שיתוף

התחרות העזה בשוקי היעד בד בבד עם הצורך לחסוך בעלויות, גורם לעיתים קרובות מדי,  למנהלים, לדרוש מעובדים להיות זמינים בטלפון ובאימייל 24/7 (כלומר גם אחרי שעות העבודה) ולעיתים אף לבצע משימות "קטנות" בשעות שלאחר מספר שעות העבודה שנקבע בחוזה שלהם, לפעמים ללא תשלום נוסף.

הבעיה הגדולה באמת מתרחשת כאשר עובד שאינו מסכים להיות זמין לאחר שעות העבודה, מקבל התראה מהמנהל הישיר שלו, כי בשל חוסר נכונותו להיות זמין או לבצע משימות "קטנות" בשעות שאינן נכללות בשעות העבודה שלו, הקידום שלו עלול להיפגע, וכי העובדים שיקבלו עדיפות לקידום הם אלה שהינם זמינים לעבודה בכל שעות היממה.

כאשר מנהל לוחץ על עובדים להיות זמינים 24/7 ומקשר זמינות זו להזדמנויות קידום, הדבר עלול לגרום נזק משמעותי לארגון.

נוהג זה, המכונה לעתים קרובות 'תרבות ארגונית של זמינות תמידית', יוצר סביבת עבודה רעילה ומוביל למגוון השלכות שליליות.

להלן 4 השלכות שליליות ונזקים כתוצאה מתרבות ארגונית של זמינות תמידית:

1 שחיקה של עובדים ופרודוקטיביות מופחתת:

ראשית, לחץ מסוג זה מוביל לשחיקה של עובדים. כאשר עובדים מרגישים שהם חייבים לעמוד כל הזמן לרשות העבודה, הם לא יכולים להתנתק לחלוטין ולמלא מצברים.

חוסר מנוחה זה משפיע ישירות על רווחתם, מה שמוביל ללחץ כרוני, חרדה ותשישות.

שחיקה זו מפחיתה משמעותית את הפרודוקטיביות והיצירתיות, שכן עובדים עייפים נוטים פחות להיות מעורבים, חדשניים או ממוקדים. הם עלולים לעשות יותר טעויות, ואיכות עבודתם תיפגע.

2 תחלופת עובדים גבוהה:

תרבות ארגונית של זמינות תמידית היא גורם מרכזי לתחלופת עובדים. עובדים מוכשרים יחפשו במהירות סביבות עבודה בריאות יותר המכבדות את האיזון בין העבודה לחייהם הפרטיים.

החברה תישאר עם כוח אדם שחוק, או כזה שמורכב מעובדים שעשויים להיות מוכנים להקריב את חייהם האישיים, דבר שאינו בהכרח מתואם עם ביצועים גבוהים או נאמנות ארוכת טווח לארגון.

עלות גיוס והכשרת עובדים חדשים היא גבוהה, ולכן תחלופה גבוהה זו משפיעה ישירות על שורת הרווח של החברה.

3 פגיעה במוניטין של החברה:

שמועות מתפשטות מהר. חברה הידועה בסביבת העבודה הרעילה שלה וביחס הגרוע לעובדים תתקשה למשוך כישרונות מובילים.

מוניטין החברה הפגוע יכול ליצור מעגל קסמים: פחות מועמדים איכותיים, מה שמוביל לכוח אדם פחות מיומן, מה שפוגע עוד יותר בביצועי החברה ובמוניטין שלה.

בעולם המקושר של ימינו, תרבות ארגונית כבר אינה עניין חשאי, ומוניטין גרוע יכול להוות נטל משמעותי.

4 סיכונים משפטיים ואתיים:

דרישה לזמינות תמידית והענשת העובדים המסרבים לזמינות תמידית על ידי עיכוב בקידום, עלול לחשוף את הארגון לסיכונים משפטיים ואתיים משמעותיים.

אילוץ עובדים לעבוד מעבר למספר השעות שנקבעו בחוזה שלהם, וקשירת הקידום שלהם להתנהגות זו, עלולים להפר את חוקי העבודה בנוגע לתשלום שעות נוספות וזכויות עובדים.

עובדים שלא מקבלים קידום בשל סירובם לעבוד ללא תשלום נוסף, מעבר למספר שעות העבודה שנקבע בחוזה ההעסקה שלהם, עלולים להגיש תביעה משפטית.

מבחינה אתית, נוהג זה מהווה שימוש לרעה בכוח ופוגע באמון בין ההנהלה לצוות, ויוצר תרבות ארגונית של פחד במקום תרבות ארגונית של כבוד ושיתוף פעולה.

 

כנס הלמידה, ההדרכה והפיתוח הארגוני

אין תגובות

השאר תגובה