שיתוף

כניסת הרובוטים למקומות העבודה צפויה לגבור מאוד במהלך השנה הקרובה. בין אם יהיו אלה רובוטים שיחליפו את העובדים האנושיים בסוגים מסויימים של עבודות, או רובוטים שיעבדו לצידם של העובדים האנושיים ויבצעו עבורם את המשימות היותר קשות מבחינה פיזית, העבודות בעלות הסיכון הבטיחותי ואת המשימות שגוזלות מהעובד זמן יקר.

בין הסיבות להאצת התופעה ניתן למנות את המעבר של ארגונים רבים למצב הישרדות שבמסגרתו הם מנסים לתכנן את התקציבים שלהם לעתיד הקרוב (כפי שכבר כתבתנו כאן, רובוטים אינם זקוקים לתנאים סוציאליים, להפסקות או לימי מנוחה, והם יכולים לייצר תפוקה גדולה יותר בעלויות שעל פני זמן יהיו נמוכות יותר).

סיבה נוספת היא הקושי להשיג עובדים בימים אלה, בצד היעדר האפשרות להעסיק הרבה מאוד עובדים בשטח נתון, בשל תנאי התו הסגול.

הדוגמה הבולטת ביותר לכך היא בתחום הייצור. חוקרים בארה"ב צופים שבתוך כארבע שנים, רובוטים יוכלו להחליף עד שני מיליון עובדים נוספים בייצור (בארה"ב).

אבל יצצור הינו רק אחד התחומים הראשונים. הרובוטיקה והבינה המלאכותית נכנסות כבר לתחומים רבים נוספים.

החששות התמידיים של עובדים ומנהלים כאחד מפני השתלטות הרובוטים על עבודות של בני אדם, אשר יותירו את בני האדם מחוסרי פרנסה, מקשים על רבים להרגיש בטוחים מבחינה תעסוקתית, כאשר מול עיני כולנו הולכת ומתפתחת החדשנות בתחום הרובוטיקה והבינה המלאכותית.

אלא שרוב המומחים מדברים על עבודה משולבת של רובוטים ובני אדם. או במילים אחרות, צופים שבני אדם ורובוטים יעבדו יחד בהרמוניה.

המשמעות היא שהעובדים האנושיים צריכים להיות מאושרים מכך שיש לצידם הרובוט שעוזר להם ומוריד מהם את העומס, ולא לחשוש שהוא יגזול את מקום עבודתם ופרנסתם.

בד בבד, יש צורך ברובוטים שאכן מסייעים לבני האדם ומבצעים במקומם את העבודות בעלות הסיכון הבטיחותי, או את המשימות שגוזלות מהם זמן מיותר של עבודה רוטינית וכדומה.

בפועל, בני אדם ורובוטים כבר עובדים יחד במקומות רבים בעולם, ונראה שכולם שמחים על כך, בעיקר במפעלים. יש אף מקומות בהם בני האדם והרובוטים מכשירים זה את זה.

הנעלם הגדול ביותר, זה שגורם לחששות הגוברים, הוא השאלה, האם בני אדם ורובוטים אכן יכולים לעבוד בהרמוניה, ואם כן, כמה זמן זה ימשך.

זאת ועוד, החשש היותר גדול הוא מפני כניסתה של הבינה המלאכותית לתמונה. אלא שהבינה המלאכותית כבר נמצאת בהרבה מאוד תחומים שרבים כבר משתמשים בהם ביומיום.  

לדוגמה, יש מערכות בינה מלאכותית שמשמשות כעוזרת אישית שמנהלת את לוחות הזמנים וקובעת פגישות. יש מערכות בינה מלאכותית שמסייעות במיון וסינון מועמדים וכו.

לכן, למרות החששות, אין ספק שאנשים שעובדים עם רובוטים מפיקים תועלת רבה מהעובדה שהרובוטים עובדים לצידם.

בשלב זה רובוטים מבצעים, כאמור, משימות שאינן בטיחותיות לבני אדם או שגוזלות מהם זמן מיותר. המשמעות היא שבדרך כלל, עובדים אנושיים חיים בהרמוניה עם הרובוטים.

על אף כל החששות מפני השתלטות הרובוטים, תמיד תהיה בהם שליטה (או לפחות בעשרות השנים הקרובות). המפתחים לא יקריבו את יכולתו של הגזע האנושי להתפרנס לטובת הרובוטים. פרט לכך, ברגע שהרובוטים יבצעו את המשימות שבני האדם אינם רוצים לבצע או שמשעמם להם לבצען, יווצרו תחומי עיסוק חדשים שיאפשרו לבני אדם להתפרנס הרבה יותר טוב, ובהרבה יותר אושר, ממה שקיים כיום.

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה