שמרו על בריאות העובדים שלכם, תוך כדי תנועה

שמרו על בריאות העובדים שלכם, תוך כדי תנועה

ארז אלון, מייסד ומנכ"ל ארגונומיה בתנועה בכנס הרווחה השנתי: "עולם העבודה החדש לא בריא יותר לעובדים שלכם!"

שיתוף

ארז אלון, מורה למחול ותנועה בריאותית והבעלים של חברת "ארגונומיה בתנועה" נשא הרצאה דינאמית ומרתקת בכנס הרווחה השנתי 2015 שהתקיים ב-14 ביוני בכפר המכביה.

הבחירה בארז אלון, בוגר תואר ראשון מאוניברסיטת לידס באנגליה, לשאת הרצאה בנושא ארגונומיה ומקומה של הארגונומיה בסביבת העבודה המודרנית – הייתה טבעית היות שארגונומיה בתנועה היא כיום אחת החברות המובילות את השינוי הבריאותי בארגונים.

ארז אלון מלווה חברות, ארגונים ואנשים פרטיים, בתהליכי אימון, ייעוץ והדרכה שמטרתם שיפור איכות החיים בשיטת ארגונומיה בתנועה. התהליך נקרא שיפור כושר תפקודי. חברות בכל סדרי גודל, מכל שלושת המגזרים, כבר עובדות איתו כיום ורשימת הלקוחות שלו כוללת שמות כגון: כנסת ישראל, קוקה קולה, חברת החשמל וכיו"ב.

לשיטת ארז אלון, לא משנה אם אתם מפעל יצרני המעסיק עובדים במשמרות ארוכות הכוללות עבודה פיזית מאתגרת או שאתם חברת הזנק קטנה המעסיקה אנשי מחשבים שתפקידם לשבת מול מחשב בחדר שקט וממוזג. העובדים שלכם סובלים מסביבת העבודה ברמה זו או אחרת.

סיקור הרצאתו של ארז אלון מופיע אחרי צילום הרצאתו!

נותני חסות - כנס הרווחה השנתי 2015

את ההרצאה שלו החל ארז אלון בחידה: מה זה ממכר כמו סוכר, גורם מוכח להשמנה, בשימוש על בסיס יומי ולא נוכל לוותר עליו???

אם חשבתם על שוקולד או לחם לבן אז אל תלכו רחוק, מדובר במשענת הכיסא שלכם. זו ההתמכרות המרה שמאימת על העובדים בשוק העבודה המודרני ואת הרצאתו הדינאמי (שכללה הפעלה במקום) הקדיש ארז אלון לנושא בריאות העובדים בסביבת עבודה "יושבנית".

אז ראשית כל, מה זה ארגונומיה? ארגונומיה מוגדרת כהתאמת סביבת העובד לעבודה. כל מה שנוגע למקלדת נכונה, פטיש נכון, קרינה ממחשב, האוויר שהעובד נושם… ישנן נקודות השקה בין ארגונומיה לבטיחות, אך ארגונומיה יישומית מדברת על מקסום השימוש בסביבה. זה לראות תמונה גדולה יותר – לשימוש אופטימלי.

כאשר מבינים את מהות ההגדרה, מבינים שעולם הארגונומיה לא רק נושק בתחום הרווחה אלא הוא משלים אותו בצורה הטבעית ביותר.

אז ארגונים קונים לעובדים שלהם כסאות, מקלדות, שולחנות ועכברים למחשב שלפעמים מכונים "ציוד ארגונומי", אך האם סיימנו את עבודתנו ברגע שהציוד הגיע למשרד והונח במקומו? לדברי ארז אלון, כאן רק מתחילה העבודה שלנו: "כאשר חושבים על בריאות כולנו יודעים למשל שבדאעש יש פחות בריאות אבל אצלנו בעולם המערבי אנחנו חושבים שאנחנו נהיים יותר ויותר בריאים.

אם ניקח מדדים כגון סוכרת, סרטן, השמנת יתר, כאבי גב וכיו"ב, נראה שעל פי כל המדדים אנחנו דווקא במצב של ירידה!"

לדברי ארז אלון, אשר תמך את טיעוניו במספר מחקרים שנערכו במוסדות מוכרים בעולם, העולם המערבי מצוי במגמת ירידה במצב הבריאותי של האוכלוסיה. לדוגמה לצעירים יש כיום מחלות של זקנים. ידוע עוד שבעבודות שבהן יש מחשוב שיעור תחלואה גבוה יותר. משמע, זה שאנחנו יושבים ליד מחשב יום שלם במקום לצאת לשדה לעבוד עבודה פיזית לא אומר שאנחנו בריאים יותר!

ארז אלון: "אני רוצה לציין לחיוב שלא הכול גרוע. לדוגמה נעשה מאבק ממושך נגד העישון ואנו אנו עדים למהפך. לראשונה יש ירידה בתחלואות לב (באחוזים). אבל יש הרבה עבודה!"

כדי שארגונים ירצו או ירצו בצורה אקטיבית לצאת לעבודה (עבודה משמע הפיכת מקום העבודה לסביבה בריאה יותר לעובד לאורך יום העבודה והלאה, להמשך החיים), הם צריכים תמריץ. ארז אלון הגיע מוכן עם תמריץ להנהלה. זה עובד כך:

26 מיליארד ₪ זה הסכום שהפסיד המשק כתוצאה מכאבי גב ובעיות מפרקים על סמך מחקר של מדינות ה-OECD

30 אחוז מההיעדרויות בעבודה הן כתוצאה מכאבי גב. אותו אחוז שעולה כל הזמן בהלימה לאחוז העובדים שעוברים לסגנון עבודה יושבני.

8 מתוך 10 אנשים סובלים מכאבי גב בחייהם.

9.5 שעות זה הזמן הממוצע שבו אנו יושבים. אנשים יושבים במהלך העבודה, בדרך לעבודה, אבל גם בחופשות, במטוס, ליד הבריכה, בבית קפה… אנחנו יושבים!

ארז אלון: "ישיבה על כיסא היא לא מצב טבעי. אנחנו לא בנויים לישיבה ממושכת על כיסא! אנשים לא מבינים את הסכנה. גמילה הצליחה כי אמרו לאנשים 'אם לא תגמל' תמותו!' אז הם הפסיקו. לא אומרים לאנשים שכאבי גב הורגים אז אנשים לא לוקחים כאבי גב בכזו רצינות אבל – כאבי גב מקשים! הם פוגעים באורח החיים ומקצרים אותם. זו פגיעה אמיתית באיכות החיים.

אני שואל אנשים למי כואב הגב ולא כולם מצביאים או שמצביעים ככה נמוך, בקטנה. אני שואל אנשים למה אתם לא מצביעים והם עונים 'נו, כואב קצת הגב, ברור, לכולם כואב הגב לא?!.. כאן נכנסת הארגונומיה. היא באה לעזור לנו במקום העבודה. הארגונומיה היא תהליך. לא כחברה שמוכרת איזה מוצר אלא כמשהו שבה ליצור תהליך."

איך מתבצע תהליך ארגונומי בתוך הארגון?
לשיטת ארז אלון המפתח להצלחה הוא עבודה מול מנהלים, תיאום ציפיות וקביעת מדדים. לאחר מכן ניגשים לשלב איסוף הנתונים, למידת ה"שטח" הבנת התרבות הארגונית ויצירת תהליך שמתאים ונכון לארגון ולעובדים.

לארגונומיה בתנועה בשיטת ארז אלון ניגשים בארבעה כיוונים:

1. ייעוץ בעמדות העבודה. אחד אחד. לראות, לדבר, לתת לעובדים את המגע האישי ולעשות את זה אישי וחוויית. כך הארגונומיה הופכת למשהו חווייתי, זכיר, מפנק ומתחשב בעובד. העובד מרגיש שהוא קיבל מעצם העובדה שניגשו אליו, לעמדה שלו ושאלו אותו איך הוא מרגיש ואיך אפשר להקל עליו.

2. שינוי והתאמה ארגונומיה סביבתית קלאסית. יש כל הזמן חידושים ופיתוחים בסביבת העבודה. כך לדוגמה, עכבר למחשב שאותו אפשר להפעיל כך שהיד מונחת על הצד ולא כלפי מטה (מה שמהווה מקור לעומסים שמולידים דלקות בתעלה הקרפלית ו/או כאבים כרוניים ביד שמפעילה את העכבר).

3. הרצאה ויצירת עניין. אנשים צריכים שידברו איתם, הם צריכים ורוצים להבין מה טוב ומה לא טוב להם ואיך הם יכולים לשפר את סביבת העבודה שלהם ביום יום. ארז אלון: "עבדתי עם עובדי מחלקת הניקיון בעיריית חולון. אמרו לי אל תצפה שהם יבינו יותר מידי לעומק אבל התחלתי לדבר איתם על אנטומיה והם היו מרותקים!"

4. סדנת תנועה לשיקום ומניעה. כאן מדובר על הפעלת תכנית תנועתית מתמשכת, במקום העבודה ותוך כדי העבודה. ארז אלון: "לא מספיק להגיד לעובדים תעלו במדרגות ולא במעלית. תנועה יכולה להיות מניעתית ומשקמת נזקי עבודה. אפשר ללמד אדם להרים ציוד נכון או לשבת נכון כדי למנוע נזקים ואפשר ללמד אותו לבצע תנועה משקמת להקל על הנזקים ולמנוע שחיקה".

לסיכום, עבודה היא לא מועדון בריאות. מי שהמציא את המנגנון חשב על תפוקה ולא על בריאות. חשוב לתת לעובד את הכלים לפרוק את העומסים ממקום העבודה. צריך להקנות לו ידע וכלים כדי שיוכל לשמור על הבריאות שלו בצורה מקסימלית במקום עבודה נתון. צריך לחשוב על תהליך ארוך ומתמשך "אם אקח את העובדים שלי ליום ספא הם יעופו עלי, אך לא תהיה לזה השפעה לטווח הארוך".

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה