שיתוף

פרויקט התמודדות משאבי אנוש עם נגיף הקורונה

 

עבודה מהבית נחשבה עד לתחילת משבר הקורונה למעין צ'ופר. ליתר דיוק, מצב חריג שמתאפשר לעובדים בנסיבות מיוחדות, או כחלק מהטבות שנועדו למשוך טלנטים לחברה ולשמר אותם לאורך זמן.

איש לא חשב שכמעט בין לילה תהפוך שיטת העבודה מהבית למצב הרווח ביותר ולמעשה למציאות ה"נורמלית" החדשה.

בין שאר התפקידים הלא שגרתיים שמוטלים כעת על מנהלי משאבי האנוש, בולט הצורך לוודא שהעובדים שעובדים מהבית ילמדו איך לבצע את המשימות שלהם מהבית.

שכן, עבור עובדים שלא הורגלו בכך, המעבר החד והלא מדורג הזה לעבודה מהבית הוא אתגר מאוד לא פשוט.

אחרי הכול, לא כל עובד חש בנוח לעבוד מהבית. לא תמיד יש פינה שקטה שניתן להתרכז בה ולבצע משימות בצורה טובה, ולא כל עובד יודע להפריד בין מטלות שצריכות להתבצע בבית לבין מטלות עבודה.

יתרה מכך, גם לא כל מנהל מסוגל לנהל את אנשי הצוות שלו מרחוק כאשר כל אחד נמצא במקום אחר.

אבל במצב הנוכחי, כאשר אין ברירה, וכאשר האלטרנטיבה היא להיות מפוטר או לצאת לחופשה ללא תשלום עם דמי אבטלה בסכומים שבקושי מגיעים לרבע מהשכר שהם הורגלו אליו, עובדים משקיעים מאמצים באימוץ שיטת העבודה החדשה הזאת.

ואם לכלל העובדים והמנהלים המצב החדש מהווה אתגר לא פשוט, הרי שלעובדים חדשים, שנקלטו זמן לא רב לפני המשבר (ולא פוטרו או הוצאו לחל"ת), המצב קשה שבעתיים.

שכן כעת הם נאלצים ללמוד את תפקידם החדש מרחוק, ובאמצעות שיחות בזום.

הארגונים הראשונים שהחלו לעבור לעבודה מהבית בצורה מאסיבית ביותר היו חברות הטכנולוגיה, דוגמת אפל, גוגל, פייסבוק ומיקרוסופט. חברות אלה מעסיקות כעת עובדים מהבית כמעט בכל פינה על הגלובוס.

אלא שעבור חברות ההייטק ההעסקה מהבית היא קלה ופשוטה יותר. העובדים של חברות אלה מורגלים בעבודה מול מחשב, בין אם לבד או מול חברי צוות אחרים, והם גם יודעים לעבוד בתוך סביבה שיש בה רעשי רקע.

בחברות הנחשבות ללואו-טק או "כלכלה ישנה" השיטה של עבודה מהבית היא אתגר מאוד מורכב.

עובדי החברות הללו צריכים לא רק להתחיל ללמוד איך ללהטט עם המחשב וביצוע העבודה עצמה, אלא גם ללמוד לנתק את עצמם מרעשי הרקע בבית, בין אם זה ילדים שנמצאים כעת בבית או רעשים שמגיעים מבחוץ.

אחת הדוגמאות הבולטות ביותר היא מוקדי שירות הלקוחות. רבים מבין מוקדי שירות הלקוחות עברו לעבודה מרחוק, כלומר המוקדנים עובדים מביתם.

לא לכל מוקדן יש פינה שקטה בבית כדי לנהל שיחות עם לקוחות. פרט לכך, רבים מהמוקדנים הם אנשים צעירים בגילאי ה-20 פלוס או 30 פלוס.

אלו מביניהם שגרים עם ההורים, נאלצים לנהל שיחות עם לקוחות כשברקע ניתן לשמוע את קולותיהם של שאר בני הבית.

ואלו מביניהם שהם הורים צעירים לילדים קטנים צריכים לנווט בין קולות הילדים להענקת שירות יעיל ומועיל ללקוח שמעבר לקו.

וזוהי רק דוגמה אחת. מתווכי נדל"ן, אנשי שיווק ומכירות בתחומים שונים ומקצועות רבים נוספים, שעד לתחילת המשבר נהגו לעבוד מהמשרד, צריכים היום להסתגל למציאות שמהווה עבורם מהפך טוטלי של כל מה שהכירו וידעו.

  

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה