שיתוף

הכרה אישית בעבודתו הטובה של עובד חשובה ומהותית. לארגונים רבים יש תכניות הכרה רשמיות לעובדים עבור הישגיהם, כגון "עובד החודש", שמלבד הוקרת העובד ברבים אף מזכה אותו בתגמול ראוי. את התגמולים הללו העובדים מקבלים בדרך כלל עם הדגשת הביצועים של עובדים בודדים. בהתחשב בעובדה שרוב העובדים עובדים בצוותים, כיצד משפיעה הוקרת חבר צוות אחד על שאר חברי הצוות? מחקרים מראים כי יש לכך השפעות חיוביות.

השפעת הכרה על ביצוע

המחקרים מראים כי כאשר עובד זכה להיות "עובד החודש" הוא הגדיל את ביצועיהם של חברי הצוות האחרים בצוות שלו. כך שתגמולים והוקרה על ביצועים של עובד בודד לא מגבירים רק את התפוקה של עבודת העובד עצמו, אלא של כל הצוות שלו.

במקום לקדם קנאה, ההכרה האישית משמשת את העובדים לבחינת סוגי ההתנהגויות והביצועים שהארגון מעריך. הכרה מחזקת את ההתנהגות החיובית של "שחקנים מובילים" ומכירה בהם כמודל לחיקוי עבור עובדים אחרים. המחקרים הראו כי לחברי הצוות יש נטייה ללמוד את ההתנהגות של השחקנים העליונים בצוות וללכת בעקבותיהם.
הכרה אישית יכולה גם להועיל לצוות באופן כללי יותר, באמצעות קידום תחושת גאווה קולקטיבית. ההכרה בחבר צוות בודד יכולה להיראות למעשה כהשתקפות חיובית על כל הצוות. במקום ליצור תחרות בין חברים, זה נראה כאילו חבר צוות משלך מושך ומרים את יתר הצוות.

המסקנה היא כי לא צריך לחשוש לתגמל ולהוקיר את השחקנים הגדולים – זה גורם להם להרגיש טוב וזה מחזק בגלוי את ההתנהגות החיובית שעובדים אחרים צריכים לעסוק בה. עם זאת, תהליך זיהוי השחקנים הראשיים צריך להיות שקוף, ההכרה היא משמעותית כאשר יש מאחוריה הוכחות לביצועים ולא כאשר היא נובעת "מהעדפת" המנהלים חבר צוות מסוים.

עוד המחקרים גילו, כי בצוותים ללא "שחקן גדול" רשמי, הביצועים בפועל ירדו מעט לאחר הכרזות ההכרה. כתוצאה מכך, חשוב לארגונים להבטיח כי עובדים ממגוון רחב של צוותים, מחלקות או יחידות יוכרו עבור עבודתם הקשה.

כיצד מוקירים את חבר הצוות המוביל?

מערכת תגמולים מובנית מתגמלת שני אלמנטים – ביצועים והתנהגות. ביצועים הוא האלמנט הקל לזיהוי וטיפול בגין הקשר הישיר בין ביצועי העובדים למטרות שהוגדרו עבורם מלכתחילה. לדוגמה, ניתן ליישם תכנית תמריצים ולזהות את אנשי המכירות הטובים ביותר שראויים להם, אלו שהשיגו את המטרות התקופתיות.

התנהגויות מסוימות שיתוגמלו לעומת זאת, יותר קשות לזיהוי וטיפול ועם זאת הן אלו שיעשו את ההבדל בין הצלחת החברה שלך לבין דשדוש מאחור.

יש לזהות את ההתנהגויות שחשובות לארגון. התנהגויות אלו הן כאלו שישפיעו על שיפור קשרי לקוחות למשל, תהליכים קריטיים בחברה, או כישורים ניהוליים של עובדים. הכל תלוי במה אתה תשאפו לקדם יותר מכל בארגון. את ההתנהגויות הללו יש להוקיר ולתגמל על מנת להשריש אותן.

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה