למה להיות שותף כשאפשר להוביל?

למה להיות שותף כשאפשר להוביל?

מנהלי משאבי אנוש עשו מאמצים אדירים כדי לזכות בכינוי Business Partner, אבל הם יכולים למעשה להוביל לעולמות שלהם

שיתוף
מנהלי משאבי אנוש

כאשר שואלים מנהל משאבי אנוש בעולם המערבי מה הוא עושה או במה הוא עוסק, סביר להניח שהוא עונה בגאווה "אני שותף עסקי". למי שלא מבין (איזו מורה או נהג טרקטורים), המנהל יסביר שהוא מנהל משאבי אנוש ושחלק מהתפקיד זה למעשה להיות שותף עסקי בארגון.

המעבר בעשור האחרון מפונקציה אדמיניסטרטיבית תומכת, נותנת שירות, לחברה לשותף עסקי היה מעבר גדול וחשוב לאנשי משאבי אנוש, אך האם כאן נגמר המסע? מאמר שפורסם לאחרונה באתר Business2Community משקף את הלך רוחם של אלו המובילים את תחום משאבי אנוש ולשיטתם, הקידום לשותף היא עדיין לא התחנה האחרונה.

מנהלי משאבי אנוש רבים שמחים (וגאים!) להיות שותפים תומכים, סוג של נווט המסייע לטייס הראשי לצלוח את הטיסה, בכך שהם מסייעים למנהלים לפתח את הכישורים שלהם, לפתח את העובדים שלהם וכיו"ב, על מנת להשיג תוצאות עסקיות. מנהלי משאבי אנוש שמחים וגאים להיות חלק מהתהליך החשוב, אך הם לא מובילים את המהלכים הללו. עד כמה שהם חשובים, חיוניים ומוערכים, הם לא מובילים את התהליך. לשאפתניים והמקצועיים שביניהם, כן קיים מסלול של ניהול/ניצוח על התהליך, אך לא כשותף אלא כמוביל.

מה הם התחומים שאותם מנהל משאבי אנוש יכול להוביל (ולא רק ללוות)?

לימודים ולמידה ארגונית:
אין מי שמכיר את הארגון inside-out טוב יותר ממנהל משאבי אנוש. הוא מכיר כל בעל תפקיד (כי הוא זה שהיה אמון על קליטתו) וכל מחלקה, כל משרד וכל חלל. הוא מכיר את האנשים ומבין את האווירה המיוחדת, את הדינאמיקה והעשייה בכל חלל בארגון בכל שעה נתונה. אין מי שמכיר את הארגון טוב יותר ממנו ולכן מנהל משאבי אנוש הוא הדמות הנכונה להוביל תהליכי למידה הן בהיבט של הכשרת עובדים חדשים והן בהיבט של פיתוח למידת עמיתים.

משום מה מנהלי משאבי אנוש ראו עצמם עד היום בעיקר כאלו המלווים מדריכים, בעיקר מנהלים מקצועיים, בתהליכי הדרכה מבלי לחשוב שהם – מנהלי משאבי אנוש – האנשים שצריכים להוביל את ההדרכות הן ברמת התכנון והן ברמת הביצוע.

מיתוג מעסיק:
כשארגון מגייס רוצה למתג את עצמו כמקום שטוב לעבוד בו, האדם הנכון ביותר להוביל את המהלך הוא לא מנהל היח"צ/פרסום/מיתוג חברה אלא הוא דווקא אותו מנהל משאבי אנוש. הוא הדמות שראוי שמועמדים יראו/ישמעו/יקראו בערוצי המדיה השונים כי מנהל משאבי אנוש הוא הדמות המקצועית המהימנה ביותר לדבר אל ליבם של מועמדים פוטנציאליים.

מנהל משאבי אנוש הוא זה שיודע מה הקהל (קהל יעד של עובדים פוטנציאליים) רוצה לדעת על הארגון, כארגון מעסיק משמע: תנאים סוציאליים, קידום, תרבות ארגונית, התפתחות מקצועית, ביטחון תעסוקתי וכיו"ב. לכן, מנהל משאבי אנוש הוא הדמות המקצועית הנכונה להוביל תהליך של מיתוג ומעסיק ולא עוד רק תומך ומייעץ מהצד.

Concierge שוער בבית מלון או בניין יוקרה:

השוער בבית מלון הוא לכאורה פשוט וסטאטי. השוער עומד בדלפק ומחייך בנימוס אל הבאים והיוצאים. לרגע נראה כאילו השוער הוא חסר תעסוקה ומיותר לחלוטין ובהישמע המילה "קיצוצים" הוא יהיה הראשון לצאת אבל… לקונסיארז' יש תפקיד. הוא זה שמייעץ לאורחים החשובים בנושא: מסעדה טובה ולא יקרה במיוחד, הצגה חדשה שזוכה לביקורת מצוינת, שעות פתיחת המוזיאון ודרכי הגעה נוחים (למשפחה עם ילדים) לפארק המים הקרוב..

הוא זה שיודע מה אנשים רוצים ומה הם צריכים גם כשהם בעצמם לא יודעים. הוא פותר להם בעיות שהם כלל לא ידעו על קיומן מבעוד מועד והופך את החיים שלהם להרבה יותר קלים ומהנים כמעט ללא מאמץ. בקטנה. זהו תפקידו של איש משאבי אנוש בארגון המודרני.

בעידן שבו המחשב נותן לעובד את כל האינפורמציה שלה הוא זקוק, בעידן שבו אנחנו מוקפים וכמעט מוצפים באלקטרוניקה, במוצרים ובמידע, מה שאנשים באמת צריכים בארגון זה את אותו בחור נחמד, חייכני וסלחני שסולח לאורחים אם הם לא מדברים את השפה ומתקשים לבטא את עצמם. אותו בחור שאומר להם בשקט בשקט שכדאי להם להתחבר עם ההוא או שכדאי להם ללכת לנסות לאכול צהריים שם.

בין אם אלו עובדים שחווים קשיים בחיי הנישואים כעת, עובדות שמתקשות לחזור למשקל לאחר הלידה או עובד חדש שעדין לא מצא חבר טוב לשתות עמו קפה או עוד לא הבין את סידורי החניה באזור, מנהל משאבי אנוש יכול להיות שם בשביל העובדים בכל נושא ושאלה. לא, הוא לא מומחה לזוגיות אבל הוא יכול לכוון, לייעץ, לקשר, להבטיח לעובד שאם הוא יצטרך לצאת מוקדם יותר לצורך הסידור הזה – יש לו גיבוי.

נכון, מנהל משאבי אנוש הוא לא יועץ נופש אבל, הוא יכול לחבר את העובד אל אותם אנשים בארגון שכבר היו באותו אי או באותה מדינה בחופש ונהנו ויש להם המלצות וסיפורים. כי הוא, מנהל משאבי אנוש, יודע בין היתר איזה עובד יודע מה ומדוע. כי הוא, מנהל משאבי אנוש, מסתובב עם כל כך הרבה ידע וקשרים בתוך הארגון, שאין גבול למה שהוא יכול לעשות כדי להפוך את יום העבודה ואת החיים בכלל להרבה יותר פשוטים, נוחים ומהנים עבור האנשים שלו.

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה