שיתוף

* מאת: ינאי זגורי – מנהל מוצרים וחדשנות בלמידה ב- ExperTeam


ינאי זגורי ידריך ביחד עם לובה משל, מנהלת מדור פיתוח, יחידת פיתוח פתרונות למידה בבנק הפועלים, כיתת אומן תחת השם ללמוד איך ללמוד, בכנס ההדרכה השנתי 2019 שייערך ב-26.11 בכפר המכביה.

ללמוד איך ללמוד היא סדנה יישומית לשיפור אסטרטגית הלמידה האישית של כל אחד מאיתנו. אנשי למידה אשר שולטים באסטרטגיות למידה אישיות יכלו לעצב תוכניות למידה יותר אפקטיביות לאורך זמן.

למידע נוסף על כיתת האומן הנ"ל בפרט ועל כנס ההדרכה השנתי בפרט ניתן למצוא בדף:

כנס ההדרכה והלמידה השנתי 2019


מבטיחים שבכתבה הזו לא תשמעו אף מילה על רובוט שעומד להחליף אתכם או על מאות מקצועות שעומדים להיעלם ועל הצורך ללמוד את מקצועות העתיד. בלי להפחיד ובלי להיות נביאי זעם, רצינו לדבר אתכם על כמה חשוב ללמוד כיצד ללמוד.

אבל נתחיל עם השאלה האם בכלל צריך ללמוד איך ללמוד? הרי אנחנו לומדים כל הזמן. אנחנו לומדים כאשר אנחנו מכירים אנשים חדשים, אנחנו לומדים כשאנחנו אופים לראשונה מתכון של עוגה שמעולם לא אפינו בעבר, אנחנו לומדים מחדש משוואות בשני נעלמים כשהילדים צריכים עזרה עם שיעורי הבית ואנחנו לומדים כל יום מחדש דברים על עצמנו. יתרה מכך, כאנשי למידה בארגונים אנחנו מחויבים לא להפסיק ללמוד אף פעם. אז מי צריך את זה? מי צריך ללמוד איך ללמוד?

אז זהו, שכולנו. למידה היא כמו שריר, שניתן לחזק ולאמן ולשפר כל זמן. ואנחנו אנשי הלמידה בארגון חייבים להבין את "המכניזם של הלמידה" כדי שנעזור ללומדים שלנו ללמוד מהר יותר ולהעמיק את השינוי ההתנהגותי לו אנחנו מכוונים.

אז איך עושים את זה? עם הרבה סבלנות, תשוקה ופתיחות.

סבלנות
למידה היא תהליך, ואנחנו חייבים להכיר בכך שמדובר בשינוי של מבנים קוגניטיביים במוח. לרוב השינוי לא מתרחש "בבום". הוא דורש את הזמן. על כן חשוב מאוד להפוך למידה לשגרה. צרו לעצמכם (וללומדים שלכם) מבנה חוזר ושגרתי של דפוס למידה חוזר. זה נכון גם לגבי מבנה של יחידות לימוד, אבל זה בהחלט נכון גם לגבי הקניית הרגלי למידה. חזרה של מקום, זמן, אוויר ואפילו רגש יעזור ללומד להיכנס למצב המחשבתי של "למידה" ויזרז את תהליכי הלמידה. עוד מרכיב של סבלנות הוא ההבנה שכל אחד לומד אחרת, לכל אחד יש את סגנון הלמידה שלו, הקצב שלו ואת המוטיבציות שלו, על כן נדרש זמן כדי להבין ולסגל את דפוסי הלמידה המתאימים לי באופן אישי.

תשוקה
מוטיבציה היא גורם מכריע בתהליכי למידה. למעט מספר שיטות שאסור לנו להשתמש בהם בארגונים (וטוב שכך) אנחנו לא יכולים להכריח לומדים ללמוד. אז איך מעוררים מוטיבציות חיוביות ללמידה. הפתרון האמת הוא די פשוט:

  1. רוממות רוח- דאגו לכך שהלומדים שלכם (ואתם) שמחים לפני הלמידה, זה לא חייב להיות קשור ללמידה. תחשבו על משהו מצחיק, חפשו באינטרנט תמונות של גורי חיות (זה ממש חמוד) וצפו במערכונים של שחר חסון רגע לפני שאתם לומדים.
  2. פרקו את הלמידה למשימות קטנות- איזה כיף זה למחוק משימה מה todo list? שחזרו את התחושה הזו לגבי חומר הלימוד שלכם. פרקו את הלמידה למשימות קטנות וממוקדות, חלקו אותם לאורך זמן. ותקדישו את הרגע הקטן הזה של אושר למחוק את "משימת הלמידה" הקטנה מהרשימה.
  3. תמיד תשאלו למה? אל תפסיקו לשאול (ולהסביר ללומדים) למה אני לומד את זה? מה זה תורם לי? מתי אני אשתמש בזה? ואיך? העדר רלוונטיות הוא הגורם אשר פוגע הכי הרבה במוטיבציות הלמידה.

פתיחות
פתגם סיני עתיק אומר: "לא ניתן למלא כוס מלאה". למידה אמיתית מחייב אותנו להרשות לעצמנו להיות לרגע "כלי ריק". לקבל את חוסר הידע ולא לפחד ממנו. אנחנו יודעים זה מפחיד, אבל למידה שמקבלת את חוסר ההבנה היא מהירה יותר ויעילה יותר מכל תהליך למידה אחר. תזכרו שלמידה אפקטיבית נשענת על מבנים קוגנטיביים קיימים. שיטות כמו: מתן הקשר, שיוך החדש לחומר קיים ויצירת רשת אסוציאציות הן טכניקות למידה פשוטות וידועות שאנחנו משתמשים בהן כל הזמן, גם בלי לשים לב. אבל כדי לאתר את ההקשר הנכון, את האסוציאציה הרלוונטית או את החומר הקיים אנחנו קודם חייבים להציב לעצמנו סימני שאלה: מול מה אני עומד? כמו מה זה? למה זה שייך? מה פגשתי שדומה לזה? שאלות אלו מחייבות אותנו "לעמוד" במקום של חוסר ידע, גם אם הוא ממש רגעי. אם נגיע לתהליך הלמידה עם סימני קריאה ולא סימני שאלה, יהיה לנו הרבה יותר קל להיעזר בטכניקות הלמידה פשוטות.

רוצים ללמוד עוד על איך ללמוד (וללמד)- באו לפגוש אתנו במושב שלנו בכנס ההדרכה השנתי 2019.

ועד הפעם הבא, לעולם אל תפסיקו ללמוד.

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה