שיתוף

פרויקט התמודדות משאבי אנוש עם נגיף הקורונה

 

בעקבות משבר הקורונה, הטלת הסגר, צמצום מספר העובדים במקומות העבודה והגברה משמעותית של היקפי העבודה מהבית נערך דיון דיגיטלי במכון הישראלי לדמוקרטיה, לגבי נושא העבודה מהבית וקידומו גם לאחר תום המשבר.

1 אחד הנושאים העיקריים שנדונו היה הפתרונות שיש למצוא לעצמאים ופרילנסרים. משבר הקורונה המחיש יותר מאי פעם את הבעייתיות של עובדים במתכונת פרילנס.

אוכלוסייה זו, שאינה זכאית לדמי אבטלה או ימי מחלה (בבידוד), נופלת בין הכיסאות במערכת הסוציאלית הנוכחית ויש צורך למצוא לה פתרונות.

2 נושא נוסף היה המובטלים החדשים. הנוכחים דנו בסוגייה, איך ניתן ליישם את ההמלצות של המכון בנושא הכשרות והסבות מקצועיות, כחלק מהצעדים לסיוע למובטלים החדשים לחזור לשוק העבודה.

3 אבל במוקד הדיונים ניצב הנושא העיקרי שעלה על הפרק בדיונים והוא: עבודה מהבית ועבודה מרחוק.

נגידת בנק ישראל לשעבר, פרופ' קרנית פלוג, הציגה נתונים השוואתיים מתוך סקירות בינלאומיות ומתוך סקרי המכון. מנתונים אלה עולה, כי לפני פרוץ משבר הקורונה היו היקפי העבודה מהבית בישראל נמוכים יחסית למדינות אחרות.

לדברי פרופ' פלוג, לפני המשבר, עבודה מהבית היתה קיימת בעיקר בקרב דרגות בכירות בארגונים ובקרב חברות ההייטק.

התברר כי לרוב המוחלט של העובדים אין כלל שיקול דעת מתי מותר לעבוד מהבית. וזאת, למרות העובדה שתמיד היתה יפייה מהם להיות זמינים לשיחות טלפון מחוץ לשעות העבודה.

בה בעת הציגה פרופ' פלוג נתונים שמהם עלה כי במהלך השנים מסתמנת מגמה, אם כי איטית, של עלייה בשיעור העובדים מהבית בישראל.

פרופ' יותם מרגלית הציג נתונים מתוך מחקרים, שלפיהם לעבודה מהבית יש יתרונות רבים לרבות העלאת הפיריון שביעות רצון גבוהה יותר של העובדים, ואף מוכנות של עובדים להפחתה בשכרם לטובת האפשרות לעבוד מהבית.

עוד עולה מהמחקרים שהציג פרופ' מרגלית, כי יש עדויות לכך שעבודה מהבית תורמת לצמצום מסויים של פערי הכנסה מגדריים, בזכות העובדה שהיא מאפשרת לאמהות לילדים קטנים לעבוד יותר שעות בשבוע.

מנגד, המחקרים גם הראו כי בצד היתרונות של העסקת עובדים מהבית יש לשים גם כמה חסרונות אפשריים, לרבות הקושי לפקח על שעות עבודה (לצורך קביעת שעות נוספות או אף שעות רגילות), הסחות דעת בבית, ועיכוב בקידום, שכן המעסיק לא רואה מול עיניו את מידת ההשקעה של העובד.

אמיר זלצברג, מנהל אגף תחבורה במשרד להגנת הסביבה הציג בדיון שנערך במכון לדמוקרטיה, ניתוח כלכלי של המשרד להגנת הסביבה, לגבי אפשרות לעבודה מהבית.

במקור, הרציונל המנחה של הניתוח היה הפחתת זיהום אוויר בעקבות הפחתת מספר הנסיעות. אבל יש לכך גם השלכות גדולות אחרות.

לדוגמה, עבודה מהבית נמצאה כבעלת התועלת הגבוהה, לעומת שאר האמצעים, להורדת מספר הנסיעות.

ראשית, הורדת מספר הנסיעות (כלי הרכב הנוסעים בכבישים) מאפשרת להוריד עלויות למעסיקים, בהן עלויות הנובעות ישירות מהפחתת עלויות הנסיעה והפחתת עלויות זיהום וגודש.

זאת ועוד, זלצברג מהמשרד לאיכות הסביבה הציג נתונים מהתוכניות להגברת היקפי העבודה מהבית בארה"ב ובבריטניה.

מנתונים אלה עולה, כי בעקבות הגברת היקפי העבודה מהבית, חלה עלייה משמעותית בשיעורי הפרודוקטיביות של העובדים בכ-11 אחוזים בממוצע.

עוד עולה מהנתונים שהציג, כי כתוצאה מהניסוי הטבעי של התקופה האחרונה (משבר הקורונה) ניתן לראות בבירור שיפור עצום ברמות זיהום האוויר בארץ ובעולם.

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה