אל תשאלו!

אל תשאלו!

קבעתם ראיון עבודה? עכשיו רשמו את השאלות שבכוונתכם לשאול אותו. למעלה, בראש העמוד, רשמו לעצמכם את השאלות שאסור לשאול אותו!

שיתוף
שאלות שאסור לשאול בראיון עבודה

שאלות שאסור לשאול בראיון עבודה

קראתם כבר את קורות החיים ואת טופס הגשת המועמדות למשרה שבו המועמד ציין במפורש פרטים רלוונטיים כמו השכלה, ניסיון, מקומות עבודה קודמים, ממליצים ועוד. עכשיו מגיע שלב הראיון ואתם רוצים, באופן טבעי, להכיר את המועמד. יש לכם לפחות 100 שאלות לאותו 'זר' שעומד להיכנס לארגון, להפוך לחלק מהצוות ולבלות אתכם תשע שעות ביום, כל יום. אז ברור שיש לכם לפחות 100 שאלות אליו אבל – שימו לב, כמה מהן אסור לשאול.

חוקי עבודה לא מתייחסים רק לעובדים ולמעסיקים, הם ממשיכים הלאה ומגנים על שני הצדדים עוד לפני שהם מתקשרים בהסכמי עבודה. כבר בשלב שבו המעסיק מפרסם משרה והמועמד נענה לאתגר – יש לשני הצדדים חובות וזכויות. החובה היא כמובן לנהוג בתום לב.

אל בתי הדין לעבודה מגיעות תביעות, חדשות לבקרים, שמהותן אפליה במקום העבודה תוך התייחסות לסוגיות כגון: ניסוח מודעת דרושים מפלה, אפליה בתהליך סינון קורות החיים וכמובן – הצגת שאלות מפלות בראיון העבודה. כדי להבטיח שאתם מנהלים תהליך גיוס מקצועי ומכובד, המתיישב בד בבד עם חוקי העבודה ונורמות העבודה בארץ, כדאי שתכירו את הסוגיות ה'בעייתיות' כדי להימנע מהן בכל דרך.

היות שכך, יש כמה נושאים שבהם אסור 'לגעת' כאשר מראיינים מועמד. בין הנושאים הללו נמנים כמובן סטאטוס משפחתי, העדפות מיניות, מילואים ועוד. כדי שלא ייווצר מצב שבו המועמד חושד שהופלה, קרי שלא התקבל לעבודה, על רקע אחת הסיבות המפלות, חשוב לדעת באילו נושאים אסור 'לגעת' במהלך ראיון העבודה.

דוגמאות לשאלות שאסור להציג למרואיין במהלך ראיון עבודה כדי להימנע, עד כמה שניתן, מסכנת תביעה בגין אפליה מצד המועמד:

מה היה הפרופיל הצבאי שלך בצבא?

התייחסות לפרופיל הצבאי בראיון עבודה אסורה לפי סעיף 2א לחוק שוויון הזדמנויות בעבודה, תשמ"ח 1988.

האם יש לך ילדים?

זו לכאורה אחת השאלות התמימות ביותר והמתבקשות כאשר באים להכיר אדם בוגר אולם – אם יתגלה למרואיין שלא התקבל לעבודה בשל היותו הורה, תהיה לו עילה לתביעה בגין אפליה על רקע מצב משפחתי בניגוד להוראות סעיף 2 לחוק שוויון הזדמנויות בעבודה.

האם את שוקלת או מתכונת להרות?

שאלה זו הינה בניגוד מוחלט לסעיף 10 לחוק עבודת נשים, תשי"ד- 1954 המחייב עובדת לגלות למעבידה את דבר הריונה רק בחודש החמישי להריונה וחושפת את המעביד לתביעה בעילה של הפליה בקבלה לעבודה מכוח סעיף 2 לחוק שוויון ההזדמנויות בעבודה.

מאיזה עדה / מוצא את/ה?

בהתייחסות למוצא האתני של המועמד המעביד למעשה חושף את עצמו לתביעה בעילה של אפליה על רקע עדתי וזאת בניגוד להוראות סעיף 2 לחוק שוויון הזדמנויות בעבודה.

היכן אתה עושה מילואים וכמה פעמים בשנה הנך נקרא למילואים?

שאלה מסוג זה, הנוגעת בכל דרך שהיא לשירות המילואים של המועמד, יש בה כדי לחשוף את המעביד לתביעה בעילה של אפליה על בשל קריאה למילואים בניגוד להוראות סעיף 2 לחוק שוויון הזדמנויות בעבודה.

נושאים 'רגישים' נוספים שבהם צריך לנהוג ברגישות במהלך ראיון עבודה הם נושא הגיל. שאלות ספציפיות בנוגע לגיל או שנת הלידה או בקשה למספר תעודת זהות (ממנו ניתן ללמוד על גיל המועמד) יכולות להוביל לתביעה בעילת אפליה על רקע גיל (זוהי סוג האפליה הנפוצה ביותר כיום על פי עורכת הדין אורלי ג'רבי, המתמחה בדיני עבודה, מתוך הרצאתה בכנס דיני עבודה 2013).

עוד על חוקי עבודה – חובות המעסיק – ביום העיון שיתקיים ב-11.6.14. לחצו כאן לפרטים ולהרשמה

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

2 תגובות

  1. שלום,
    רצתי לדעת אם שאלה כגון מצב זוגי היא אפשרית למראיין.
    אולגה.

  2. לא כל מה שלא רלוונטי לתפקיד ונוגע לחיים האישיים אינו צריך להישאל בראיון עבודה.

השאר תגובה