משאבי אנוש 2014: הזרקור על העובד

משאבי אנוש 2014: הזרקור על העובד

ריכזנו עבורכם את השינויים המדוברים ביותר בעולם משאבי האנוש כיום, שהמשותף לכולם הוא שימת העובד והמועמד במרכז

שיתוף
העובד במרכז

העובד במרכז

השנים האחרונות הובילו מגמות ושינויים בעולם משאבי האנוש, שנוצרו גם כתוצאה מהתפתחות הטכנולוגיה המהירה, מהתחרות הגדולה בין החברות במשק ועוד. יהיו הסיבות אשר יהיו, בסופו של דבר המגמה שניתן לראות בעולם העבודה היא העברת הזרקור מהמנהלים והמעסיקים – אל העובדים.

השיח בעולם משאבי האנוש עוסק בשימת העובד במרכז, בהדרכתו ופיתוחו, מתוך המטרה לשמרו ולהעלות את המוטיבציה שלו, לפתח את הטאלנטים בארגון. באופן דומה, הגישה בגיוס עובדים כיום שמה במרכז את המועמדים: ארגונים מדווחים כי הם "נלחמים" על כל מועמד, לא מוותרים בקלות על מועמדים שאינם מתאימים כמו כפפה ליד, ואפילו מפגינים גישה סלחנית על טעויות של מועמדים שפעם לא היו עוברות.

נושא מרכזי נוסף ומדובר בעולם משאבי האנוש כיום מתמקדת בשינויים המתפתחים בקצב מהיר: הטכנולוגיה, תחלופת העובדים המתרחשת מתוך שאיפתם לשינוי ומתוך הרצון למצוא את האתגר הבא. אפילו מגמות בעולם השכר מוצגות מהיבט רמת שביעות הרצון של העובדים והצורך בשימורם. בדיני העבודה ניתן לראות את חוק הגברת האכיפה של חוקי העבודה, ששואף לשים סוף לתופעת המעסיקים שלא ממלאים אחר חוקי העבודה: בהם שמירת זכויות נשים בהריון ולאחר לידה, שכר המינימום, תשלום שעות נוספות, תשלום פיצויים, העסקת עובדים "בניסיון" בתשלום ועוד.

בסופו של יום, השינויים מתנקזים אל השורה התחתונה האחת: עולם כוח האדם שהפך למשאבי אנוש, עוסק הרבה בתחרות על המועמדים ועל הטאלנטים, והדיבורים לא רק מתמקדים בשאלה כיצד מתגברים על ערימות קורות החיים הבלתי נגמרות הנערמות על השולחן, אלא על מה עוד לעשות כדי למשוך מועמדים (איכותיים), מה עוד ניתן לעשות כדי למשוך את תשומת לב המועמד, וכיצד נגרום לו "לבחור" דווקא בנו ולא במעסיקים אחרים. ולא לשכוח להעניק לו "חוויית מועמד", בדיוק כפי שמקבל הקליינט "חווית לקוח".

אז מהם החידושים, המגמות והשינויים המדוברים ביותר? ריכזנו כאן את העיקריים שבהם:

טכנולוגיה: רשתות חברתיות

הלינקדאין מסתמן ככלי גיוס מוביל במקצועות וענפים רבים. גם הפייסבוק משמש ככלי גיוס, וכפלטפורמה מצוינת להפצת מודעות הדרושים וכמובן כחבר מביא חבר מובהק. עובדי החברה מעורבים יותר בגיוס העובדים החדשים, וזוהי דרך מצוינת להעלות להם את המוטיבציה ואת התפוקה בעבודה.

טכנולוגיה: מובייל 

המעבר לניידים ולטאבלטים מאפשרת זמינות ונגישות לעבודה בקלות, בכל מקום ובכל זמן. ארגונים המגייסים עובדים עושים שימוש במובייל ובעזרתו מגיעים לידיהם של כמה שיותר מועמדים ומנגישים את המשרות באמצעותו. הנגישות והזמינות הפשוטה מביאה לדבר החם הבא בעולם העבודה: שעות עבודה גמישות, המאפשרות לעובדים להתאוורר מהמשרד ולהשלים שעות עבודה מהבית.

איזון בית עבודה 

בהמשך לטכנולוגיה המאפשרת זאת, גמישות בעבודה הפכה למצרך מבוקש על ידי מועמדים ועובדים, לא רק בקרב הורים, אלא גם בקרב סטודנטים וצעירים שפשוט מבקשים לקיים גם חיים אישיים. אנשי משאבי האנוש מבינים כי עובד שיכול לאזן בין חיי העבודה שלו לחייו האישיים יהיה רגוע ומרוצה יותר, ואז יגיע לתפוקות גבוהות יותר בעבודה ולהצלחות עסקיות. 

יותר שקיפות, יותר עובדים מעורבים 

הרשתות החברתיות הביאו להסרת העמימות והמסתורין של עולם משאבי האנוש ושל המגייסים בפרט: תהליכי גיוס נעשים שקופים, כאשר ניתן למצוא חשיפה של הארגונים בלינקדאין, בפייסבוק, בדף הבית של החברות ובסרטוני גיוס נגישים לכל. גם מנהלי הארגונים, כולל מנהלי הגיוס, חשופים, לא עוד תהליך אפוף מסתורין והוד שנעשה על ידי אדם שאנו רוצים לדעת עליו הכל אך לא יכולים. יותר ויותר מנהלי גיוס חושפים עצמם בתהליכי הגיוס, מציינים לעיני כל את פרטי ההתקשרות עמם, ומאפשרים להציע להם חברות.

דיוורסיטי – העסקת חרדים 

שוק העבודה נערך לקלוט אלפי חרדים בשוק העבודה. יותר ויותר חרדים מבינים כי יש באפשרותם לצאת ממעגל העוני, רבים מהם לומדים ומתכננים לעבוד, וארגונים רבים קולטים עובדים חרדים, מרוצים מהם ומתכננים לקלוט עוד. משרד הכלכלה מסייע בכך, וכך מתהווה ערוץ גיוס נוסף.

יש להדגיש כי לא כל המגמות הנראות אצל אנשי משאבי האנוש ניכרות מצד המועמדים והעובדים. יש מועמדים רבים חשים שיפור ב"חווית המועמד" אך מנגד כן נשמעות בשטח בעיות לא מעטות ומוכרות: תהליכי גיוס ארוכים ומייגעים, יחס לא טוב של מנהלים כלפי עובדים ועוד.

אז באיזה שינוי התחדשתם לאחרונה? אם עדיין לא התחדשתם, זה הזמן. בשוק עסקי כה תחרותי, בלתי נמנעת ההבנה כי ההון האנושי הוא המניע אותו. כעת זה הזמן גם להטמיע.

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה