עובדים תחת לחץ

עובדים תחת לחץ

לחץ בעבודה פוגע בבריאות ובתפקוד של המועסקים. זה מטריד במיוחד כשמדובר במערכות בריאות, אך נכון לכל המגזרים. כך מראים מחקרים מהזמן האחרון

שיתוף
עבודה תחת לחץ

עבודה תחת לחץ

מחקר טרי במיוחד על לחץ במקום העבודה התמקד ברופאים צעירים. הניסיון להגיע לאיזון אידיאלי בין חיים לעבודה הוא המקור הגדול ביותר ללחץ במקום עבודה בקרב רופאים צעירים, כך עולה מדוח של הארגון הרפואי הבריטי. המספרים אולי שונים, אבל קרוב לוודאי שרופאים צעירים בישראל חווים בעיה דומה.

הסקר כלל 430 רופאים שסיימו את מסלול ההכשרה שלהם ב-2006. 34 אחוזים מהם סיפרו שהם חשים לחץ "רב" או "רב מאוד" הקשור למקום העבודה. בנוסף דיווחו הרופאים שלחץ כזה הוא מצב "שאי אפשר לקבלו".

האנשים הצעירים בחלוקים הלבנים נשאלו איזו השפעה הייתה על הלחץ הקשור בעבודה על ההתנהגות ועל הכוונות שלהם. הם ענו ש"סביר יותר" שיהיה קל לשכנע אותם לעזוב את מערכת הבריאות הממלכתית או לעבוד בחו"ל. ובאותו הקשר – במחקר נמצא הנתון הצפוי שהלחץ השפיע לרעה על מורל העבודה והפחית את נכונותם של הרופאים לעבוד מעבר לשעות המצוינות בחוזה.

כ-90 אחוזים מהרופאים חשו שהיעדר סיפוק מהאיזון בין העבודה לבין החיים הוא גורם בעזיבה את תחום הרפואה. 57 אחוזים ציינו שלא היה להם קל למצוא את האיזון בין המחויבות לעבודה לבין מחויבויות אישיות ומשפחתיות. דין רוילס, מנהל תחום המועסקים במערכת הבריאות הלאומית הבריטית, אמר: "ברור שעבודתם של רופאים מתחילים היא תובענית, אבל אין זה אומר שהם צריכים להרגיש כאילו הם מצויים במבחן סיבולת.

רופאים, אחיות ועובדים אחרים תחת לחץ

לחץ במקום העבודה הוא נושא שנחקר רבות, על עובדים בתחום מערכת הבריאות ועל עובדים בכלל, וכל הממצאים מדאיגים. הנה כמה דוגמאות:

  • בעבודה מ-2012 של חוקרים מבריטניה, שסקרה מחקרים אירופאים קודמים שבהם השתתפו בסך הכול 20,000 אנשים, נמצא שלחץ בעבודה הוא הסיבה לעלייה של 23 אחוזים בתחלואת לב ובתמותה ממחלות לב.
  • מחקר שבוצע ב-2011 בדנמרק והשתתפו בו 12,000 אחיות, מצא שאלה מהן שחשו שהן מצויות תחת לחץ "גבוה יחסית" בעבודה מצויות בסיכון גבוה ב-25 אחוזים לחלות במחלות לב לעומת האחיות שציינו שרמת הלחץ שהן חוות סבירה. אצל אחיות שציינו שהלחץ "גבוה במידה ניכרת", הסיכון למחלות לב היא גבוה ב-35 אחוזים.
  • חוקרים בריטים שערכו ב-2007 מחקר בניו זילנד שהשתתפו בו עובדים מתחומים שונים מצאו שלחץ ועומס מגבירים פי שניים את הסיכון לסבול מחרדה ומדיכאון. מתוך 1,000 משתתפים צעירים ובריאים, 45 אחוזים סבלו מדיכאון וחרדה. ההשערה היא שמתח גורם להפרשת הורמונים הגורמים להפרעות בשינה, עייפות ודיכאון.

כאשר מדובר בעובדים בתחום הבריאות, לכולנו יש סיבה לחשוש מהלחץ שמופעל עליהם ועלול לפגוע גם בבריאות שלנו, אבל הנתונים תקפים למעסיקים ועובדים בכל התחומים: עומס יתר ולחץ, שלפעמים אף מיוצר באופן מלאכותי, אינו תורם בסופו של דבר לארגון, בעיקר אם מאמינים שהעובד הוא הנכס היקר ביותר.

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה