הדרכות – אחד מתחומי האחריות החשובים ביותר של מנהל משאבי אנוש

הדרכות – אחד מתחומי האחריות החשובים ביותר של מנהל משאבי אנוש

הדרכות מקצועיות הפכו לכלי מרכזי להעלאת הרמה המקצועית והאישית בארגון, הדרך להבטיח שהעובדים מקבלים את מרב הכלים המקצועיים הדרושים להם כדי להצליח.

שיתוף
הדרכה בארגון
הדרכה והכשרה בארגון

הימים בהם הדרכות נראו כבזבוז זמן יקר והמקסימום שמנהלים היו מוכנים לשמוע עליו היה – "חפיפה קצרה לעובד החדש", אשר נעשתה לרוב על ידי עובד ותיק, עברו חלפו וכפי שזה נראה כרגע, לא ישובו עוד. כיום, אחד התחומים החשובים ביותר שמרכז מנהל משאבי אנוש הוא תחום ההדרכות בארגון וזה כולל: הדרכות לעובדים חדשים, הדרכות מקצועיות תקופתיות, הכשרות על מערכות חדשות או מודלים מערכתיים חדשים והדרכות מנהלים עד הדרג הבכיר ביותר לרבות ליווי (קואוצ'ינג) מנהלים.

בשוק העבודה התחרותי, מנהלים יודעים שהם צריכים לשפר את היכולות והביצועים שלהם תמידית, אחרת הם יישחקו. הפתרון הוא לרוב – ביצוע הדרכות. בין אם מדובר על הדרכות למנהלי מכירות במטרה להגדיל את נתח השוק ממכירות, לנציגי שירות לקוחות על מנת לשמר לקוחות קיימים ולמנוע מעבר למתחרים, למנהלי הפיתוח הטכנולוגיים כדי להעלות את הרמה הטכנולוגית ועוד. המפתח להצלחה, בכל תחום, הוא השבחת העובדים וזה מתחיל ונגמר בהדרכות.

בארץ התחום רק מתחיל להתפתח, ולמרות שיש ארגונים (ברובם) גדולים בהם יש אנשים האמונים על ניהול ההדרכה הארגונית, אולם בארגונים מובילים בצפון אמריקה ובאירופה קיים מודל של מנהל מחלקת הדרכות ולעתים של אגף הדרכות בתוך מחלקת משאבי אנוש, כשכלל הפעילות שם נסובה סביב עניין ההדרכות.


כנס ההדרכה השנתי ייערך בעוד כחודשיים – למידע נוסף על הכנס ולהתחלת תהליך הרישום ראה – כנס ההדרכה השנתי.


תחת אחריותם של המחלקות או האגפים האלה מצטופפים מגוון נושאים ופעילויות כגון:
אפיון צרכי הארגון והפקת הדרכות בהתאם, אפיון הצרכים בכל מחלקה והתאמת הדרכות מקצועיות לכל תחום, הדרכות ייעודיות לעובדים חדשים והדרכות תקופתיות לצוות הקיים, קביעת לוחות זמנים להדרכות בתיאום עם הגורמים הרלוונטיים בחברה, הפקת הדרכות על הצד הלוגיסטי: שריון חדרי הדרכות, הפקת חומרי הדרכה בשיתוף עם המנהלים או הזמנת מדריכים חיצוניים, הזמנת ציוד הנחוץ להדרכה (מקרן, מחשבים וכיו"ב, ציוד הקלטה ו/או צילום ועוד), הפקת הדרכות וידיאו והדרכות מתוקשבות און-ליין (לומדות).

הטרנדים הבולטים ביותר בתחום ההדרכות בארגון הם: הדרכות מקצועיות על ידי חברות ומומחים לתחום (חברות הדרכה מקצועיות המספקות מרצים עם מערכי הדרכה מובנים או מערכי הדרכה שהותאמו במיוחד לארגון) וכן הפקת חומרי הדרכה ארגוניים און-ליין (סרטוני הדרכה וחוברות הדרכה), הזמינים בפורטל הארגוני כך שלעובד, חדש או ותיק, תהיה גישה לחומרי הדרכה מקצועיים בכל עת.

הדרכה מהווה נקודת מפגש אינטרסים בין כלל הגורמים בארגון: ההנהלה מעוניינת להגדיל את הרווחים על ידי הגדלת תפוקה ואיכות, המנהלים מעוניינים להרחיב את הידע המקצועי במחלקה והעובדים מעוניינים לפתח את הכישורים המקצועיים שלהם ולצבור עוד שורה או שתיים בקורות החיים. כך שגם בארגון גדול ומסועף, בו מתקיימים ניגודי אינטרסים באופן שבשגרה, חשיבות ההדרכה ותרומתה לארגון ו/או לעובד היא בגדר קונצנזוס.

הדרכות הן הדרך הראשונה להשבחת עובדים הן ברמה המקצועית והן ברמה הבינאישית. זהו כלי בידי הארגון להעלאת הרמה המקצועית והאישית וכלי בידי העובד להתמקצע ולהתקדם בתפקידו. יש קשר ישיר בין הדרכות מקצועיות לבין איכות העבודה, שביעות הרצון, הביטחון האישי והמקצועי, אפשרויות הקידום והמוטיבציה של העובד להישאר בחברה שמשקיעה בו.

לפיכך חשיבות ההדרכה וניהולה ברור. מי שרוצה ללמוד על בניית תוכנית הדרכה ארגונית ועל הוצאה לפועל שלה בצורה היעילה והאפקטיבית ביותר יכול למצוא ערך רב בהשתתפות ב– כנס ההדרכה השנתי שייערך בעוד כחודשיים בלבד!

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה