שיתוף

שעון נוכחות הוא בעל חשיבות רבה עבור המעסיקים והעובדים כאחד. בכתבה מי צריך שעון נוכחות ולמה הבהרנו איך ניתן ליישב מחלוקות בין עובדים ומעסיקים, בעזרת הרישום בשעון הנוכחות.

השאלה היא מה קורה כאשר יש עובדים לא ישרים שמזייפים את שעות הנוכחות שלהם. לדוגמה, כאשר חברים לעבודה מחתימים את הכרטיס זה עבור זה. דוגמה אחרת היא מצב בו העובד מחתים את שעון הנוכחות, ואז יוצא ממקום העבודה לסידורים או סתם לטייל, בלי להחתים את השעון ביציאה.

מנגד, יש גם מעסיקים שרוצים (ולעיתים גם מצליחים) לפברק את שעות העבודה במטרה להמנע מתשלום שעות נוספו או באופן כללי לא לשלם לעובדים עבור השעות האמיתיות בהם הם עבדו.

ביה"ד לא מסתמך על שעות נוכחות שערך העובד

במקרים בהם בית הדין לעבודה שומע טענה שכזאת מעובד שתובע, הוא מבצע חקירה, כולל שמיעת עדויות של עדים ומעורבים רבים, במטרה להגיע לפסיקה שמסתמכת על תשתית ראייתית יציבה.

בעוד שבדרך כלל מוטל נטל ההוכחה בנושא זה על המעסיק, הרי שבתי הדין דורשים גם מהעובדים שתובעים בגין אי תשלום מלוא השכר, תובע את מעסיקו בגין אי תשלום שכרו.

אלא שכל עוד העובד מגיש רישומי נוכחות של שעות עבודה שהוא הכין בעצמו, בלי שהגיש אותם לבדיקת המעסיק ולאישורו, ואלו הם הרישומים שעל פיהם הוא תובע, עובד זה לא יקבל את הסעד המבוקש מבית הדין לעבודה.

איזה סוג שעון להתקין

סוגייה אחרת שבארגונים רבים מתחבטים בה היא, האם המעסיק מחוייב על פי חוק להתקין שעון נוכחות אלקטרוני או מכני. מתברר כי למעסיקים יש זכות לבחור בסוג השעון.

ועם זאת, יהא סוג השעון אשר יהא, הוא חייב להיות כזה שיספק מענה לדרישות החוק כפי שהן כתובות בסעיף 24 ב' של חוק הגנת השכר.

כך או כך, מבחינת הנוחות עבור המעסיק, נראה שיש עדיפות להתקנת שעון נוכחות אלקטרוני, שכן הוא מתחבר למערכת הנהלת החשבונות הממוחשבת לצורך הכנת תלוש השכר של העובד.

מתי שעון הנוכחות אינו רלוונטי

עובדים בכירים, המועסקים במשרות אמון בכירות, הם עובדים שחוק שעות עבודה ומנוחה לא חל עליהם. אלו הם עובדים בכירים שעובדים שעות רבות ללא פיקוח של המעסיק והם לא נדרשים להחתים את שעון הנוכחות.

זו גם הסיבה לכך ששכרם הוא הרבה יותר גבוה מאשר זה של שאר העובדים, מידת העצמאות שלהם בעבודה גדולה הרבה יותר ויש להם נגישות לכל דבר בארגון.

כל עוד עובד כזה ממשיך להיות מועסק במקום העבודה הוא לכאורה נהנה מזכויות יתר. אלא שכאשר עובד כזה מפוטר או אפילו מתפטר על רקע חילוקי דעות בלתי פתירים עם המעסיק, כלומר כאשר מתרחש קרע בין עובד זה לבין המעסיק, והוא תובע את זכויותיו וגמול כספי על כל השעות שעבד, אין לו כל דרך להוכיח את תביעתו.

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה