שיתוף

כוחה של גישה חיובית נמצא כמפתח להצלחה בתחומים רבים של החיים, החל משיפור באימוני אתלטיקה דרך כמעט על כל מקצוע שאתם יכולים לדמיין. אך האם ישנם ראיות לכך שהחשיבה החיובית אכן משפיעה על התוצאות?

במציאות, קשה להפריד את הגישה של אדם מגורמים אחרים שיכולים להשפיע על הביצועים. לדוגמה, לשחקן גדול בליגת בייסבול עשויה להיות גישה חיובית מאוד על הצלחה בבייסבול, אבל זה יכול להיות פשוט כי הוא באמת נהדר בזה.

אותה שאלה עולה לגבי למידה. מומחים מאמינים כבר זמן רב כי גישה חיובית משפיעה ישירות על הישגי למידה. קל לדמיין איך יחס שלילי יכול לשבש חוויית למידה, אבל האם יחס חיובי למעשה משפר את התוצאות? ואם כן, כיצד?

המחקר

חוקרים מאוניברסיטת סטנפורד חשפו לאחרונה עד כמה השפעה חיובית יכולה להיות לחשיבה חיובית. המחקר לא יצר מסקנות מטושטשות או רגישות. למעשה, החוקרים מציגים ראיות מוצקות למדי – אחת ההצצות הראשונות לתוך מדעי המוח שמאחורי רגשנות ולמידה.

המחקר בדק כיצד רגשות התלמידים לגבי המתמטיקה עשויים לעצב את הביצועים שלהם באתגר הקשור במתמטיקה. לכל המשתתפים ניתנה סקירה על יחסם למתמטיקה ויכולתם העצמית. הם קיבלו גם שאלון שנועד ללכוד נתונים דמוגרפיים, IQ וזיכרון עבודה.

לנבדקים הוענקה לאחר מכן הערכה מתמטית כדי למדוד את הידע שלהם ואת היכולת שלהם לפתור בעיות. לאחר ניתוח התוצאות, החוקרים גילו כי גישה חיובית תרמה לביצועים גבוהים במתמטיקה גם לאחר שליטה סטטיסטית בכל הגורמים האחרים, כולל IQ.

"בהתבסס על הנתונים שלנו, התרומה הייחודית של היחס החיובי להישגים במתמטיקה גדולה כמו תרומת ה- IQ", אמר החוקר הראשי, על פי הפרסומים.

אך מדוע?

יכול להיות שיש הרבה הסברים לכך שגישה חיובית עשויה להוביל לתוצאות טובות יותר, כך החוקרים חפרו עמוק יותר. באופן ספציפי, הם רצו לברר אם משהו משמעותי קורה במוחם של אותם שחקנים בעלי גישה חיובית גבוהה.

כמעקב, החוקרים ביקשו מהנבדקים לפתור בעיות במתמטיקה בעודם נסרקים ב- MRI כדי שניתן יהיה לעקוב אחר פעילות המוח שלהם תוך כדי העיסוק בתהליך הלמידה. מה שהם מצאו היה פורץ דרך: בפעם הראשונה, מדענים מצאו קשר במוח בין חיוביות והישגיות.

התוצאות הראו כי גישה חיובית קשורה לפעילות גדולה יותר באזור ההיפוקמפוס של המוח – אזור קריטי ללמידה והיווצרות זיכרונות חדשים. התוצאות מצביעות על כך שההיפוקמפוס מתווך את הקשר בין גישה חיובית לאחזור מהזיכרון, וכתוצאה מכך בפתרון בעיות טוב יותר וביצועים גבוהים יותר.

"אפקט הגישה החיובית פועל ישירות על הזיכרון שלך ועל מערכת הלמידה," אמרו החוקרים. "… אם יש לך עניין חזק ויכולת תפיסה עצמית במתמטיקה, התוצאה היא זיכרון משופר ואינטראקציה יעילה יותר של יכולות פתרון הבעיות של המוח".

בהתבסס על כוח הלמידה של גישה חיובית, הנה כמה המלצות לקידום סביבת למידה חיובית בארגון שלכם:

טפחו צמיחת חשיבה

מחקרים קודמים הראו שחשיבה של הלומד חשובה ללמידה מוצלחת של מיומנויות חדשות. בעיקרו של דבר, הלומד שיש לו חשיבה בצמיחה – שמאמין שהוא או היא יכולים ללמוד ולשפר – הוא בדרך כלל ישפר בפועל.

חשיבה זו כוללת את האמונה כי הכישורים שלנו לא נקבעו באבן, אלא אנחנו תמיד יכולים ללמוד דברים חדשים ולשנות את ההתנהגויות שלנו לטובה. וזה נתמך על ידי אינספור מחקרים. בטוח שזו נקודת המוצא לכל הלומדים בארגון שלכם. הפכו אותם למודעים למחקר ולעובדה שהם יכולים תמיד לגדול, ללמוד ולשפר.

שתפו סיפורי הצלחה

מעטים הדברים המניעים ומעודדים את הלומדים כמו לשמוע מעמיתיהם על ההצלחות. שקלו לייצר תוכנית באמצעותה הלומדים מספרים על חוויות הלימוד וההצלחות שלהם, עם עמיתיהם לעבודה. בקשו מהלומדים המצליחים לחלוק את מה שעשתה הזדמנויות הלמידה עבורם, וכן בקשו מהם לשתף את המאבקים שלהם וכיצד הם מתגברים עליהם. שמיעת סיפורים על תוצאות חיוביות ויכולת להתמודד בהצלחה עם מצוקות יעזרו ללומדים לדמיין את ההצלחה שלהם.

שימו דגש על היתרונות

לפעמים הלומדים יכולים לאמץ גישה שלילית על למידה במקום העבודה כאשר הם נכשלים לראות את המטרה או מאבדים את המטרה גדולה יותר. לכן, תוכנית הלמידה שלכם צריכה להציג באופן עקבי ללומדים, מדוע הם לומדים נושא זה וכיצד הוא יקדם את הקריירה שלהם.

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה