חברת 'המשקם' לתעסוקה והשמת אנשים עם מוגבלויות

חברת 'המשקם' לתעסוקה והשמת אנשים עם מוגבלויות

חברת המשקם מעסיקה ועוסקת בהשמה של אנשים עם מוגבלויות בכל ענפי המשק ומתכתבת עם הצעות החוק החדשות, לייצוג הולם של אנשים עם מוגבלויות.

שיתוף
העסקת אנשים עם מוגבלויות

העסקת אנשים עם מוגבלויות

בחודש פברואר השנה, אושרה בקריאה ראשונה הצעת החוק לייצוג של 5%-7% לעובדים עם מוגבלויות בגופים ציבוריים. הצעת החוק מבקשת לתקן את חוק שירות המדינה (מינויים) ולקבוע כי גופים ציבוריים, בהם משרדי הממשלה, הרשויות המקומיות, כוחות הביטחון, חברות ממשלתיות, מוסדות להשכלה גבוהה ועוד יחויבו להעסיק אנשים עם מוגבלות בשיעור של 5%-7%.
זאת בהמשך להסכם שנחתם בין ההסתדרות לנשיאות הארגונים העסקיים, ואחריו צו ההרחבה שנחתם , משנת 2015, הקובעכי חברות במגזר העסקי-פרטי המעסיקות מעל 100 עובדים, יעסיקו בשנה הראשונה אנשים עם מוגבלות בהיקף של 2% מכלל כוח האדם, והחל מהשנה השנייה בהיקף של 3%.

חברת 'המשקם', פועלת לשילוב והשמת אנשים עם מוגבלויות בארגונים וחברות בכל הארץ. שוחחתי בנושא עם ערן זיני מנכ"ל החברה.

ערן זיני, מנכ"ל חברת 'המשקם'
ערן זיני, מנכ"ל חברת 'המשקם'

מה פעילותה העיקרית של חברת המשקם בנושא אנשים עם מוגבלויות?

"חברת המשקם נוסדה בשנת 1962 במטרה להעסיק ולשלב אנשים עם מוגבלויות בארגונים וחברות מכל התחומים. החברה מעסיקה באופן ישיר קרוב ל 3000 אנשים עם מוגבלויות במגוון רב נכותי. לחברה שלוש חטיבות מרכזיות: חטיבת התעשייה – המשלבת כיום עובדים עם מוגבלויות בענף התעשייה במסגרת 27 מפעלים שברשותה. חטיבת הגינון – המשלבת קרוב ל- 600 עובדים עם מוגבלויות שונות בעבודות גינון, הקמה ותחזוקה. וחטיבת ההשמה – העוסקת בהשמה ושילוב של אנשים עם מוגבלויות בשוק החופשי."

מה דעתך על הצעות החוק התומכות בייצוג הולם של אנשים עם מוגבלויות בחברות?

"חברות המעסיקות אנשים עם מוגבלויות, זוכות לעובדים מהימנים, מוכשרים ומסורים מאין כמוהם. הייצוג ההולם מתבקש ואנו פועלים רבות לשילוב אנשים עם מוגבלויות בענפי התעסוקה השונים, מתוך מחשבה שהם מביאים איתם ערך מוסף לחברה. ההעדפות התעסוקתיות של אנשים עם מוגבלויות, אינן שונות כמו של אנשים אחרים. היתרון של החברות הוא בגיוון התעסוקתי – החברה מעסיקה אדם עם מוגבלות, אדם כהה עור, אדם חרדי, וממגזרים שונים וזה משפיע על כל המעגלים ומגדיל את הערך המוסף החברתי."

עם אילו ארגונים וחברות אתם עובדים מבחינת השמה?

"יש לנו יכולת לתת מענה למגוון רחב של אוכלוסיות ולמגוון רחב של ארגונים. אנחנו עובדים עם גופים גדולים במשק הישראלי כגון אסם, שטראוס, HP ונוספים. אחראים להשמה של אנשים עם מוגבלויות בגופים הללו, הן בקבלנות משנה והן השמה כעובדי הארגון. בין התפקידים שאנו משלבים: מנהלי חשבונות, מחסנאים, מזכירות עובדי ארכיון וכל דבר לו הארגון זקוק."

מאז שיצא החוק יש לכם יותר פניות?

"יש יותר ויותר עניין בהעסקת אנשים עם מוגבלויות מאז נחתם צו ההרחבה. ישנם יותר ארגונים שרואים חשיבות גדולה מאוד להעסיק אצלם אנשים עם מוגבלויות, גם לטווח הארוך. אנחנו מבצעים את התהליך של הבדיקה, ההתאמה וההשמה וכל השמה מוצלחת מביאה איתה השמות נוספות. המדינה רואה חשיבות גדולה בתחום העסקת אנשים עם מוגבלויות, במיוחד במשרד הכלכלה, משרד הבריאות ומשרד הרווחה, וכן ביטוח הלאומי שפועלים במשותף לקדם השמות של אנשים עם עם מוגבלויות וגם לנו יש לנו עיסוק רב בנושא."

ממה מעסיקים חוששים לרב בהעסקה מסוג זה?

"יש הרבה דעות קדומות. מעסיקים שואלים את עצמם מה היא בדיוק מגבלה, איך אני מגייס אנשים עם מוגבלות? יש תפישה שאנשים עם מוגבלויות זו מקשה אחת. אבל בפועל יש אנשים עם נכויות שונות ויכולות אדירות, ואנחנו מפיגים את החששות של המנהלים הארגונים. כמובן שצריך להתכתב עם סוג המשרה למגבלות של המועמד. אנחנו לא מתפשרים על האיכות והסטנדרטים המקצועיים אבל צריך להיות יותר סובלני ושכל המערכת תתגייס לקליטה. יש סטיגמות וחשש אבל מהנסיון שלנו כשמבוצעת השמה כזו פעם ראשונה, היא תבוצע גם בפעם השניה והשלישית."

איך התהליך מתרחש?

"אנחנו מגיעים לכנסים, מציגים את עצמנו, מכירים את החברות. עורכים פגישות ועובדים מול לקוחות וארגונים במשק. חברות וארגונים פונים אלינו לצורך שילוב נכון בתפקידים השונים. כמו כן, פונים אלינו אנשים עם מוגבלויות לכל משרה שאנחנו פותחים. יש לנו מאגר מועמדים ומשרות ואנחנו עובדים כמו כל חברת השמה, רק לאנשים עם מוגבלויות."

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה