"עת הדעת" מאפשרת למדריך בארגון לנצח על סימפוניה פדגוגית

"עת הדעת" מאפשרת למדריך בארגון לנצח על סימפוניה פדגוגית

ד"ר דובי וייס, המייסד הפדגוגי של עת הדעת, מציג את החוזקות הייחודיות של מערכת ההוראה הדיגיטלית ומחולל התכנים הדיגיטלי. אלה יאפשרו לארגון לקחת את מערך הלמידה למאה ה-21 בצורה האפקטיבית ביותר.

שיתוף
עת הדעת פלטפורמת הדרכה

עת הדעת נוסדה בשנת 2004 עם החזון של לפתח וליישם מערכת למידה דיגיטלית להוראה ולמידה מיטביים. המטרה שעמדה מנגד הייתה ועודנה העצמת המדריך והמורה. עת הדעת עובדת כיום בישראל בלמעלה מ-150 בתי ספר יסודיים בהם היא חלוצה במודל מחשב לכל תלמיד (One to One).

באותם בתי ספר עת הדעת הינה חלוצה בפיתוח ספרי לימוד דיגיטליים בתקן ג'. בעולם, מו"לים וארגונים מובילים מהעולם אימצו את הטכנולוגיה של עת הדעת. בין הארגונים שאימצו את הפתרונות הטכנולוגיים של עת הדעת ניתן למנות את : McGraw-Hill Education האמריקאי ו-Doosan הקוריאני ועוד מו"לים באירופה ובדרום-אמריקה.

ד"ר דובי וייס*, המדען הראשי של פרויקט עת-הדעת, יציג את העקרונות לשילוב מוצלח של טכנולוגיה בהדרכה ולמידה תוך התייחסות לפרויקט הלאומי וכן יחלוק את התובנות שעלו מהפרויקט ומהקשיים שעלו מימנו לאורך הדרך, בהקבלה לעולם העסקי, בכנס ההדרכה השנתי שייערך ב- 24.12.

לפרטים נוספים והרשמה לכנס ההדרכה השנתי – לחץ כאן!

לקראת הכנס ישבנו לראיון עם ד"ר וייס וניסינו להבין מה עומד מאחורי הפרויקט וכיצד חברות עסקיות יכולות ללמוד מימנו על הדרכת עובדים ארגונית.


מה מציעה עת הדעת ומה מייחד אותה מיתר הפתרונות הטכנולוגיים (הרבים) שקיימים כיום על המדף?

הטכנולוגיה שמציעה עת הדעת נשענת על שני מוצרי דגל:

המוצר הראשון הוא מערכת דיגיטלית להוראה מיטבית בשם Digital Teaching Platform המשמשת לניהול תהליכי ההוראה והלמידה בכיתה ומחוצה לה. קיימת דרישה לפתרונות טכנולוגיים לניהול מערך הלמידה בקרב מנהלי הדרכה בארגונים.

המוצר השני הוא Content Generation Studio – מערכת ליצירת ספרים דיגיטליים בתקן ג'.

נקודת המוצא כאן היא שקיימים תכנים בספרים או בטכנולוגיה ישנה, והמוצר הזה מאפשר למדריך או לבעל התוכן לקחת תכנים אלה ולצקת אותם לתבניות חדשות תוך יצירת האינטראקציות הנכונות לתהליך הלמידה.

הקונספט של ספרים דיגיטליים קיים מזה שנים, אז מה החידוש כאן?

ספרים דיגיטליים התפתחו למעשה באבולוציה של שלושה דורות. דור ראשון היה סריקת תוכן לקבצים, זה היה בסך הכל ייצוג דיגיטלי בסיסי של הספר. הוא לא יצר אפקט למידה משמעותי. התרומות שלו היו בעיקר נגישות, חסכון בכסף ובמשקל, גישה אקולוגית ועוד מיני תרומות חשובות אך היה ברור לכולם שזה לא הפתרון המיוחל.

דור ב' כלל הוספת מידע לספר שכבר מצוי במחשב. כך לדוגמה הוסיפו לינקים למקורות מידע, קטעי העשרה, תרגום, תמונות וכיו"ב.

כאשר חקרו את האפקטים של הספרים הדיגיטליים בשני הדורות הראשונים ראו שזה עדיין לא מוביל לתהליך למידה משמעותי. למידה אפקטיבית מתבצעת כאשר יש פעילות אינטראקטיבית, הצתת אש, שיח בין הלומד לעמיתיו ועוד. הלומד צריך להיות אקטיבי כדי שהלמידה תהיה אפקטיבית. מתוך התפישה הזו יצאו דור ג' של הספרים הדיגיטליים.

ספר דיגיטלי תקן ג' הוא יותר סביבת למידה אינטראקטיבית, הכוללת אוסף של פעילויות מודולריות, מאשר ספר. מנהל הדרכה יכול לבחור מודולים לכל קורס, מה שמאפשר לו להתאים את התכנים לכל סוג של קורס וכמובן למחזר תכנים.

המודולים המרכיבים את תוכנת ההדרכה מחוברים למערכת ניהול שמאפשרת מעקב אחר הלמידה והפעילויות מתאפיינות בדרכי למידה של המאה ה-21. קרי שימוש במולטימדיה, כלי חקר כגון סימולציות ויישומונים, דיונים שיתופיים, תמיכה ברמות שונות של לומדים בהתאם לסגנון (ויזואלי, קולי… ). זו תעודת הזהות שלנו. עת הדעת מציעה את מחולל הספר ואת הפלטפורמה לניצוח על הסימפוניה הפדגוגית. אין עוד חברה בעולם שיצרה מחולל תכנים לתקן ג' ופלטפורמה לניהול כולל של תהליך ההוראה והלמידה באמצעות תכנים אלה.

אם היית צריך לשכנע מנהל הדרכה בארגון לתת צ'אנס למערכת ניהול למידה, איך היית מציג בפניו את הכדאיות בהיבט המסחרי?

המערכת לניהול הלמידה מאפשרת לנהל הדרכה בכיתה בזמן אמת היות שהיא נותנת דוחות, התרעות, מאפשרת שיתוף בין התלמיד למדריך או בין התלמיד לעמיתיו. כמו כן, המערכת מאפשרת למדריך לחלק את קהל הלומדים לקבוצות לפי סגנונות הלימוד המועדפים עליהם (האזנה, צפייה בסרטונים, קריאת מאמרים וכיו"ב), או לפי רמות שכן המערכת ערוכה לסווג את הלומדים לרמות מקצועיות בזמן אמת.

השימוש במערכת ניהול הלמידה מאפשר לכל תלמיד ללמוד בקצב שלו כמו גם בדרך שלו כאמור וזה מאפשר לארגון לגייס ולשמר עובדים מקשת רחבה.

הפלטפורמה לניהול הוראה מיועדת לשרת את המדריך על ידי כך שהיא מלווה אותו במצבי הוראה שונים. בין אם התלמיד לומד לבד בכיתה, לומד בבית, משתתף בקבוצה ואז שוב בכיתת דיון וכו' – המדריך מלווה את התהליך ומפקח עליו בכל עת ומכל מקום.

עד כאן הצגת מודל משולב שבו התלמיד נעזר בטכנולוגיה אבל הוא עדיין חלק מקבוצה ממשית. ובכל זאת יש מקרים שבהם יש צורך בטכנולוגיה ללמידה מרחוק. האם עת הדעת נותנת פתרון לנושא למידה מרחוק?

עת-הדעת נותנת פתרון ללמידה מהבית (כמו כל LMS מסורתי) אך הייחודיות של המערכת היא בין השאר ביכולות המיוחדות שלה ללמידה בכיתה.

מערכת הניהול של עת-הדעת מאפשרת למורים ולמדריכים לייצר קהילות למידה אקטיביות מונחות מדריך בכיתה בזמן אמת ומחוץ לכיתה. ה-DTP הוא הדור הבא של מערכת ניהול ההוראה והלמידה לקהילת לומדים במאה ה-21.

כל מי שעוסק בהדרכה יודע שישנם שני סוגי הערכה: מסכמת ומעצבת. הלמידה המסכמת באה בסוף התהליך והיא בוחנת מה התלמיד למד, קרי מה רמת הידע שלו. הערכה המעצבת היא ההערכה החשובה באמת שמאפשרת למדריך לזהות מגמות, חולשות, חוזקות, גישות נכונות יותר ולבצע התאמות תוך כדי תנועה.

היכולת לפעול בזמן אמת היא קריטית. זו טעות להמתין עד סוף הקורס כדי לגלות שהלומדים התקשו בפרק מסוים והם נאלצים לשאול את המנהלים או העמיתים שלהם באמצע המשמרת. המערכת שלנו מאפשרת קיצור של מעגלי התיקון ומאפשרת מעגלי משוב קצרים יותר לאורך התהליך.

הערכה מעצבת היא חשובה לכל תהליך הוראה והדרכה כי היא מבטיחה תהליך למידה מיטבי. מערכת החינוך מנסה לקצר מעגלי למידה כי שנת הלימודים קצרה, מספר התלמידים רב (מדי) והמלאכה רבה. אולם מי ששם דגש מיוחד על קיצור מעגלי התיקון הוא דווקא הארגון המסחרי שבו כל שעה שווה כסף והרבה. הארגון רוצה את העובדים המקצועיים ביותר שעברו הדרכה יסודית והם מוכנים להשתלב בעבודה מיד. כל עיכוב כזה שמקורו בתהליך הדרכה לא נכון (או פשוט תהליך שלא היה נכון לאותו עובד) מסתכם בנזק כלכלי שמתחיל בשעות (של עובד, מנהל משמרת, עמית שנקרא לעזור) ומגיע להחזרים ללקוחות ואף לפגיעה תדמיתית. הארגון המסחרי צריך להבטיח שההדרכה מתנהלת במיטבה. מערכת ניהול הלמידה שלנו יכולה לסייע לו בכך.

כיצד יכולים החברות והארגונים לתת כתף לקידום החזון החינוכי של עת הדעת בישראל?

למעלה מ-150 בתי ספר בישראל נהנים כיום מתוכנית עת הדעת. כדי להביא את עת הדעת לעוד בתי ספר יש לסייע להם לרכוש טאבלטים וספרים דיגיטליים רמה ג'. עת הדעת מצידה תשמח להעניק לבתי הספר אלה הן תמיכה והן את מערכת הניהול המתקדמת שלה ללא כל עלות לבתי הספר. ארגונים לא מעטים בישראל כבר הצטרפו לחזון החינוכי של עת הדעת והם מאמצים בתי ספר בפריפריה כחלק מפעילותם בתחום המחויבות החברתית. פעילות כזו מסייעת לסגירת הפער הדיגיטלי, להעלאת הישגי התלמידים ולקידום החינוך בישראל.


לסקירה מקיפה של פרויקט עת הדעת ע"י ד"ר דובי וייס ולמידה על השימוש במערכות דיגיטליות להדרכת עובדים מנהלי משאבי אנוש ומנהלי הרכה ארגוניים מוזמנים לקחת חלק בכנס ההדרכה השנתי שלנו.

לפרטים נוספים והרשמה לכנס ההדרכה השנתי – לחץ כאן!


* ד"ר דובי וייס הוא המייסד הפדגוגי של "עת הדעת", אשר הוקמה בשנת 2004. הוא המדען הראשי ב"עת הדעת" ומוביל את האסטרטגיה, התורה והחדשנות הפדגוגיים. וייס בעל ניסיון בהוראת מתמטיקה של למעלה מ-15 שנים, והוא בעל תואר שלישי בהוראת המתמטיקה והמדעים מאוניברסיטת תל אביב. הוא בעל תואר שני בטכנולוגיה חינוכית מאוניברסיטת בוסטון ובעל ניסיון של למעלה מ-15 שנים בפיתוח סביבות למידה והדרכה משולבות מחשב. וייס הינו בעל תואר שני במנהל עסקים מאוניברסיטת תל אביב עם התמחות בחשיבה המצאתית. הוא בוגר מחזור י"א של בית ספר "מנדל" למנהיגות חינוכית ומרצה לתואר שני בטכנולוגיה חינוכית. דובי וייס נבחר בשנת 2010 ע"י עיתון "הארץ" לאחד מ-50 האנשים המשפיעים על החינוך בישראל וזכה בציון לשבח בתחרות ראש הממשלה ליזמות וחדשנות (2012) על פועלו החלוצי בתחום הטכנולוגיה החינוכית.

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה