משמינים בעבודה – אולי מנחת, בטוח מאוכל

משמינים בעבודה – אולי מנחת, בטוח מאוכל

סקר חדש מלמד שעצם העובדה שאנחנו עובדים כבר מעלה את הסיכוי שלנו להשמין. יש לכך שלושה גורמים עיקריים שבקולם אפשר לטפל: לחץ, אוכל במקום העבודה והיעדר פעילות גופנית

שיתוף
השמנה בעבודה

השמנה בעבודה

עבודה זה משמין. למרבה הצער אתם לא צריכים לעבוד כטועמי צ'יפס או כמבקרי איכות של גלידה כדי להוסיף קילוגרמים חדשים למשקלכם. מספיק שתהיה לכם משרה. חברת CareerBuilder, שעוסקת במשאבי אנוש ומפעילה אתר אינטרנט לחיפוש עבודה, פרסמה מחקר שבוצע בארצות הברית ובו נמצא ש-41 אחוזים מהאנשים השמינו במקום העבודה שלהם. באופן לא מפתיע התברר שהמשמינים במיוחד הם אלה שעבודתם כרוכה בישיבה ליד שולחן ומול מחשב ואלה שעבודתם כרוכה בלחץ רב. כמו שאנחנו יודעים, לא מעטים עונים על שתי ההגדרות גם יחד ואפשר רק לדמיין מה זה אומר על השינויים במספר הנקבים בחגורה שלהם.

עוזרים אדמיניסטרטיביים, מהנדסים, אחים בבתי חולים, מנהלי IT, בעלי מקצועות חופשיים, עובדי ייצור ומדענים היו בין בעלי המקצועות שדיווחו על העלייה הרבה ביותר במשקל לפי הסקר. שימו לב למגוון המקצועי. הסקר בוצע באופן מקוון ואינטראקטיבי מה-11 בפברואר עד ה-6 במרץ השנה והשתתפו בו יותר מ-3,600 עובדים במשרה מלאה. המשתתפים אמרו שההשמנה במקום העבודה היא תוצר של ישיבה לאורך כל היום מול שולחן העבודה, אכילה בשל לחץ ואכילת מזון שנמצא במקום העבודה, כולל כזה המוגש בחגיגות או כיבודים שמציעים חברים לעבודה.

אתם בטח מכירים את זה – בפלה כמושה שבבית בטח לא הייתם נוגעים בה הופכת במשרד לפינוק יקר ערך, שלא לדבר על עוגות וחטיפים מושקעים יותר שמוגשים בימי הולדת או בהרמות כוסית. כשמציעים לכם, אתם לא אומרים לא כי אתם מנומסים, חברותיים וגם מוצאים נחמה במשהו לעיס, פחמימתי, מתוק ושמנמן. כשצריך להיות מרוכזים בחתירה אל היעד הבא, חושבים פחות על קלוריות, כולסטרול, סוכרת והשמנת יתר. גם ככה יש לכם מספיק על הראש. אתם גם אף פעם לא היחידים שעומדים מול השולחן עם העוגה – ההשפעה החברתית במשרד רבה הרבה יותר מזאת שפועלת עליכם בבית.

הסכנות הכרוכות בהשמנת יתר פוגעות קודם כל באדם שבריאותו מתערערת ובהמשך גם במעסיק שצריך להתמודד עם אובדן ימי עבודה ועם תפקוד ירוד שמקורו במצבם החולני של מועסקיו. יש חברות שמציעות תוכניות לאורח חיים בריא לעובדיהן, אבל גם בארגונים קטנים אפשר לטפל באופן יזום לפחות בשניים משלושת גורמי ההשמנה העיקריים שעולים מהסקר: לחץ וסוג האוכל במשרד. לגרום השלישי – פעילות גופנית – נגיע בהמשך.

לחץ – לחץ הוא במקרים מסוימים כורך ובמקרים אחרים החלטה מודעת שמטרתה להגביר את התפוקה. לחץ יכול להועיל לטווח הקצר במשימות נקודתיות, אבל כשאינו פוסק לעולם, הוא הופך לגורם שחיקה עצום שמפחית את התפוקה בטווח הארוך. הטיפול בלחץ הוא בעיקר החלטה של המעסיקים והמנהלים והצעד הבסיסי ביותר שבו הם יכולים לנקוט הוא פשוט הימנעות מיצירת לחץ מלאכותי.

אוכל במשרד – זאת הבעיה הקלה ביותר לטיפול, אבל כאן לא יעבדו הנחתות מלמעלה אלא שיתוף פעולה של כל הדרגים. מחליטים שבמסיבות ובהרמות כוסית יוגשו בעיקר חטיפים בריאים ופחות מהסוג שעשוי מקמח לבן, שומן, סוכר ומלח, ומעודדים את העובדים להביא כיבודים בריאים יותר, אם בכלל. אל דאגה – גם הרמת כוסית שתכלול "רק" יין, פירות ואולי גם כריכים מהסוג המזין תמשוך אליה את העובדים מעמדותיהם. אם במקום העבודה פועל חדר אוכל, כדאי לבחון את התפריט המוצע בו בעזרת איש מקצוע וליידע א העובדים על הערכים התזונתיים של המנות ולספק להם המלצות להרכבת ארוחה מזינה ובריאה.

פעילות גופנית – יש מקומות עבודה גדולים שיש בהם חדר כושר, אבל גם באלה וגם במקומות עבודה קטנים יותר הבעיה העיקרית להיעדר פעילות גופנית היא חוסר זמן. אחת הדרכים היעילות לפתור זאת היא לשלב את הפעילות הגופנית במשימות השגרתיות ולא בהכרח להקצות לה זמן משלה. דוגמאות איך לעשות זאת: עולים במדרגות ולא במעלית; הולכים ברגל לאן שאפשר, כולל בתוך המשרד – לפעמים במקום לדבר בטלפון עם העובד בקצה השני של המסדרון או בבניין שממול, יוצאים ברגל לארוחת צהריים, חונים רחוק בכוונה; מאמצים את מדיניות הארגון הידידותי לאופניים וממשיכים עם כל הפטנטים האלה גם בבית.

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה