שיתוף

כדי לברר כיצד תרבות העבודה משתנה וכיצד היא תשתנה בעתיד הקרוב, חשוב לבחון את הערכים עליהם עולם העבודה מושתת כיום וכיצד הם משתנים ומתעדכנים.

ישנם שלושה מרכיבים של ערכים לעולם העבודה העתידי, כפי שמומחים מגדירים אותם: עצמאות, גמישות ואיזון. כיצד הם באים לידי ביטוי?

ראשית, אנשים רוצים עצמאות ושליטה על העתיד שלהם כמו גם על ההווה. הם רוצים שליטה על גורלם, על ההכנסות שלהם ועל לוח הזמנים בעבודה. אנשים עושים קריירה ומשקיעים בה את מיטב זמנם, בעיקר כדי להשיג שליטה ועצמאות בהמשך, בתחום בו הם עוסקים.

העצמאות כוללת את האפשרות להחליט באיזה תחום יפעלו בתעשייה, האם לעבוד כעצמאי או כשכיר, האם לפתוח עסק או להצטרף לעסק קיים? העצמאות היא כוח מניע גדול מאוד עבור העובדים ולשם העתיד הולך.

המרכיב הנוסף הוא גמישות. אנשים רוצים ושואפים לגמישות בעבודתם. גמישות אין פירושה בהכרח שינוי דרמטי בלוח הזמנים בעבודה, אלא את האפשרות לשלב את העבודה שלהם עם החיים האישיים. הם רוצים להיות מסוגלים לנהל את חיי המשפחה ואת הקריירה שלהם בצורה הטובה ביותר, מבלי שגורם אחד יפגע בשני. המטרה היא להצליח בשני המקומות. מרבית התאגידים המסורתיים ובמיוחד בענפי התעשייה המסורתית, טרם הטמיעו את מרכיב הגמישות בעבודה והעובדים נדרשים לעבוד על פי שעות קבועות, במשמרות, או בעבודה של 9-17.

גם אם לחברה יש מדיניות מסוימת לגבי גמישות, זה בדרך כלל מגיע במונחים של קידום. וגמישות אמיתית לא מתאפשרת לכל אחד ואחד.

המרכיב העתידי השלישי בעולם הקריירה, הוא מרכיב האיזון. אנשים שואפים לאיזון בין העבודה וחיי הבית ואין הכוונה לכך שהם רוצים לעזוב עבודה במשרה מלאה לטובת עבודה במשרה חלקית. הכוונה היא שהם רוצים את האפשרות לעבוד 40 או 45 שעות בשבוע במקום 60 או 65. עבודות מסורתיות לא תמיד יכולות להבטיח שזה יקרה, ולכן אנשים מחפשים אפשרויות חדשות. גמישות יכולה להיעשות גם בדרך של עבודה מהבית בימים מסוימים או יום עבודה מקוצר אחת לשבוע, וכן אפשרות של השלמת משימות קלות כגון מענה למיילים מהבית באותו היום הקצר, בשעות הערב לדוגמה, לאחר שבני המשפחה הלכו לישון.

בשנת 2018 החיים דינמיים יותר. אנשים עובדים המון, בקצב מהיר במסלול של שינויים תכופים, והם לא רוצים להתפשר על כל היבט של חייהם.

כולם מחפשים גמישות רבה יותר כדי לשלב את העבודה והחיים ביחד. זה הנושא הראשי, המשותף, ומעסיקים רבים שומעים את השיח הזה ומחפשים פתרונות על מנת לספק לעובדים שלהם את הכלים והתמיכה לניהול חיי עבודה באופן שיסייע להם להיות נוכחיים מספיק גם בבית.

ישנם כיום שינויים ארגוניים רבים ועדכוני תשתיות הדרושות לאפשר לאנשים הסדרי עבודה שונים – עבודה מרחוק, עבודה מהבית, עבודה גמישה. חברות זקוקות למדיניות חדשה, למערכות, למבנה, להכשרה ולמחויבות, כדי לגרום לכך להצליח.

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה