הוועידה לחיסכון פנסיוני – להצטייר כ"רגיש חברתית" זה צו השעה

הוועידה לחיסכון פנסיוני – להצטייר כ"רגיש חברתית" זה צו השעה

המחאה החברתית הייתה נוכחת לכל אורך הכנס של כלכליסט והנואמים, כולל שר האוצר ונציגי בנק ישראל, ניסו כמיטב יכולתם להצטייר כ"רגישים חברתית"

שיתוף
יובל שטייניץ - שר האוצר

"המחאה במתכונת של הקיץ האחרון סיימה את תפקידה – גם אם תתקיים הפגנה זו או אחרת בכיכר רבין, עכשיו אנחנו אלה שצריכים לעשות את העבודה", אמר יואל אסתרון, מו"ל העיתון כלכליסט, בפתיחת הוועידה המרכזית לחיסכון פנסיוני 2011, שערך העיתון ביום חמישי האחרון.

[adrotate banner="27"] כאלף איש הגיעו לכנס, שנערך במלון דיוויד אינטרקונטיננטל בתל אביב והצליח להושיב באותה שורת כיסאות צפופה, דמויות שהחיבה ההדדית היא לא תכונתם הבולטת, כגון שר האוצר יובל שטייניץ, יו"ר ההסתדרות עופר עיני, ראש האופוזיציה ציפי לבני ויו"ר מפלגת העבודה שלי יחימוביץ'.

על אף ההצהרה על מותה המוקדם – רוח המחאה הייתה נוכחת לאורך כל הכנס וכל הנואמים, כולל שר האוצר ונציגי בנק ישראל שדברו מאוחר יותר, ניסו כמיטב יכולתם להצטייר כרגישים חברתית.

שר האוצר ניסה לגלות רוח פיוס וכינה את יו"ר ההסתדרות עופר עיני "ידידי – על אף המחלוקות". בהמשך קרא לרופאים המתמחים "לכבד את החוק" וציין שההסכם שנחתם עם הסתדרות הרופאים הוא מחייב. בסוף דבריו אף גילה אמפטיה כלפי עובדי קבלן ואמר "מדינה נאורה צריכה להגן על אזרחיה החלשים. אסור לעשוק ולשדוד את עובדי הקבלן וצריך לעשות הכל כדי לשפר את מצבם".

עופר עיני - יו"ר ההסתדרות
עופר עיני יו"ר ההסתדרות: אחרי עובדי הקבלן - נטפל בפנסיה

כל זאת לא עשה רושם רב על עופר עיני, אשר פתח ואמר כי "אם מישהו חושב שהבעיה של האוצר בצמצום מספר עובדי קבלן זה חוסר גמישות ניהולית הוא טועה". עיני פנה מעל הבמה לשר האוצר ואמר: "אני מוכן לתת כמה גמישות ניהולית שאתם רוצים. האם המדינה מוכנה בתמורה לקלוט את כל עובדי הקבלן?", השר שטייניץ לא הגיב ועיני הוסיף: "ברור שהבעיה היחידה של האוצר בהעסקה ישירה היא אך ורק כסף ולא גמישות כזו או אחרת".

עיני המשיך וטען כי המדינה בעצמה אינה יודעת כמה עובדי קבלן היא מעסיקה ובאלו תנאים, ואיים כי אם עד סוף החודש לא תושג התקדמות במו"מ על זכויות עובדי הקבלן, ההסתדרות תפנה שוב לבית הדין לעבודה על מנת לממש את איומה ולהשבית את המשק.

בהתייחסו לנושא הכנס – החיסכון הפנסיוני, עיני הבטיח שלאחר שיסתיים המאבק על עובדי הקבלן "יגיע התור של הפנסיה" וביקר בחריפות את הרפורמה בקרנות הפנסיה מ-2003 שלדבריו: "זרקה את כספי הפנסיה לשוק ההון, הטייקונים מינפו את עצמם בכסף הזה".

עיני גם ציין את העלות הגבוהה של דמי הניהול שגובות הקרנות: "כ-20% מכספי החוסכים הולך לדמי ניהול – מה זה? שוק אפור?"

 גם ח"כ שלי יחימוביץ' פתחה במתקפה על שר האוצר יובל שטייניץ – שבשלב זה בחר לעזוב את האולם, וטענה כי "החמלה כלפי עובדי הקבלן" שהביע השר בנאומו, היא לא יותר מאשר צביעות. יחימוביץ' הזכירה כי לפני זמן לא רב יזמה את חוק "זכות היציאה לשירותים", לטובת אותם עובדים- לרוב עובדי קבלן שעובדים במשמרות, שהמעסיק אינו מאפשר להם לעזוב את עמדתם ולגשת לשירותים ללא אישור. לטענת יחימוביץ, השר שטייניץ ניסה לטרפד את היוזמה בגלל סעיף בחוק שקבע כי מזמין השירות אחראי להתקנת שירותים נאותים עבור העובדים. לדבריה, "שטייניץ השתולל בגלל הסעיף הזה, המרמז שלמזמין השירות יש אחריות כלשהי כלפי עובדי הקבלן… אז שלא יבוא לדבר עכשיו על חמלה! זו שיטה כלכלית!"

גם ראש האופוזיציה ציפי לבני חבשה את הכובע החברתי ובהתייחסה להצעתו של עיני לשטייניץ – גמישות ניהולית תמורת קליטת עובדי הקבלן, אמרה: "אילו הייתי ראש הממשלה הייתי לוקחת את ההצעה הזו בשתי ידיים".

 

ציפי לבני
לבני: שיוויון לכל אורך הדרך - לא רק לקראת הפנסיה

בהמשך התייחסה לבני גם למאבק סביב גיל הפרישה לנשים וציינה שאם פקידי האוצר רוצים לקדם את השוויון בין המינים היא בעד –  אבל צריך להתחיל בקידום נשים לכל אורך הדרך, בצבא, בתעסוקה, בחברה – כל זאת לפני שמדברים על העלאת גיל הפרישה, "השוויון צריך להתחיל מההתחלה – לא מהקצה", אמרה לבני.

גיל הפרישה לנשים היה גם הנושא של מושב הצהריים של הוועידה שכלל פנאל בהשתתפות  עו"ד טליה לבני יו"ר נעמ"ת, ורד סויד, מנכ"לית הרשות לקידום מעמד האישה ויעל מבורך מאגף התקציבים באוצר. לפתיחת הדיון קדמה סקירתה של ד"ר קרנית פלוג, המשנה לנגיד בנק ישראל אשר טענה, כשהיא מגובה בנתונים רשמיים, כי מאז העלאת גיל הפרישה לנשים ל-62 בשנת 2004, חלה עלייה של 9.4% בשיעור תעסוקת נשים בגילאי 60-61 ועלייה של 3.3% אצל נשים בגילאי 62-64 (הממשיכות לעבוד לאחר גיל הפרישה).  פלוג הדגישה שנוכח הגידול בתוחלת החיים, העלאת גיל הפרישה לנשים, תחילה ל-64 ולאחר מכן ל-67, הוא כורך המציאות, אחרת הקצבאות יקוצצו.

התברר כי דברים אלה היו רק הופעת החימום. מיד עם תום דברי פלוג, נטלה את המיקרופון יו"ר נעמת, עו"ד טליה לבני, ומגובה בשקפים משלה התריסה כנגד פלוג: "זו הצגה מקוממת של הנתונים – שיעור השתתפות הנשים בכוח העבודה עולה בהתמדה מאז שנות ה-70! ללא קשר להעלאת גיל הפרישה!". עו"ד לבני הבהירה כי הלובי המתנגד להעלאת גיל הפרישה לנשים ל-64, הכולל גם את יו"ר ועדת העבודה והרווחה של הכנסת, ח"כ חיים כץ, אין לו כוונה לוותר ו"גיל הפרישה לא יעלה!"

בהמשך עלה גם ח"כ כץ לבימה ואישר שעל פי המצב כרגע, לאוצר יש זמן עד ה-1 בדצמבר להגיע להסכמה עם חברי ועדת העבודה והרווחה על העלאת גיל הפרישה, "אחרת גיל הפרישה יישאר 62". כץ אף רמז שבעצם "העניין סגור, גיל  הפרישה לנשים יישאר 62".

בהמשך התייחס כץ גם לנושא שהזכיר בשעות הבוקר עופר עיני – השקעת כספי הפנסיה בשוק ההון ואמר: "בכספי הפנסיה לא מהמרים". בנוגע לדמי הניהול הגבוהים של קרנות הפנסיה,  כץ הציע שיועצים פנסיונים יגבו תשלום חד פעמי במקום דמי ניהול לאורך שנים, שהם בבחינת "משכנתה שניה" לדבריו.

ד"ר אבי שמחון, יו"ר הפורום המייעץ לשר האוצר, ניסה להגן על אפיקי ההשקעה של כספי הפנסיה וטען כי החלוקה בין השקעות סולידיות לבין אפיקים בעלי סיכון – שעשויים להניב רווחים גדולים יתר, היא החלוקה הנכונה, אך כץ קטע את דבריו והפציר בו: "ההשקעה בכביש 6 הניבה תשואה יפה, תשקיעו בתשתיות, תחזרו לאגרות חוב מיועדות, קצת שכל ישר, זה כל מה שאנחנו מבקשים מכם!".

ד"ר בעז ים, מנכ"ל עגן יעוץ ומומחה לאקטואריה, חשף שחרף החישובים המורכבים, האקטואריים לא מסוגלים לחזות קדימה מעבר לדור אחד, מה שלא מקל על התכנון הפנסיוני בלשון המעטה.

בנימה אופטימית זו ננעל הכנס. המתמידים זכו בארוחת צהריים מאוחרת.

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה