שיתוף

השינויים המהירים בשוק העבודה וכניסתם המאסיבית של בני דור ה-Z לשוק העבודה יוצרים מצב בו יותר ויותר עובדים במשרה מלאה מעדיפים לעבוד במתכונת פרילנס אף על פי שהם מוותרים בכך על כל זכויותיהם הסוציאליות.

אל בני דור ה-Z מצטרפים גם לא מעט מבני דור המילניום וגם בני דור ה-X שעברו את גיל 45 ובשל גילם מתקשים להשתלב במקומות עבודה כשכירים.  

מסתבר שהגמישות והאוטונומיה שמספקת מתכונת הפרילנס הינה אטרקטיבית לעובדים רבים. בד בבד, ההתקדמות הטכנולוגית מקלה על העבודה מרחוק ושיתוף הפעולה עם לקוחות מכל מקום בעולם.

לכן, ארגונים שרוצים לשמר את העובדים שלהם ואף למשוך אליהם טלנטים מובילים נוספים שיעבדו במשרה מלאה, צריכים למצוא דרך לאפשר לעובדים לממש את רצונם ביותר אוטונומיה, עצמאות, סידורי עבודה גמישים ועבודה מהבית.

חשוב להדגיש כי לא מדובר בתופעה זניחה. ממחקרים רבים שנערכו בעולם עולה, כי הרצון לעבור מעבודה כשכירים במשרה מלאה, לעבודה כפרילנסרים היא כבר תופעה נרחבת בעולם המערבי כולו, וכבר יש כמה מחקרי שוק המצביעים על עלייה מתמדת במספרם של עובדים במשרה מלאה שעוברים לעבוד כעצמאים (פרילנסרים) בהיקף חלקי או מלא.

במסגרת מחקר שוק שנערך בשנת 2020 על ידי חברת Intuit, המספקת פלטפורמה טכנולוגית לסיוע פיננסי לעצמאים, צרכנים ועסקים קטנים, פרסמו החוקרים תחזית, לפיה עד שנת 2027, רוב כוח העבודה בארה"ב יעבדו במתכונת פרילנס.

חברת Upwork המספקת את אחת הפלטפורמות הגדולות בעולם למאגרי פרילנסרים ערכה בשנת 2019 מחקר שוק ממנו עלה, כי כ-57 מיליון אמריקאים היו באותה שנה פרילנסרים (לפני כארבע שנים), וכי הם מייצגים כ-35% מכוח העבודה בארה"ב.

גם במחקר זה צפו החוקרים כי עד שנת 2027 יורכב רובו של כוח העבודה בארה"ב מפרילנסרים.

בין השאר נמצא במחקר כי הסיבה העיקרית לרצון של עובדים שכירים לעבור לעבוד במתכונת פרילנס היא הגמישות: כ-60% מהמשיבים ציינו את גורם הגמישות כגורם מפתח לרצונם לעבור לעבוד בפרילנס.

מהמחקר של Upwork עלה, כי יותר מ-28% מהעובדים שעזבו את עבודתם במשרה מלאה בשנת 2019 עשו זאת כדי להפוך לפרילנסרים.

עוד עולה ממחקר זה, כי כ-57 אחוזים מהפרילנסרים הם עובדים בני דור ה-Z והמילניום. המשמעות היא שקיימת מגמה של עובדים צעירים, שהם למעשה העתודה של השדרה העיקרית של הארגונים, המחפשים אפשרויות תעסוקה חלופיות.

מחקר כלל עולמי שנערך על ידי MBO Partners בשנת 2021 מצא, כי מספר העובדים העצמאיים (הפרילנסרים) בארה"ב גדל מכ-47.8 מיליון איש ב-2019 לכ-51.1 מיליון איש בשנת 2020.

מחקר זה גם חזה כי מספר הפרילנסרים בארה"ב ימשיך לעלות, וכי הוא יגיע לכ-54 מיליון עד שנת 2025.

מחקר אחר שנערך על ידי MBO Partners בשנת 2020 מצא שבין שנת 2014 לשנת 2019 עברו כ-7.6 מיליון אמריקאים מצורת העסקה מסורתית (משרה מלאה כשכירים) לעבודה כפרילנסרים. מדובר בעלייה חדה של כ-22% במספר העובדים העצמאיים במהלך פרק הזמן הזה.

מחקרים אלו מצביעים על כך שקיימת מגמה של הגברת המעבר מעבודה כשכירים במשרה מלאה למתכונת פרילנס.

מחקר שערכה Upwork בשנת 2020 מצביע על מגמה של עלייה במספר העובדים שעוזבים מרצונם את עבודתם במשרה מלאה כדי להפוך לפרילנסרים.

המחקר מצא שבשנת 2019 היוו הפרילנסרים כ-28% מכוח העבודה בארה"ב, לעומת כ-23% בשנת 2017.

משבר הקורונה האיץ עוד יותר את המגמה הזאת, כאשר עובדים רבים שיצאו לחופשות ללא תשלום או פוטרו, חיפשו סידורי עבודה גמישים יותר ויכולת לעבוד מרחוק.

יש מגוון סיבות לרצונם של עובדים שכירים לעבור לעבוד במתכונת פרילנס והן משתנות מאדם לאדם.

אבל החוקרים מצאו שהמניעים המרכזיים של רבים מבין אלה שעוברים מהעסקה במשרה מלאה למתכונת פרילנס, הוא, כאמור, הרצון של עובדים ביותר שליטה על לוח הזמנים של העבודה שלהם, עבודה מהבית וגמישות רבה יותר.

כאמור, מבחינת המעסיקים, מגמה זו מדגישה את החשיבות של הצעה לעובדים השכירים סידורי עבודה גמישים ויצירת סביבה התומכת בעבודה עצמאית ויזמות, למטרות שימור העובדים.

המשמעות היא שארגונים שיכולים – במסגרת העסקת עובדים במשרה מלאה – לענות על צרכים ורצונות של עובדים שמעוניינים לעבוד כפרילנסרים, עשויים להיות במצב טוב יותר בכל הקשור למשיכת טלנטים מובילים ושימורם, ולשכנעם להמשיך לעבוד כשכירים תוך שהם נהנים מהיתרונות של פרילנסרים.

במילים אחרות, המעבר לכיוון העצמאי הוא בעל השלכות משמעותיות על ארגונים. יתכן שרבים מהם יצטרכו להתאים את אסטרטגיות הגיוס והשימור שלהם כדי להתאימן לעובדים המחפשים יותר גמישות ואוטונומיה.

בנוסף, יתכן שחברות יצטרכו להתאים את תוכניות ההכשרה והפיתוח שלהן כדי להבטיח שלעובדיהן יהיו הכישורים והידע הדרושים כדי להצליח בשוק העבודה המשתנה במהירות.

 

 

כנס פיתוח ארגוני 2024

כנס AI למשאבי אנוש 2024

כנס דיני עבודה למנהלי.ות משאבי אנוש 2024

כנס למידה והדרכה 2024

אין תגובות

השאר תגובה