אם יש לכם נהלי עבודה מסודרים, הכניסו סעיף שמדבר על נושא הזהירות בכביש. אל תחששו מציניקה או אנטיגוניזם בקרב העובדים, לא מדובר כאן על מהלך שנועד לפגוע בהם או להקשות עליהם אלא על מהלך קריטי שנועד להציל חיים!

התייחסו בנהלי העבודה לסוגיות כגון:
– ציות לחוקי התנועה (החברה רשאית להפעיל סנקציות משמעתיות כנגד עובד שעובר על חוקי התנועה והוראות הרשות המקומית למשל בנושא של תפיסת חניית נכים וכיו"ב).
– שיחות בטלפונים הסלולריים בדרך לעבודה ו/או במסגרת העבודה.
– רענון נהלי חנייה בסביבת העבודה ו/או בנסיעות מטעם העבודה.

בדקו את העובדים שלכם:
אל תסיקו שאם העובד אמר לכם שיש לו רישיון, יש לו רישיון ואפשר לתת לו מפתחות. יש לכם זכות לדרוש מעובד שיציג רישיון נהיגה בתוקף. לפני שאתם נותנים לעובדים את המפתחות לידיים, החתימו אותם על הצהרות שהם מתחייבים לנהוג על פי החוקים והתקנות (כשרישיון הנהיגה ברשותם, כשהוא בתוקף, כשטופסי הביטוח נמצאים ברשותו באוטו בכל עת…).

בדקו את המצב בחברה שלכם, דרך סקרים וקבוצות מיקוד, לראות היכן אתם ביחס לשוק.
האם יש לכם שיעור גבוה של עובדים שמגיעים לעבודה דווקא באופניים או רוכבים על אופנוע? כמה מהם נפגעו או היו מעורבים בתאונות דרכים? האם הם נפגעו בדרך לעבודה? ככל שיהיה בידכם יותר מידע אינפורמטיבי / כמותי / עדכני, כך יהיה לכם ברור יותר מה צריך להיעשות כדי לשמור טוב יותר על העובדים שלכם במסלולים שלהם לעבודה ובמסגרת העבודה.

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה