שיתוף

עולם העסקים חווה אחת לכמה שנים ירידה דרמטית עד כדי קריסה, ולאחריה יציאה הדרגתית מהשפל. אם בעבר חשבו שהזינוק כלפי מעלה יהיה חד ומהיר בדיוק כפי שהיתה הנפילה לשפל, הרי שהעשור האחרון הראה שהיציאה מהשפל היא איטית, מפרכת ולעיתים מתסכלת.

המדרון התלול שהשווקים מחליקים על גבו לעבר התהום בתקופת הירידה, יוצר תקופה ארוכה של אי וודאות. אי הוודאות הזאת יוצרת תנועת לולאה (לופ) של שיתוק. השיתוק מקטין את היקפי העסקים, הקטנת היקפי העסקים מגבירה את אי הוודאות וחוזר חלילה.

ואז, משום מקום, נוחתת עליכם ההבנה שהלקוחות שלכם עוצרים רכישות. ההכנסות מפסיקות לזרום, וההוצאות ממשיכות כרגיל. תחילה אתם מורידים משכורות אבל כשההוצאות עולות על ההכנסות אין ברירה ומתחילים לפטר. פתאום אתם נאלצים להיפרד מעובדים מצויינים, אחרי שהשקעתם סכומים נכבדים כדי לגייס אותם לחברה, ולעיתים שנים של הכשרה, סייעתם בהרחבת השכלתם והידע שלהם בכל מה שקשורה לתפקיד שלהם, אפילו שלחתם אותם לקורסים חיצוניים, מקצועיים ובתחומי ניהול; נתתם להם בונוסים, ימי כייף, הטבות שונות ורבות ועוד ועוד.

אתם יושבים מול אותם אנשים שהשקעתם בהם כל כך הרבה, חלק מהם אפילו הפכו חברים טובים שלכם במהלך השנים, ובצער רב אתם נאלצים להתמודד עם העובדה שאתם שולחים אותם אל כפור האבטלה, ובעתיד אולי גם אל זרועות המתחרים שלכם, ביחד עם כל הידע שהם צברו אצלכם.

להתחיל עכשיו להשקיע בעתיד

האם זו גזירה משמים? לא בדיוק. ארגונים, קטנים כגדולים, חייבים לפעול כל יום וכל דקה, כאילו מחר, או בעוד בשבוע או בעוד חצי שנה או בעוד שנה, ינחת במרכז העולם מטוסו המפואר של שליט אי-הוודאות חסר הרחמים, יטיל את צילו הכבד, יכניס את עולם העסקים להקפאה עמוקה ויצפה להנאתו בדעיכתם של עסקים ובקריסתם.

חברות ענק בעלות פריסה בינלאומית רחבה פועלות כל הזמן כדי לקבוע עובדות בשטח. דווקא בתקופות השגשוג הן משקיעות מיליארדים כדי לפתח את מוצרי הדור הבא. הן מנסות להעריך לאן הגיוני שהשוק ילך ושם הן משקיעות בפיתוח מוצרים חדשים.

אמנם, לא כל חברה יכולה להרשות לעצמה להוציא משאבים רבים כל כך כדי לקבוע את הטרנד הבא. אבל כל חברה, מכל תחום, ובכל היקף, יכולה להשקיע בעתיד. לעבוד בעיתות של שפע ושגשוג, כאילו שעון החול אוזל במהירות לקראת עידן אי הוודאות הבא.

בדיוק כמו הסיפור על הנמלים והחגב. בעיתות שפע ושגשוג, במקום לחלק דיבידנדים נדיבים, במקום לחלק בונוסים פרועים למנהלים בכירים, במקום להוציא את החברה לנופשים מפוארים ולחיות כאילו אין מחר, במקום לגייס עובדים שלא בטוח שהם לגמרי נחוצים, במקום לקנות מתחרה קטן כדי לסגור אותו רק משום שעכשיו אפשר וככה מתחשק, במקום לזרוק כסף לכל הכיוונים הלא רצויים, השקיעו בעתיד. רק כך תוכלו לבנות לעצמכם מקלט יעיל מפני עיתות של אי וודאות.

מקדימים את המחר

במוקד הפעילות למען העתיד יש לשים את פיתוח קווי מוצרים (או שירותים) שיתמקדו במוצרים\שירותים חיוניים שבעוד כמה שנים לא ניתן יהיה לחיות בלעדיהם.

כדי שזה יקרה, יש צורך בעובדים בעלי מעוף, שיודעים לחשוב 100 צעדים קדימה.

1. כצעד ראשון, חפשו את המוכשרים ובעלי המעוף בתוך החברה. בדקו היטב בחברה שלכם, לפעמים המוכשרים ובעלי היכולות, המיומנויות והכישורים הם לאו דווקא העובדים הבולטים, או אלה המקורבים למנהליהם הישירים.

2. ערכו תחרות נושאת פרסים על רעיון חדשני. המתחרים יבקשו להסביר למה הרעיון שלהם הוא הטוב ביותר, ולאן לדעתם הולך השוק. תתפלאו לגלות כמה הרבה ידע (על שוקי היעד) קיים אצל העובדים שלכם, לאו דווקא הבכירים ביותר.

3. הקשיבו לעובדים שלכם. גם אם הם מדברים על כיוונים חדשים, שלדעתם של בכירי החברה הם לחלוטין לא ריאלים או לא שווים התייחסות, גם אם אתם משוכנעים שהשוק הולך לכיוונים אחרים לגמרי, אם העובד מביא טיעונים משכנעים, שווה לבדוק את הנושא.

באמצע שנות השמונים היתה עובדת בכירה באחת מענקיות האלקטרוניקה העולמיות שהעלתה את הרעיון להיכנס לתחום שאז היה זניח ביותר: טלפונים סלולרים. העובדת פוטרה בבושת פנים משום שמנהליה טענו שהיא לא מבינה כלום, וכי היא מפגינה חוסר הבנה בסיסי בתעשייה שבה היא נמצאת.

שנים רבות לאחר מכן ניסתה אותה חברה להכנס בכל דרך לשוק הטלפונים הניידים, ללא כל הצלחה. אותה ענקית בזבזה מיליארדים כדי להכנס לשוק הזה דרך כל "דלת" אפשרית. ובד בבד הפסידה את כל המיליארדים שהיו יכולים להגיע אל קופתה, אילו היו מקשיבים לאותה עובדת.

4. במקביל לאיתור עובדים מצטיינים בעלי מעוף וחשיבה קדימה בתוך החברה, אתרו מחוץ לחברה עובדים יצירתיים. לאו דווקא מהתחום הספציפי שבו פועלת החברה שלכם. חפשו אנשים מוכשרים, שהם מאוד מיומנים במה שהם עושים, מבינים היטב את שוקי היעד הרלוונטים לחברה שלכם ויודעים לאן הולך העולם.

ואז, עם כל המידע שיגיע מעובדים אלה, התחילו לעבוד על מוצרי ושירותי הדור הבא.

בשורה התחתונה, כל ארגון חייב להכין את עצמו מראש לקראת תקופות קשות, שהן הכרח המציאות. תקופות של קיפאון בשווקים שמביאות איתן תקופות ארוכות של אי וודאות, הן הכרח המציאות. אי אפשר להתעלם מכך שבזמן זה או אחר הן יגיעו. הכנה לקראתם אולי לא תגרום לתקופות כאלה לפסוח עליכם, אבל הכנה מספקת הכוללת בין השאר גם הצטיידות בנכסים פיננסיים, נזילים יכולה בפירוש לאפשר לכם לעבור תקופות אלה עם הרבה פחות אי וודאות, וכשידכם על העליונה.

אופטומיזציה של המשאב האנושי: למה חשוב להמנע מפיטורי עובדים בעת משבר בשווקים

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה