שיתוף

העבודה בסטטוס פרילנסר הופכת יותר ויותר פופולרית בכל העולם. אחד המכשולים הגדולים בנושא זה בארץ, טמון במגבלות הטמונות בדיני העבודה.

הסיבה לכך היא שאם הארגון לא מקפיד לעמוד בכל המבחנים (הראשיים והמשניים), שבאמצעותם מוגדר הפרילנסר כקבלן עצמאי לכל דבר ועניין, ולא כמי שבפועל עובד בחברה כשכיר ורק צורת התשלום אליו מתבצעת במתכונת הפרילנס, הוא עלול למצוא עצמו מול תביעה ופיצויים בסכומים גדולים מאוד.   

בארה"ב, לעומת זאת, הולכת וגוברת הפופולריות של המעבר מהעסקת שכירים להעסקת פרילנסרים.

ממחקר שפורסם בפרסומים שונים בתקשורת עולה, כי גם בארץ כבר נרשמה עלייה משמעותית בביקוש לפרילנסרים – ויחד איתה גם עלייה בתשלום שארגונים משלמים לפרילנסרים.

העבודה מול פרילנסרים מאפשרת לארגון לשכור טלנטים בולטים שהוא מתקשה לגייס בשיטות הרגילות, לטובת פרויקטים ספציפיים.

היתרון מבחינת הפרילנסרים עצמם טמון בכך שיש להם את היכולת לעבוד מהבית, הם יכולים להחליט עם מי לעבוד ועם מי לא לעבוד, האם לעבוד עם ארגון מסוים בטווח הארוך או הקצר, לבחור את הפרויקטים הרצויים להם, וכמה להשקיע בכל פרויקט.

עם זאת, ברקע ישנה כאמור סוגיית דיני העבודה. ארגון שלא יעמוד במבחנים הקובעים מי הוא פרילנסר ומי הוא שכיר, צפוי כאמור להיתבע ולשלם על כך מחיר יקר.

בנקודה זו נכנסת לתמונה המגמה בקרב עובדים רבים בעולם (עובדים המתגוררים מעבר לים) המעדיפים לעבוד מהבית, כאשר רבים מהם מעדיפים לעבוד במתכונת פרילנס.

ארגון שלא מצליח לגייס את הטלנטים הדרושים לו כשכירים, והפרילנסרים שמעוניינים לעבוד איתו במתכונת פרילנס לא עומדים בכל המבחנים שמציבים דיני העבודה להיותו של הפרילנסר קבלן עצמאי, יכול לפנות לפרילנסרים בחו"ל.

בכך מגדיל הארגון את מאגר הטלנטים שלו, ויכול להרחיב את איזורי הפעילות שלו. אחת הדרכים לשכור את שירותיהם של פרילנסרים היא להקים מנוי בחברה שמשמשת כאגריגטורית של פרילנסרים, במגוון רחב של תחומים.

האגריגטור הוא מעין מתווך בין הפרילנסר לארגון. בסיום התפקיד מתבקש הארגון לתת ציון לביצועי הפרילנסר, מה שמאפשר לאגריגטור לדרג אותו.

בדרך זו, יכול הארגון לחפש פרילנסרים בכל פינה בעולם, על פי המלצות וחוות דעת של ארגונים שכבר השתמשו בשירותיהם.

יש סוגים שונים של אגריגטורים. סוג אחד הוא אגריגטורים שמתמקדים רק בפרילנסרים שעוסקים בתחומים ספציפיים הדורשים מיומנויות מאוד יחודיות, ובראשם מגוון תפקידים בתחום ההייטק.

סוג אחר הוא אגריגטורים המציעים מגוון רחב של קטלוגים עם משרות פתוחות, כמעט לכל תחומי העיסוק של הפרילנסרים. הקטלוג מחולק לפי תפקידים, ומציע מגוון גדול של תפקידים.

הודות לפרופיל הפרילנסר בפלטפורמה, מנהלי משאבי האנוש יכולים לחפש על פי תפקיד ולעיתים גם לעשות הצלבות על פי מאפיינים וחוות דעת.

התשלום לפרילנסר עובר דרך הפלטפורמה של האגריגטור שגובה אחוזים מסויימים מהתשלום לפרילנסר.

בנושא התשלום חשוב להדגיש, כי בכל סוגי האגריגטורים, לארגון אין מערכת יחסים של עובד מעסיק עם הפרילנסרים ולמעשה, אין להם אפילו חוזה עם הפרילנסר.

כל ההתנהלות העסקית, כאמור, כולל התשלום עבור העבודה, נעשית מול האגריגטור. בין הארגון לבין הפרילנסר אין מערכת יחסים ישירה. במילים אחרות, הארגונים הם הלקוחות של האגריגטורים, והאגריגטורים הם שותפיהם של הפרילנסרים.

 

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה