משחק טטריס בעבודה תורם לבריאות

משחק טטריס בעבודה תורם לבריאות

מחקר חדש מראה שלמשחק טטריס בעבודה יכולות להיות השפעות עקיפות חיוביות על בריאות העובדים, תחושתם החיובית ועל התפוקה שלהם. קראו את זה רגע לפני שאתם אומרים להם "אסור!"

שיתוף
משחק כתורם לבריאות בעבודה

משחק כתורם לבריאות בעבודה

מחקר חדש של אוניברסיטת פלימות', שפורסם בכתב העת העת Apetite העוסק בקשר שבין תזונה להתנהגות ותפקוד, מראה שלמשחק טטריס יש השלכות חיוביות וכי הוא מפחית את העוצמה, התדירות והבהירות של התשוקה להתנהגויות מזיקות כמו עישון ואכילת חטיפים. אז אולי אפשר לוותר על מלחמה אחת לפחות בהרגלים מבזבזי זמן (לכאורה) של עובדים במקום העבודה בשל היתרון הבריאותי העקיף שטמון בהם.

המחקר כלל 119 משתתפים. בתחילתו הם נשאלו האם הם משתוקקים למשהו ודירגו את הדברים שאליהם הם משתוקקים בסולם מ-1 עד 100. כל המשתתפים ישבו מול מחשבים ואו שיחקו בטטריס או התבוננו במסך שהופיע בו טטריס. "מתוך 119 האנשים שהשתתפו, 80 דיווחו שהם משתוקקים למשהו: 58 רצו מזון או משקה מסוג כלשהו, 10 רצו קפאין ו-12 רצו ניקוטין, כתבה ג'ולי בק ב- The Atlantic. רמות ההשתוקקות הממוצעות שלהם היו "די גבוהות," ציינו החוקרים. משחק בטטריס הפחית את ההשתוקקויות של המשתתפים ב-24%.

היחסים בין משחק בטטריס והירידה בהשתוקקות נשארו מובהקים סטטיסטית, גם כאשר החוקרים הבחינו בירידה כללית בהשתוקקות במהלך הזמן או הוציאו מהמחקר ומהסטטיסטיקה את האנשים שתשוקתם ל"משהו" הייתה חלשה.

מרגיעים את ההתפרצות המוגברת

הרעיון במחקר היה לבחון תיאוריה פסיכולוגית המכונה "התפרצות מוגברת" (Elaborated Intrusion Theory), שלפיה ההשתוקקויות תלויות בדימוי ויזואלי, או במילים אחרות: כאשר אנחנו רוצים, לדוגמה, עוגת שוקולד, אנחנו מציירים את העוגה בתודעה שלנו. מחברי המחקר ג'סיקה סקורקה-בראון, ג'קי אנדרייד וג'ון מיי טוענים שזהו המחקר הראשון שבחן את התיאוריה הזאת באמצעות בדיקת השתוקקות.

ג'קי אנדרייד, פרופסור במכון הקוגנטיבי של אוניברסיטת פלימות', טוענת שמשחק בטטריס עשוי לעזור לאנשים להיות מונעים יותר. "תחושת שליטה היא חלק חשוב בשימור ההנעה," הסבירה אנדרייד,"ולמשחק טטריס יש את הפוטנציאל לעזור לפרט להישאר בשליטה עצמית כאשר מתפרצת ההשתוקקות. משחק הטטריס, דבר שהאדם יכול להגיע אליו בקלות, בעיקר כאשר הוא נמצא בבית או בעבודה, ומחליף את תחושת הסטרס שנגרמת על ידי ההשתוקקות עצמה. באופן אידיאלי אנחנו מחפשים דרכים לעורר השתוקקויות לפעילויות בריאות, כמו אימון גופני, אבל זוהי פעילות ניטרלית שהראנו שיכולה להיות לה השפעה חיובית."

השורה התחתונה היא שכאשר מנהלים בני אדם, כדאי לשקול שנית את הדברים שאנו אוסרים עליהם אוטומטית כי נראה לנו שהם מיותרים, מזיקים או מבזבזים זמן. אם עובד שאנחנו סומכים עליו משחק טטריס או עוסק בפעילות "מיותרת" אחרת, שווה לבדוק איתו מהי הסיבה לכך, ורק אז להחליט האם יש צורך באיסורים מעכירי אווירה או אפשר לתת לו ליהנות בלי שאף צד ישלם על כך מחיר.

בואו לשמוע רעיונות נוספים לשיפור בריאות העובדים בכנס wellbeing – רווחת העובדים. לחצו כאן לפרטים 

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה