שיתוף

בשלהי השנה שעברה יצא משרד העבודה והרווחה, בשיתוף עם ארגון she codes, במיזם חדש, במסגרתו פותחה תוכנית נרחבת ללימודי תיכנות לנשים מגיל 18 ואילך, ללא כל עלות. מטרת המיזם היא לעודד נשים מרקעים שונים להשתלב בתפקידי ליבה בשכר גבוה בתעשיית ההייטק בישראל.

המיזם הגיע בעקבות נתוני מחקר שנערך במשרד העבודה והרווחה, לפיהם נשים סובלות מתת-ייצוג משמעותי בענף ההייטק בכלל ובפרט בתפקידי ליבה.

שר העבודה והרווחה חיים כץ אמר עם ההכרזה על התוכנית, כי "התמקצעות בתחום ההייטק היא מפתח להשתלבות מתגמלת במעגל התעסוקה בתנאים משופרים. נעניק לכל אשה הכשרה איכותית, ליווי ותמיכה עד להשמה מיטבית בעבודה. בתקווה שתוך שנים ספורות נראה בתעשיית ההייטק ייצוג נשי זהה לגברים, לפחות".

40 מרכזי לימוד בשלוש שנים

התוכנית מציעה קורסי הכשרה שיתקיימו במסגרת מיזם משותף שהקים משרד העבודה והרווחה ביחד עם ארגון she codes, ובמימון משותף, כאשר המשרד יממן מחצית מהתוכנית וארגון she codes יממן את המחצית השנייה.

במסגרת זו תושלם הקמתם של כ-40 מרכזים במקומות שונים הארץ, בתוך שלוש שנים. כבר כיום  פועלת העמותה ב-25 סניפים הנמצאים בכל האוניברסיטאות בארץ, בחברות הייטק, במכללות ועוד.

הכשרה גם לחסרות רקע בתחום

הקורסים יציעו הכשרה בתכנות גם לנשים חסרות כל רקע בפיתוח תוכנה וכתיבת קוד, וגם לנשים בעלות השכלה פורמלית ובלתי-פורמלית בתחום הפיתוח או ניסיון מעשי בפיתוח.

פרט להכשרה מעשית בתכנות, תסייע התוכנית למשתתפות למצוא עבודה בענף ההייטק על ידי ייעוץ תעסוקתי, שיפור קורות חיים, כנסי מעסיקים וכו'.

כמו כן, הקבוצות עצמן יהוו רשת חברתית לתמיכה ופיתוח מקצועי הדדי, וכן לגיוס עובדות בשיטה הפופולרית בהייטק: חברה מביאה חברה.

עלות: 20 מיליון שקל

עלות המיזם מוערכת בכ-20 מיליון שקלים למשך שלוש שנים. אם הוא יזכה להצלחה, צפוי המיזם להתרחב אף מעבר לכך ולהציע הכשרה לכל אישה בישראל שתחפוץ בכך.

היעד המרכזי של המיזם הוא להכשיר בתוך שלוש שנים לפחות 4,440 נשים, ולהביא להשמתם של יותר ממחצית מהן בתעשייה. כמו כן, המיזם יעסוק בהכוונת צעירות ללימודים אקדמיים בתחום ההייטק, והיעד הוא כ-180 סטודנטיות למקצועות הייטק, מקרב בוגרות המיזם.

יוכלו להשתלב נשים בגילאים שונים ומרקע שונה

במסגרת המיזם יוכשרו נשים בגילאי שונים ומרקע שונה, בכתיבת קוד. מדובר בטכנולוגיות ובשפות תכנות פופולריות, שהן בעלות ביקוש רב בתעשייה המקומית.

כמו כן, מדובר במשרות המתאפיינות בשכר גבוה יחסית. במסגרת המיזם ילוו המשתתפות בתוכנית על ידי מנטוריות שהשתלבו בתפקידי מפתח מובילים בתעשייה.

מדובר בשיטת Each One Teach One. מסגרת זו יוענקו שעות ייעוץ קריירה וסיוע בהשמה למשתתפות. זאת ועוד, המיזם יספק מקום מפגש לנשים שמגיעות מרקעים שונים, כדי שיוכלו לפתח פרויקטים טכנולוגיים עצמאים משלהן.

רק 26% מהמתכנתים הן נשים

מנתונים שנאספו במסגרת מחקר שערך משרד העבודה והרווחה עולה, בשנת 2014, כ-47% מהתלמידים שניגשו לבגרות ברמת 5 יחידות לימוד מתמטיקה היו בנות.

אלא שבשנת 2015 היוו הבנות שניגשו לחמש יחידות לימוד במתמטיקה פחות מ-30% מכלל הסטודנטים במקצועות לימוד שעוסקים בתכנות בהייטק.

מחברי הדו"ח מציינים, כי נתון זה לא השתנה זה יותר מ-20 שנה. רק כ-26% מהמתכנתים בתעשיית ההייטק בישראל הן נשים. מכאן שהחסם המשמעותי ביותר להשתלבותן של נשים בתפקידי תכנות כיום בתעשייה הוא חוסר העניין או רתיעה מלימודים ועיסוק בטכנולוגיה ובתכנות.

עוד עולה מהמחקר, כי רק כ-11.6% מהנשים שמהוות את הרבעון העליון בהתפלגות ציון הפרק הכמותי במבחן הפסיכומטרי, בוחרות ללמוד לתארים במקצועות ההייטק, לעומת כ-% 31.8 מהגברים ברבעון העליון.

לעודד צעירות לפני לימודים אקדמאיים לפנות להייטק

לאור כל זאת, אחת מאוכלוסיות המטרה המרכזיות אליהן מכוון המיזם הנוכחי היא צעירות לפני לימודים אקדמיים, שנמצאות בצומת הבחירה המשמעותית לקריירה. ההנחה היא כי הפוטנציאל לחולל שינוי בחייהן המקצועיים הוא הגדול ביותר.

במסגרת המיזם מבקש המשרד לגייס לא פחות מכ-180 צעירות לפני תואר  להשתתפות בתכנית, ולעודדן ללמוד מקצועות טכנולוגיים, בהם מדעי המחשב, הנדסת חשמל והנדסת מערכות מידע וכו', שיאפשרו להן רקע אקדמי לשילוב בתפקידי ליבה בתעשיית ההייטק.

תוכניות נוספות: לשלב ערבים בהייטק ומהנדסים מעל גיל 45

המיזם החדש מצטרף לתוכניות מצליחות שכבר מפעיל כיום המשרד לעידוד קבוצות להן תת-ייצוג בהייטק הישראלי, בהן תוכנית להשמת ערבים בוגרי מדעי המחשב והנדסה בהשקעה של כ-11.5 מיליון שקלים בשלוש השנים האחרונות, וכ-15 מיליון שקלים נוספים בשלוש השנים הבאות.

כמו כן יצא המשרד בפיילוט בשיתוף הג'וינט-תב"ת והטכניון, לשילוב מחדש של מהנדסים בגילאי 45 ומעלה בענף ההייטק.

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה