שימור עובדים דרך מעורבות חברתית

שימור עובדים דרך מעורבות חברתית

במלחמה על הטאלנטים (מלחמה אגרסיבית!), אחת הדרכים האפקטיביות ביותר לשימור עובדים היא קידום ערכים של תרומה לקהילה ושילוב העובדים במיזמים חברתיים

שיתוף
שימור עובדים
שימור עובדים

בכנס מקום העבודה העתידי, שהתקיים ב-20 במאי בחסות העמותה הישראלית למשאבי אנוש, דובר רבות על הנושא של מעורבות חברתית כאסטרטגיה ארגונית. על פי התחזית, ארגון שיבחר להיות מעורב בחיי הקהילה יצליח לגייס ולשמר עובדים איכותיים שכן הדורות הבאים שנכנסים או צפויים להיכנס לשוק העבודה הם ערכיים ולכן הם מחפשים להשתלב בארגון עם ערכים חברתיים.

אם להסתמך על סקר של Deloitte, כ-62% מקרב העובדים בגילאי 18-26, מעדיפים לעבוד בארגונים שמאפשרים להם להתנדב למען הקהילה.

כריס ג'רביס, מייסד חברת Realized Worth, המספקת לארגונים פתרונות להקמת פרויקטים חברתיים ומעורבות בחיי הקהילה: "ארגונים שייסדו פרויקטים חברתיים בהם העובדים מתנדבים ומשרתים את הקהילה מצליחים יותר בהיבט של גיוס עובדים, שימור עובדים, העלאת תפוקה ומוטיבציה בקרב העובדים."

על פי ג'רביס, גם ארגונים אשר אינם מחפשים כעת להגדיל את מצבת כוח האדם יכולים להרוויח מפעילות התנדבותית, מעבר לאפקט של שימור עובדים קיימים, שכן זה ערוץ שחושף את החברה בפני קהל וחלק מהקהל הזה הוא לקוחות פוטנציאליים, משקיעים ושותפים. בעתיד, כאשר הארגון כן יזדקק לעובדים חדשים, יהיה לו יתרון על פני ארגונים מתחרים.

אז כיצד מגייסים ארגון למען הקהילה?
בחירת מטרות היא הצעד הראשון. בחירת ארגון / עמותה צריכה להיעשות על ידי מי שמכיר את ההון האנושי בארגון ויודע במה העובדים מתעניינים. אם המנכ"ל או המנהלים הבכירים בארגון הם חובבי טבע אולם מרבית העובדים אינם שותפים לתחום עניין זה, פרויקט של גינון ציבורי הוא לא הבחירה הנכונה. מאידך גיסא, חשוב לוודא שסוג הארגון החברתי שאליו אתם חוברים מתיישב עם הערכים שלכם כארגון ולא רק עם אופי העובדים. כאשר מצליחים לאזן בין העדפות של העובדים לבין היעדים, המטרות והערכים של המותג (החברה) מוצאים בעצם את שביל הזהב.

כריס ג'רביס: "יש שלושה פקטורים מרכזיים בבחירת ענף לייסוד תכנית התנדבות: מה שטוב לעסק, מה שטוב לעובדים ומה שטוב לקהילה. צריכה להיות הלימה בין שלושת הפקטורים הללו כדי שהתכנית תצליח לטווח הארוך."

כאשר ארגון בוחר לו מטרות חברתיות, עליו להביא בחשבון גם את הלקוחות. עליו לשאול: מה חשוב ללקוחות שלי? כיצד הלקוחות יתפסו אותי כארגון? האם העובדה שהארגון מחויב לערכים (כמו פרויקט מחזור) תוביל לקוחות המאמינים אף הם בפעילות למען הסביבה להעדיף אותי על פני המתחרים? התנדבות היא פרויקט המבוסס על נתינה אבל יש לה יתרונות בהיבט המסחרי מעבר להיבט הערכי ולכן זה win-win.

 
באיזה ארגון כדאי להשקיע?
ניקי קורן, מנהלת עקרונות Couse Consulting בבוסטון ארה"ב: "יש הרבה חברות שמעבירות בין העובדים סקר כדי לגלות מהם תחומי העניין שלהם ובאיזה ענף הם היו רוצים להתנדב. אבל יש עוד דרכים. אפשר להסתובב בין המחלקות ולגלות באלו ארגון העובדים כבר מתנדבים היום. ככה בוחרים מטרה שכבר מדברת לעובדים. כאשר בוחרים ארגון שמשרת את המטרות יש לשאול שתי שאלות מרכזיות: 1. האם הארגון הזה באמת משרת את המטרה  Does it make a big difference? ו-2. האם הארגון שלי יכול לסייע לו באופן משמעותי Can we make a difference?

הדבר הבא שחשוב להקפיד עליו הוא להציג בפני הארגון החברתי את העובדים, את תחום הפעילות, המטרות והיעדים של החברה ולנסות לראות אם יש התאמה אופטימלית בין אופי הארגון החברתי לאופי העובדים ואם העובדים יכולים לשרת את הארגון לטווח ארוך. המצב הכי גרוע הוא כשחברה מסחרית באה לארגון NGO Non-Government Organization ואומרת 'זה מה יש take it or leave it'.

חברות אמריקאיות מפנות כיום את המשאבים שלהן לכיוון של skills-based volunteering – משמע תרומת לקהילה על בסיס כישורים ויכולות שקיימים בארגון. כך לדוגמה חברות הייטק משקיעות בפרויקטים של לימודי מחשב לאוכלוסיות חלשות (ילדים בשכונות עוני, מבוגרים מחוץ למעגל העבודה ועוד) או יצרניות מזון ומשקאות המספקות סחורה לארגוני מזון וכיו"ב.

מודל ה- skills-based volunteering הוא אפקטיבי לטווח הארוך שכן גם באם העובדים יתחלפו במרוצת השנים, הארגון המסחרי כגוף ימשיך לקיים קשר מבוסס אינטרס משותף עם הארגון החברתי. זהו מודל שמבטיח שהארגון המסחרי יוכל לעמוד בהתחייבות ארוכת טווח כלפי הארגון החברתי ושיהיו לו את הכישורים והיכולות לעמוד בהתחייבות זו גם בעתיד הרחוק.

בואו תלמדו איך עושים את זה
יצרנית הבירה האמריקאית Samuel Adams ייסדה תכנית תרומה לקהילה במודל ה- skills-based volunteering. יצרנית הבירה, שנוסדה כבר ב-1984, נסחרת בבורסה לניירות ערך והיא מעסיקה כיום 840 עובדים. היות שהחברה צברה ניסיון מרשים בתחום המשקאות, החליטה ההנהלה לסייע לחברות קטנות וחדשות בתחום המזון והמשקאות עם דגש על חברות המתקשות לשרוד ואלו שעומדות בפני פשיטת רגל.

כשהנהלת החברה הציגה בפני העובדים את הרעיון להתנדב למען הקהילה דרך מנטורינג, העובדים הביעו עניין ורצון אמתי לחלוק ידע ועצות עם אלו שנזקקים לכך אולם הם ציינו שאין להם את הזמן הדרוש כדי לעבור מעסק לעסק וללמד את ההנהלה המקומית. על כן, הוחלט שהתכנית תתבצע במשרדי החברה כך שלמעשה מנהלים חדשים או מנהלים המתקשים בניהול העסק ורוצים ללמוד מהמקצוענים יכולים להגיע למשרדי Samuel Adams, להצטרף למנהלים בחברה, לראות איך הם עובדים ולשאוב ידע תיאורטי ופרקטי ובנוסף, יש להם הזדמנות להציג בפני מנהלי Samuel Adams דילמות וסוגיות קונקרטיות שקשורות לעסקים הפרטיים שלהם.

 

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה