שיתוף

חברת מטא, החברה האם של פייסבוק, הודיעה לעובדיה כי היא יוצאת בגל פיטורים הכולל כ-13 אחוזים מעובדי החברה בעולם. מדובר ביותר מ-11 אלף עובדים בכל העולם, כאשר חלק מהמפוטרים יהיו ככל הנראה בישראל.

מאז פורסמה ההודעה, התקשורת כמרקחה, ומכל פינה זועקות הכותרות כי מדובר בגל הפיטורים הגדול ביותר השנה בתעשיית הטכנולוגיה.

אבל האם פיטורים במטא אכן מעידים ישירות על מיתון בתעשיית הטכנולוגיה? האם אפשר להסיק מפיטורים בחברת מטא לגבי חברות הייטק? כנראה שלא.

מטא אמנם משווקת שירותים שנשענים על טכנולוגיה ומבוססים על טכנולוגיה שנחשבת חדשנית ופורצת דרך, באופן חסר תקדים.

אבל המרכיב שמגדיר חברת הייטק ככזו (כלומר כחברת טכנולוגיה) היא העובדה שהיא מפתחת ומשווקת (ולעיתים גם מייצרת) מערכות טכנולוגיות, בין אם תוכנה או חומרה או שתיהן.

ענקית הרשתות החברתיות מטא, על אף היותה מבוססת על טכנולוגיה ששינתה את פני העולם כולו מבחינות וזוויות רבות, היא לא חברת הייטק. היא חברה שמוכרת פרסום מקוון.

מטא משווקת למעשה כלי מאוד מתוחכם לפרסום מקוון. אבל מתוחכמים ככל שיהיו המוצרים והשירותים של החברה, הלקוחות שלה הם חברות ועסקים שכאמור, קונים ממנה שירותים בתחום הפרסום. לא חומרה ולא תוכנה.

האם כעת אפשר לנשום לרווחה ולהסיק שתעשיית ההייטק נותרת מחוץ לטווח הסכנה? לא בדיוק.

פרסום הוא הענף הראשון שנפגע כשמתחיל מיתון. אם תשאלו כל מנהל מכירות בכל עיתון מודפס, ערוץ טלוויזיה או אתר אינטרנט שמתפרנס מפרסום, למה ההכנסות מהמכירות אצלו הן ראשונות בשוק שיורדות, הוא יגיד לכם שברגע שעסקים – בכל סדר גודל – מתחילים להריח מרחוק מיתון מתקרב, הדבר הראשון שהם מקצצים בו הוא עלויות הפרסום. או ליתר דיוק, מקטינים משמעותית את תקציב הפרסום.

לכן, קיצוצים בחברת מטא יכולים אמנם להעיד על ענני מיתון שמתקדרים באופק לגבי השווקים כולם, אבל הם לא מצביעים על בעיה שהינה ספציפית לענף הייטק.

במכתב לעובדים שכתב מארק צוקרברג, מייסד ומנכ"ל מטא הוא הסביר, כי הפיטורים הם תוצאה של ההתרחבות המהירה של החברה בעקבות העלייה בפעילות המקוונת שהתרחשה ברשתות החברתיות בעת מגיפת הקורונה והסגרים.

לדבריו, כתוצאה מעלייה חדה זו (שכאמור התרחשה בתקופת המגיפה), נערכה החברה להמשך היקפי פעילות אלה גם לאחר תום המגיפה. ובמסגרת ההערכות הזו, היא גייסה הרבה מאוד עובדים והגדילה השקעות נוספות בכיוון זה.

עוד הסביר צוקרברג לעובדיו באותו מכתב, כי כעת, המסחר המקוון חזר למגמות שהיו לפני הקורונה, ובמקביל, התפנית המאקרו-כלכלית, הגידול בתחרות והפגיעה ביכולת להציג פרסומות ממוקדות בגלל שינויים של אפל במערכת ההפעלה לאייפון, גרמו להכנסות מטא להיות נמוכות הרבה ממה שהחברה צפתה.

אם כן, מה באמת קורה בתחום כוח האדם בענף ההייטק בישראל. נכון לעכשיו יש אכן חברות הייטק שעצרו גיוסים, יש גם כמה חברות שפיטרו עובדים ומיעוטן אף נסגרו.

אבל יש לא מעט חברות הייטק, בעיקר חברות סטרטאפ, שגייסו, מגייסות וצפויות להמשיך לגייס עובדים.

נזכיר, כי לאחרונה ערכנו כאן כמה ראיונות עם מנהלות משאבי אנוש מחברות הייטק (רובן ככולן סטרטאפים) שסיפרו בשיחה עם HRus על כוונת החברות שלהן להגדיל את היקף מספר עובדי החברה, לפעמים בעשרות אחוזים, עד סוף שנה זו וחלקן גם בשנה הבאה. יצויין כי ברוב המכריע של המקרים דובר על גיוסים של עובדים ממקצועות הטכנולוגיה.

      

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה