שיתוף

מאמר מאת: ד"ר דן קליין, מומחה בתחום הדרכה ולמידה, מלמד בפקולטה לטכנולוגיות למידה ב-HIT, וגברת מיכל פריד, יועצת בכירה לנושאי טכנולוגיות למידה בארגונים גדולים בישראל ובעולם, לקראת הסדנה שהם יעבירו בכנס הלמידה וההדרכה השנתי.


הסדנה היא חלק ממיזם שלנו (ד"ר דן קליין וגברת מיכל פריד) הנקרא: "הערכה בהדרכה". מטרת המיזם היא קידום ההדרכה ע"י כלים להערכת איכותה. בשנים האחרונות גובר העניין בנושא הערכת הדרכה. אחת הסיבות לכך היא ההכרה שהתדמית הארגונית, הנמוכה יחסית, של יחידות ההדרכה, קשורה לאופן בו הן מנוהלות.

בעיני ההנהלה, ניהול תקין של יחידה מחייב קבלת החלטות מבוססת נתונים וכן דיווח מסודר של נתוני עלות-תועלת. כדי שיחידת ההדרכה תוכל לעשות זאת, היא חייבת להקים מערכת מסודרת לאיסוף וניתוח נתונים, כלומר, מערכת מדידה והערכה. מערכת כזו אמורה לאסוף ולנתח נתונים משני סוגים:

(1) נתוני תוצאה. איסוף וניתוח נתונים על תרומת ההדרכה לארגון – יחסית למשאבים שקיבלה. לדוגמא, תרומת ההדרכה לשיפור ההון האנושי. נתוני תוצאה אמורים להיות מדווחים להנהלה (כמו בכל יחידה אחרת).

(2) נתוני תהליך. איסוף וניתוח נתונים על איכות ויעילות תהליכי ההדרכה. לדוגמא, הערכה ושיפור איכות הלומדות או המבחנים. חשוב לציין ששיפור איכותם של תהליכי ההדרכה מהווה תנאי הכרחי לשיפור תוצאות ההדרכה.

למרבית יחידות ההדרכה אין מערכת כזו. הנחת המיזם היא שהצבת דרישות איכות ברורות תגביה את רף האיכות, הן אצל לקוחות ההדרכה והן אצל המפתחים. כמו כן, המיזם מניח ששימוש במחוונים יעודד את הרצון ליצירת מערכות מסודרות של מדידה והערכה.

הוחלט שבשלב הראשון של המיזם נבנה ונחלק מחוונים להערכת איכות תוצרי הדרכה. לדוגמא, מחוון להערכת איכות סרטוני ווידאו. כדי לוודא שמחווני האיכות יהיו תקפים ומהימנים, יצרנו תהליך שכלל ארבעה שלבים:

(1) בניית בסיס תיאורטי. המחוונים מבוססים על תיאוריות למידה. דגש מיוחד ניתן לגישות תיאורטיות עדכניות כגון אלה של David Merrill, Silber & Foshay ו-Ruth Clark. בהקשר זה חשוב לציין שככל שהמעריך מכיר את הגישות התיאורטיות הללו – כך הערכתו תהיה מדויקת יותר.

(2) בדיקת חומרים קיימים. איסוף וניתוח חומרי הערכה ומחוונים ממקורות שונים ברשת.

(3) פיתוח טיוטת מחוון. בניית טיוטת מחוון על בסיס החומר התיאורטי, החומרים הקיימים וכן הניסיון הרב בהדרכה של מפתחי המחוונים.

(4) תיקוף בקהילת ההדרכה. טיוטת המחוון נשלחת לחברי קהילת ההדרכה מתוך כוונה שאנשי ההדרכה ישתמשו במחוון ויחזירו משוב שיעזור לטייב את המחוון ולהפוך אותו למדויק יותר ונוח לשימוש.


למידע נוסף וכלים למימוש אפקטיבי של תהליך "הערכה בהדרכה" בארגונכם אתם מוזמנים לקחת חלק בסדנה שתערך במסגרת כנס הלמידה וההדרכה השנתי.

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה