שיתוף

השליש הראשון של שנת 2022 חלף עבר, מגיפת הקורונה דועכת ברוב חלקי העולם, אבל כפי שזה נראה כרגע, ההשפעות של תקופת המשבר על שוק העבודה לא עושות סימנים שהן הולכות להעלם יחד עם המגיפה.

מנהלי משאבי אנוש עברו בשתי שנות המשבר תקופה מאתגרת במיוחד, כשמהלכה, רובו המוחלט של כובד האחריות על תפקוד הארגון היה מוטל על כתפיהם.

הם נאלצו להתמודד עם מעבר חד לעבודה מהבית, מה שהפך לאחר מכן למודל עבודה היברידי, כאשר מנהלי משאבי האנוש עדיין מנסים להבין איך להתנהל בתוכו, חלקם נאלץ להתמודד עם הוצאה של כל (או רוב) עובדי החברה לחופשות ללא תשלום (חל"ת) ולאחר מכן עם סירובם של עובדים רבים לחזור מהחל"ת, כמו כן היה עליהם להתמודד עם פערי מיומנויות, עם תחלופת עובדים ועם סוגיות רבות של ארגון הארגון מחדש.

התקופה הנוכחית, לאחר שכאמור השליש הראשון של 2022 מאחורינו, מהווה הזדמנות מצוינת להנהלות הבכירות של הארגונים להעריך את השפעתם הרבה של מנהלי משאבי האנוש תוך התחשבות בלקחים שנלמדו לאורך תקופת המגיפה.

כמו כן, זוהי תקופה מצויינת לתכנן את עתיד החברה כאשר מוסיפים למשוואה את השפעות המגיפה בנושא עבודה מהבית, פער מיומנויות, גידול במספר העובדים שהפכו משכירים לפרילנסרים וכדומה.

אם לפני מרץ 2020 העבודה מהבית נחשבה להטבה שניתנה למעטים בלבד, הרי שכעת עבודה מרחוק הופכת לנורמה, ויש אף לא מעט עובדים שיעדיפו לעזוב חברה שלא מאפשרת להם לעבוד מהבית בהיקפים שהם מעוניינים בהם, ולהצטרף אפילו לחברה שתשלם להם שכר מעט נמוך יותר, כל עוד היא תאפשר להם לעבוד מהבית (או מכל מקום שיבחרו).

עובדים רבים שואפים לעבוד בלוחות זמנים גמישים, שמאפשרים להם לבחור לעבוד בזמן שהם מעדיפים, ובמקום שהם מעדיפים.

רמה זו של שליטה שניתנת לעובד לגבי לוח הזמנים שלו ולגבי המיקום הפיזי ממנו הוא עובד, חשובה מאוד לעובדים ששואפים לאיזון טוב יותר בין עבודה לחיים אישיים.

סיבה נוספת לכך שעובדים רבים מעדיפים לעבוד מהבית היא חסכון זמן הנסיעה לעבודה ובחזרה. החסכון בזמן העמידה בפקקים בדרך לעבודה ובחזרה, הופך את העבודה מהבית למאוד אטרקטיבית עבור עובדים. בפרט לאור העובדה שהם לא מקבלים שכר עבור שעות אלה.

החיסכון בזמן מאפשר לעובד יותר שעות שינה, יותר זמן להתאמן או יותר זמן לבלות עם המשפחה או לעסוק בתחביביו.

ולמרות היתרונות הרבים שיש בעבודה מהבית, ממחקר שבוצע באירופה עולה, כי כ-70% מהמנהלים עדיין מעדיפים להחזיר את העובדים שלהם למשרד.

מנהלים רבים חוששים שכאשר העובדים עובדים מביתם, יורגש חסרונם של היצירתיות, הספונטניות, הקשר האישי בין העובדים וכושר ההמצאה שלהם, שכן, במקרים לא מעטים, כל אלה נוצרים תוך כדי שיחה של עובדים פנים אל פנים.

התוצאה של הקונפליקט הזה בין השאיפות של העובדים לבין אלה של הנהלות החברות, היא שמנהלי משאבי האנוש שוב נמצאים במוקד קבלת ההחלטות וצריכים לשקלל את המצב הטוב ביותר לחברה ולעובדים מכל זווית ומכל בחינה אפשרית.

 

 

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה