שיתוף

מחוברות עובדים (employee engagement) היא אחד המרכיבים הקריטיים להצלחת הארגון ולהגדלת תוצאותיו הפיננסיות, כך עולה מכמה מחקרים שנערכו בשנים האחרונות בעולם. עוד עולה מהמחקרים, כי ארגונים שרוצים לשפר את תוצאותיהם העסקיות, חייבים לבדוק תדיר את רמת המחוברות של עובדיהם.

אחת השיטות הרווחות והיותר פופולריות לביצוע בדיקה כזאת היא סקר שנערך בקרב העובדים. הסקרים בודקים, בדרך כלל, מה העובדים חושבים על העבודה שהם מבצעים ומה הם חושבים על הארגון שמעסיק אותם.

למה סקרי מחוברות עובדים צריכים להוביל למסקנות

יותר מ-90% מהארגונים בארה"ב מבצעים סקרי מחוברות עובדים, ויותר מ-80% מהמנהלים הבכירים מאמינים, כי מחוברות עובדים גבוהה היא מרכיב קריטי להשגת המטרות העסקיות של הארגון.

השאלה הגדולה היא איך מבצעים את הסקרים, מהן השאלות הנשאלות בהם, והכי חשוב: איך מיישמים את התוצאות. גורם חשוב נוסף הוא קבלת אחריות הארגון וההנהלה הבכירה, לביצוע סקרים כאלה כחלק מתהליך הסקת מסקנות, ויישומן. המיקוד צריך להיות ביישום המסקנות כך שהתוצאה תהיה השגת המטרה: שיפור התוצאות העסקיות של הארגון.

ממחקרים שערכה חברת הסקרים והמחקרים גאלופ בארה"ב עולה, כי בארגונים רבים מבצעים סקרי מחוברות עובדים וסקרי שביעות רצון עובדים רק כדי לסמן "וי". לא מיישמים מסקנות, ולא קושרים בין הסקרים ותוצאותיה, לתוצאות העסקיות של החברה.

מתברר, כי בארגונים רבים נוצר מצב בו מנהלים בכל הדרגות והשכבות, החל במנהלי הצוותים ועד המנהלים הבכירים ביותר בארגון, התרגלו להסתמך על סקר מחוברות עובדים כדי לקבל נתונים על תרומת העובדים לארגון.

אלא שרק לעיתים רחוקות קורה שמנהלים מבינים את הקשר בין תוצאת הסקר לבין השיפור בתוצאות העסקיות שאמורות לנבוע מעלייה ברמת מחוברות העובדים. ארגונים רבים משקיעים מאמצים כדי להשיג תוצאות טובות בסקר, אבל משקיעים פחות מאמצים בניסיון להבין איך לתרגם את תוצאות הסקר לשיפור התוצאות העסקיות לארגון.

עובד מרוצה זה חשוב, אבל לא מספיק

השאלות הנהוגות בסקר על מחוברות עובדים שואפות לספק אמדן לגבי מידת האושר והסיפוק שהעובד חש הודות לתפקיד אותו הוא ממלא בארגון. לכן ברבים מהסקרים נשאלים העובדים: האם אתה מקבל מספיק הכרה בתרומתך לארגון, האם המנהל שלך מגלה אכפתיות לגביך כאדם, האם יש לך חברים קרובים במקום העבודה. בד בבד, ארגונים נוטים לספק לעובדים הטבות וסביבת עבודה "נוצצת" כדי שהעובדים יהיו מרוצים.

בעידן הנוכחי המאופיין בשינויים תכופים, אי וודאות והיעדר נאמנות עובדים, הגיוני לשאול שאלות המיועדות לוודא שהעובד מרוצה. מחוייבות העובד לארגון והתחושות החיוביות שהוא חש בנוגע לתפקידו תורמות אמנם לביצועי החברה.

ועם זאת, מחקרים מראים, כי שלושת הגורמים שתורמים הכי הרבה לשיפור הביצועים העסקיים של העובדים, ולמעשה, במידה רבה יותר מתרומתו של הסנטימנט החיובי כלפי הארגון, הם הבנת העובדים את מטרות הארגון, הזדהות איתן ותחושת חיבור אליהן, מחוייבות לעבודה תוך שיתוף עם עובדים אחרים, והעובדה שלעובד יש את היכולות המתאימות לתפקידו.

מכיון שכך, כשעורכים סקר מחוברות עובדים, על המנהלים לקחת בחשבון כמה אלמנטים שיסייעו להם לתרגם את תוצאות הסקר להשגת המטרה של שיפור הביצועים העסקיים:

1. הבנת הקשר בין תפקידו של העובד ורמת ביצוע התפקיד, לבין למטרות הארגון: כדי להצליח בתפקידם, צריכים העובדים להבין איך התפקיד שלהם משתלב בארגון כולו ובאיזה אופן הוא תורם להצלחתו.

2. שימוש בתוצאות הסקר להטמעת מטרות הארגון ויעדיו: הטמעה מוצלחת של אסטרטגיה שפותחה בקפידה, תלויה ביישור קו של העובדים עם מטרות הארגון. אלא שבפועל, מחקרים מראים כי יותר מ-60% מהמנהלים הבכירים בארגונים מודים, כי הם מתקשים לגשר על הפער בין הרעיונות העסקיים שלהם לבין היישום היומיומי של רעיונות אלה בשטח.

לכן, חיוני ביותר שסקר מחוברות העובדים יבדוק, האם העובדים מבינים את מטרות הארגון ויעדיו, ואת הקשר בין עבודתם בארגון לבין מטרות ויעדים אלה. במילים אחרות, על הסקר לגלות, האם עובדים מנסים לבצע את עבודתם בלי קשר לאסטרטגיה של הארגון, או שהם מבצעים את עבודתם מתוך מטרה מודעת לתרום לאסטרטגיה של הארגון.

3. מחוייבות לעבודה מתוך קולגיאליות ובשיתוף מלא עם עובדים אחרים: אחד הגורמים התורמים רבות לביצועי העובדים, הוא העובדה שהם לומדים זה מזה ומלמדים זה את זה. סביבות עבודה משתנות, שהיום יותר מתמיד הופכות גלובליות, מחייבות מצב בו כל העובדים צריכים לחוש בנוח בעבודה, לא רק מול עובדים אחרים שיושבים במשרד לידם, אלא גם מול עובדים הממוקמים ביבשת אחרת. למעשה, חשיבות הקולגיאליות לא מסתכמת רק בשיתוף הפעולה בין העובדים, אלא הרבה מעבר לכך: הנהלות צריכות להפנים שעליהן לעבור ממצב של האדרת "כוכבים", למצב של עידוד ביצועים משותפים, יכולות משלימות, ערכים משלימים וסגנונות עבודה משלימים.

על כן, כשמנסחים את השאלות לסקר מחוברות עובדים, על מחברי השאלות לשאול את עצמם: האם התשובות לשאלות בסקר יסייעו למנהלים להבין באיזו מידה העובדים הם חלק אינטגרלי מצוות מולטי-דיסציפלינרי, שחבריו משתפים פעולה זה עם זה, באופן שמאפשר להם לבצע את משימותיהם בארגון בצורה הטובה ביותר.

4. הבנת היכולות הנכונות: היכולת של העובד להבין את המשימות המוטלות עליו, לבצע אותן בזריזות הדרושה, ולפעול תוך שיתוף פעולה עם עמיתיו, היא בעלת ההשפעה התורמת ביותר לביצועים גבוהים. לכן, בבניית סקר מחוברות עובדים יש לוודא שהשאלות בודקות האם העובדים מודעים לכלים ולמידע שעומדים לרשותם, ולאנשים שיכולים לסייע להם, והם הם יודעים לעשות בכל אלה שימוש יעיל.

לכתבה השנייה בסדרה – מחוברות עובדים: איך לבצע סקרי מחוברות עובדים שיובילו לשיפור התוצאות העסקיות

לכתבה השלישית בסדרה: חמישה היבטים ליישום מחוברות עובדים, שחשוב לכלול באסטרטגית ההון האנושי של הארגון

 

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה