שיתוף

למעלה ממאה ועשרים מנהלי הדרכה בחברות עסקיות במשק, בחברות ממשלתיות וממערכת הביטחון, השתתפו בכנס לקוחות רבעוני של פורום מנהלי ההדרכה של חטיבת פתרונות ההדרכה בחברת NESS. הפורום, המתכנס מידי רבעון עוסק בסוגיות ובאתגרי הדרכה מרכזים, עסק הפעם בחיבור עולם הלמידה וההדרכה הארגוני לאסטרטגיה הארגונית באמצעות תהליכי למידה חדשניים וכלי למידה דיגיטליים במטרה לקדם את מנהל הדרכה לChief Learning Manager בארגון.


ההזדמנות והאתגר בלמידה משובשת

אחד הדוברים המרכזיים ביום העיון של חברת NESS היה ד"ר ערן גל, מומחה לטכנולוגיות למידה ומרצה בכיר ב-HIT מכון טכנולוגי. ד"ר ערן גל עסק בשאלה כיצד אנו מקדמים את הארגון שלנו, עובדים, מנהלים והארגון כולו, בעולם שבו הלמידה משובשת כל הזמן עם הטכנולוגיה שמפריעה לנו. הוא תאר את העובדה ש-50% מהמקצועות המוכרים לנו כיום יוכחדו על ידי הטכנולוגיה בהם: נהגים, רוקחים, קופאים, טלרים בבנק, רופאים ועוד בעלי מקצוע רבים. "העולם שלנו משתנה לגמרי בגלל היכולות הטכנולוגיות, בגלל מודולים שמחליפים את האדם ברובוט או נותן שירות אלקטרוני. קחו לדוגמה את תחום המלונאות, כיום חברת המלונאות הגדולה בעולם היא חברת אייר בי אנד בי שאין לה מלון אחד. החברה הזו כל כך השתלטה על השוק עד שמלונות בעצמם מפרסמים בה. באותו אופן גם אפליקציות כמו אובר מכחידות את תחום נהגי המוניות וסופרים הופכים למחסנים כשרוב האנשים כבר קונים מהמחשב בבית".

הוא ציין כי כיום מנהלי הדרכה כבר לא בעלים של המידע אלא יותר מכוונים מה ללמוד. "אפשר לומר שיש היום מהפכה נוספת, אם בעבר מרצים התפלאו מה הם ילמדו אחרי שגונטברג המציא את הדפוס וייצר ספרים אז היום המידע כבר לא בספרים אלא הוא כולו בכף היד שלנו ובפייסבוק של צוקרברג. זו התחלה עצומה של מהפך שבמסגרתה יהיה לנו מחשוב לביש, בינה מלאכותית, הדפסת תלת ממד ורכבים אוטונומיים. מצד אחד יש בזה אלמנט מפחיד כי כיום בלי אפליקציית וייז אנחנו לא יודעים את הדרך אבל יש כאן גם אובדן כישרונות לטובת כישרונות אחרים".

בהקשר לכך ציין ד"ר גל כי כיום מחקרים מראים שיש עולמות של מקרו למידה ולמידה בזמן אמת. "יש לנו היום טכנולוגיה שפוגשת את המשתמש בדיוק איפה שהוא רוצה ובזמן הכי מתאים לו. החיבורים האלו משנים את כל הלמידה שלנו ואת המעמד של מנהל ההדרכה. ברגע שתהליך הלמידה של העובד שלנו הוא מסרטוני הדרכה קטנים ביוטיוב אז מקום המנהל של התחום הוא שונה. וגם המנהל עצמו לא פעם לומד דברים חדשים בעצמו".

עם זאת ציין ד"ר גל כי בארגונים ממשלתיים השינוי איטי יותר בגלל תחום הרגולציה אך הוא ציין כי מדובר בתהליך כולל שכדאי להתמודד איתו כבר כעת ולהבין שתחום התקנים-התקינה משתנה בעצמו ונפתח לחידושים שפעם לא היו קיימים.

השינוי במודל הלמידה

אחד השינויים המרכזיים שד"ר גל ציין בהקשר לעולם החדש הוא המעבר ממודל למדיה הבנוי על: ניתוח, עיצוב, הטמעה והערכה למודל חדש הנקרא: 70-20-10.

המודל הזה מתאר מציאות שבה 10 אחוז מהמידע של העובד אלו התארים והלימודים האקדמיים, 20 אחוז מהלמידה אלו שאלות שהוא שאל עמיתים ו70 אחוז מהלמידה אלו ההסקות שלו והתובנות שלו בתוך כדי תהליך העבודה עצמו. "אף על פי שזה מודל קיצוני מידי עדיין הוא נכון וצריך להבין שהוא משנה את מקומו של איש החינוך בתוך הארגון. איש החינוך הופך מהאדם שמייצר בעצמו לעובדים את הפתרונות למי שדוחף אותם ללמוד לבדם. צריך גם להבין שבתוך התחום הטכנולוגי הזה למידה כיום צריכה להיות חווייתית, מתוזמנת ורלוונטית, כזו שנעשית ברגע וגם כזו שמייצרת קשרים חברתיים לעבוד ולמנהל".

בסיכום דבריו ציין ד"ר גל כי כמות המידע שהעובדים מופצצים בה כיום היא כל כך גדולה עד שהעובד לא יודע להכיל הכל ויש לסייע לא לסנן. עוד הוא ציין כי כיום משך הזמן של עובד בחברה הוא 4.5 שנים ומשך הזמן של התיישנות המידע הוא 10 שנים. כלומר עובד חייב להיות גמיש ולהבין שבמשך חייו הוא יצטרך ללמוד כל הזמן עוד ועוד חומר כדי להיות רלוונטי.

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה