שיתוף

הבינה המלאכותית קיימת כבר כמה שנים ביישומים פשוטים יחסית, אבל בתקופה האחרונה ניתן לראות פריחה והתקדמות בתחום הבינה המלאכותית, בקצב מהיר במגוון רחב של יישומים.

אנשי טכנולוגיה טוענים כי הבינה המלאכותית צפויה לעצב מחדש את כל עולם העסקים ושיטות העבודה שלו.

לדבריהם, העובדים יעברו יותר ויותר מביצוע משימות פשוטות שאינן דורשות מקוריות וייחודיות, לעבודה שדורשת יותר מחשבה מקורית ויצירתיות.

הצפי בתחום הטכנולוגיה הוא שבהמשך הדרך ניתן יהיה לראות עוד ועוד ארגונים שהבינה המלאכותית מבצעת בהם מגוון רחב של תפקידים.

לכן, האתגר החשוב ביותר של משאבי אנוש בימים אלה הוא להבין איך ניתן לחזק את כוח האדם האנושי ולהכשיר אותו: מצד אחד להשתמש בכל הטכנולוגיות החדשות ולהסתייע על ידן, ומצד שני, להכשיר את העובדים לתפקידים יצירתיים שאינם יכולים להתבצע על ידי מכונה.

במילים אחרות, המהפיכה הטכנולוגית העוברת כיום על שוק העבודה, אינה מתמצה רק בכניסתן של טכנולוגיות חדשות, אלה יש בה פאן חשוב מאוד של מהפך שיש להעביר את העובדים שעוסקים בתפקידים רוטיניים.

המשמעות היא שכבר עתה יש להכין תוכניות יסודיות שיאפשרו להכשיר את כל העובדים – שעוסקים בעבודות פשוטות והמוגדרות כ"שוחקות", ואשר יכולות להתבצע על ידי מכונה – לתפקידים יצירתיים בעלי דרישות מקוריות, שאינם יכולים להתבצע על ידי מכונה.

אם לא תהיה היערכות נרחבת שכזאת להכשרת עובדי המפעלים, ולהכשרתם של עובדים זוטרים שהמשימות המוטלות עליהם ביומיום יוכלו בתוך כמה שנים להתבצע על ידי רובוט המשולב עם בינה מלאכותית, בתוך כמה שנים הם יאבדו את מקור הכנסתם, ותיווצר אבטלה שלא ניתן יהיה לפתור אותה בטווח הקצר.     

במקביל, מנהלי משאבי אנוש צריכים לבחון מחדש כל העת את תכנון כוח האדם, את סוגי המיומנויות החדשות הנדרשים, את השפעות הבינה המלאכותית, את חווית העובד ועוד הרבה מעבר לכך.

השיבוש שחל בעולם העסקים בעקבות כניסתה ההולכת ומתרחבת של הבינה המלאכותית משנה מקצה לקצה את המגמות המרכזיות שעולם העבודה הכיר עד כה, באופן בלתי הפיך.

ממש כפי שחברות רבות מכניסות שינויים עסקיים במטרה לשנות את המוצרים והשירותים, התפעול והיכולות הפנימיות שלהם, כך עליהן לבצע את השינויים הנדרשים לקראת השלבים הבאים של כניסת הבינה המלאכותית לארגון.

אחרי הכול, האוטומציה, הרובוטיקה ושילובן עם הבינה המלאכותית, מציבים במהירות, פלחי שוק גדולים בשוק העבודה, בפני סכנת התייתרות. ולכן, מגמות אלו משנות באופן קיצוני את ציפיות העבודה והתעסוקה.

הצפי הוא שבמהלך השנים הקרובות, עובדים אנושיים ורובוטים יעבדו זה לצד זה. אלא שהם לא יבצעו את אותם תפקידים. הם יעבדו יחד כדי לפשט תהליכים ולהשיג תוצאות טובות יותר.

גם בתוך מחלקות משאבי האנוש, הרובוטיקה עם הבינה המלאכותית יבצעו יותר ויותר תפקידים שעד כה נחשבו לעבודה מייגעת ושוחקת.  

כבר עתה נעזרת מחלקת משאבי האנוש בטכנולוגיה בתחום הגיוס. מצב זה ימשיך להתרחב ולהתפתח ויגיע גם לתחומים אחרים שבתחום אחריותה של מחלקת משאבי האנוש.

לדוגמה, ניתן יהיה להשתמש בצ'אט-בוטים ובעוזרים וירטואליים במקום העבודה, כדי לסייע לעובד למצוא תפקיד אחר בתוך הארגון (שהוא רואה בו קידום), כדי לשאול שאלות נפוצות, וכדי לקבל הדרכה במגוון נושאים.

בשורה התחתונה, השימוש בבינה מלאכותית בארגונים יכול לעזור למנהלי משאבי האנוש ליצור חוויית עובד חלקה יותר, גמישה יותר וחיובית יותר בכל מובן נוסף.

 

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה