דיבייט 3: הדרכה לכו-לם?

דיבייט 3: הדרכה לכו-לם?

האם רצוי להעניק פתרונות הדרכה לכל העובדים, גם אם התכנים עצמם איכותיים פחות, או האם עדיף לברור היטב את המעטים שיקבלו מענה הדרכתי אך הוא יהיה איכותי?

שיתוף

הדיבייט השלישי בכנס ההדרכה השנתי, דן בשאלה מעניינת במיוחד אותה הציג המנחה ד"ר גדי רביד: כשברשותנו תקציב הדרכה מוגבל, האם לחלק אותו באופן כמעט שווה בין כל העובדים והמחלקות, או האם להעניק הדרכה איכותית ולבחור "בפינצטה" את מי שבאמת ראוי וזקוק לה? במילים אחרות – רולס רויס למעטים או סובארו להמונים? נותני חסות כנס הדרכה

איתן שושן, מנהל הדרכה ב-SCD, הציג את הטענה כי אין אפשרות לתת הדרכה לכולם: אם אנו רוצים להיות גורם משמעותי בצמיחת הארגון, חייבים לצלול לעומק להטמעה של מתודולוגיות. צריך לשלב למידה והטמעה, ולהגיע לתהליכי עומק. על מנת להשיג תהליכי עומק אנו חייבים לבחור ולברור היטב איפה לשים את הכסף. אם ניתן הדרכה לכולם – נקבל תגובות אוהדות מכל העובדים אך לא נראה תוצאות צמיחה בארגון. לעומת זאת אם נרצה לעשות מהפכות ושינוי ארגוני שנהיה חלק ממנו – יש לצלול לעומק הצרכים וכן לתת למעטים רולס רויס. האחרים שמבקשים קורס פה וקורס שם וכנס באילת – יקבלו בשנה הבאה וזה לא נורא.

מיכאל שוורץ, ראש קבוצת ה-PMO בחברת Checkpoint השיב מנגד כי הדרכה מעלה משמעותית את המוטיבציה של העובדים. בנוסף ישנם גם מסרים ארגוניים, ויש לחשוב איזה מסר נעביר אם רק חלק מסוים מהארגון יקבל הדרכה? האם אין עובדים בכל מחלקה? מי כן יקבל? רק מי שמקורב לצלחת? מי שצועק חזק יותר? לכן למה לא לתת סוברו, כשגם היא מביאה תוצאות? תמיד ניתן לחשוב על פתרונות יצירתיים אחרים כמו שלא נבזבז כסף על חופשות בבתי מלון יוקרתיים ולא נשקיע הוצאות בעטיפה החיצונית.

המנחה ד"ר גדי רביד סיכם עד כאן את הדברים: "מיכאל אומר שהוא מעדיף את ארבעת הגלגלים שמביאים אותנו ממקום למקום ועושים את העבודה. גם הקהל תומך בדעה הזו. איתן, מה יש לך לומר על הדברים האלה?"

איתן: "הדרכות להמונים נראות יפה – אך לא נראה מהן תוצאה מספקת".

מיכאל: "לפי דבריך נשקיע רק במנהלים הבכירים. מה עם המנהלים הזוטרים? איכות היא שיפור מתמיד וכל העובדים, שהם שגרירי הארגון, צריכים רענון ושיפור מתמיד. אם נעניק פתרונות הדרכה רק לקומץ איזה מסר ארגוני נעביר לעובדים?"

איתן: "את הרולס רויס ניתן לא רק למנהלים. הוא יכול להיות של כל עובד. אם נדרשים ידע ומהפכה בפס הייצור, יקבלו אותו עובדי הייצור. לעומת זאת לקורס אקסל כמעט ואין תועלת. כשנתקלים בבעיה באקסל בסופו של דבר כולם שואלים עובדים אחרים. בשורה התחתונה זוהי המציאות, ולעולם לא אוכל לתת הדרכה לכולם".

במהלך כל הדיבייט, של שלושת הנושאים, ניסה הקהל להביע עמדות ביניים. כמובן שמטרת הדיון הוא לנסות ולתמוך בדעה אחת בלבד ולא למצוא שילוב של שתיהן, אך קשה היה להתעלם מהערות המשתתפים שישבו באולם, שהציעו שילוב מתון של שתי העמדות. למשל, יש למפות ולאתר צרכים מיידיים ואמיתיים להדרכה. לעתים ניתן לגלות כי בהחלט יש אפשרות לפתור חוסר מוטיבציה אצל עובד באמצעות הדרכה, והיא זו שתציל את המחלקה. אך האם הצורך אמיתי? גם על שאלה זו מנהל ההדרכה יכול להשיב, בעזרת המנהל המקצועי. כך שגם אם נשקלת האפשרות להוציא עובד לקורס אקסל, יש לבדוק היטב את תכני הקורס ולוודא שהם אכן עשויים לפתור את הבעיה האמיתית הקיימת במילוי התפקיד.

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה