שיתוף

איתרתם טלנט מעולה המתאים לארגון שלכם מכל בחינה אפשרית, ניסיתם לגייס אותו, הוא אפילו הביע עניין רב בתפקיד ובחברה שלכם, אבל בסופו של דבר היוזמה נכשלה בגלל שכר והטבות.

לפני שאתם הולכים לגייס טלנט שמקבל שכר גבוה ואין לכם אפשרות לתת לו שכר באותו גובה, יש לחפש בחברה גורמים אחרים שיכולים להוות את הטריגר שיגרום לו לעבור אליכם.

אחד מהם הוא תוכנית פנסיה מיטיבה ויעוץ פנסיוני על חשבון המעסיק. כפי שכתבתנו כאן כבר כמה פעמים בעבר, החל משנת 2008 יש צו הרחבה הקובע, כי (החל משנת 2008) חייב כל ארגון באשר הוא, לבטח כל עובד ועובדת שלו בביטוח פנסיוני, בין אם זה קרן פנסיה או ביטוח מנהלים.

שיעורי ההפקדות לקרן פנסיה מול ביטוח מנהלים

הביטוח הפנסיוני מתבצע על ידי הפקדה לקרן הפנסיה או ביטוח המנהלים על ידי העובד והמעסיק כאחד, ובנוסף מוטל על המעסיק להפקיד לקרן הפנסיה שיעור מסוים מהשכר לצורך פיצויי פיטורים.

בתחילת 2017 השתנו הסכומים, והחל ממשכורת ינואר 2017, ההפרשות לקרן הפנסיה חייבות לעמוד על 18.5% מהשכר לפי החלוקה הבאה: 6% מופקדים על ידי העובד (ניתן לראות את הסכום בתלוש המשכורת) והשאר – 12.5% מופקדים על ידי המעסיק לפי החלוקה הבאה:  6.5% לרכיב תגמולים (פנסיה) ו-6% הפרשות מעסיק לרכיב פיצויים.

בביטוח מנהלים מתבצעות ההפרשות לפי החלוקה כדלקמן: העובד רשאי להפקיד עד שבעה אחוזים משכרו והמעסיק יכול להוסיף עוד 7.5% משכר העובד לסעיף התגמולים, ובנוסף 8.33% נוספים לפיצויים (סכומי הפיצויים מוגבלים בתקרת שכר).

בחירת הביטוח הפנסיוני בצד הטבות מהמעסיק

בעקבות הרפורמה, העובד הוא זה שזכאי לבחור את סוג הביטוח הפנסיוני שבו הוא רוצה להיות מבוטח (קרן פנסיה, קופת גמל או ביטוח מנהלים), וגם את הגוף המבטח, כלומר חברת הביטוח או קרן הפנסיה.

השאלה היא מה לבחור, איך לבחור ואיך ניתן לדעת איזה ביטוח הוא הטוב ביותר. ברבים מהארגונים הגדולים נהוג להזמין למקום העבודה יועץ פנסיוני שמייעץ לעובדים מהו המסלול הטוב ביותר עבורם. מדובר בהטבה משמעותית וחשובה ביותר שארגונים מאפשרים לעובדיהם.

יודגש כאן, כי על פי חוק, היועץ הפנסיוני חייב להיות עצמאי, בלי קשר אינטרסנטי לחברת ביטוח מסויימת או לקרן מסויימת, או אף לקרן או ביטוח שהארגון מעדיף.

לשם המחשת סדר הגודל של ההטבה נציין, כי עצמאים, למשל, שרוצים להתייעץ לגבי מסלולי הפנסיה נאלצים לשלם ליועץ פנסיוני עמלה שיכולה לנוע מ-1500 ל-10,000 שקלים, תלוי בעומק הבדיקה וסוג המסלול.

ארגונים, מן הסתם, משלמים פחות עבור כל עובד. אבל עבור העובד עצמו מדובר בהטבה שחוסכת לו אלפים רבים של שקלים.

עובד לא יכול לוותר על הפנסיה

חשוב לציין כי עובד אינו רשאי לוותר על זכותו לביטוח פנסיוני ולכן אינו יכול למנוע את ניכוי חלקו בהפרשות מתוך השכר.

במקומות עבודה שבהם חל על העובדים הסדר מיטיב בביטוח פנסיוני, המעסיק מחויב להפריש סכומים על פי הסדר זה, רק אם התנאים בו טובים יותר מהתנאים שנקבעו בצו ההרחבה.

מה קורה לאחר שמגיעים לגיל הפנסיה? עובדים שהגיעו לגיל פרישת חובה (גיל 67) וממשיכים לעבוד, זכאים להפרשת תשלומים לביטוח פנסיוני.

עובדים חדשים שנקלטו לעבודה לאחר גיל פרישת חובה, זכאים להפרשות לביטוח הפנסיוני אם התקיים לפחות אחד משני התנאים: ראשית, הם פוטרו או פרשו לפני גיל פרישת חובה; או שנית, הם לא מקבלים קצבה נוספת, פרט לקצבת זקנה של המוסד לביטוח לאומי.

כאמור, הביטוח הפנסיוני נתון לשיקולו והחלטתו של העובד. למעסיק אסור (על פי חוק) לכפות על העובד לבחור בקופת גמל ספציפית, בקרן פנסיה מסויימת או בחברת ביטוח זו או אחרת.

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה