לא פופולארי: המדריך לגיוס באמצעים אחרים

לא פופולארי: המדריך לגיוס באמצעים אחרים

רגע לפני שאתם מתייאשים ומחלקים את התפקיד בין העובדים האחרים, רגע לפני שאתם מתפשרים על עובד שלא בדיוק מתאים - ריכזנו עבורכם את שיטות הגיוס הפחות נפוצות. סמנו וי אם כבר ניסיתם

שיתוף
גיוס עובדים
גיוס עובדים באמצעות שלטי חוצות

לאחרונה מדברים הרבה על גיוס עובדים ברשתות החברתיות ועל חבר מביא חבר, המככבים בראש רשימת אמצעי הגיוס שכיום אסור לפספס. אך מה קורה כשבכל זאת לא מצאנו את העובד המתאים? אז יכולים לקרות שני דברים שבלשון המעטה הם לא אידאליים: האחד הוא שתתפשרו ותגייסו עובד שלא לגמרי מתאים לתפקיד. השני הוא שלא תתפשרו, ולכן בינתיים תחלקו את מטלות התפקיד הלא מאויש, בין יתר העובדים. גם אם מדובר במצב זמני, הדבר נופל כנטל על העובדים כרעם ביום בהיר, והדבר האחרון שאתם צריכים עכשיו סנוף לתפקיד לא מאויש הוא גם עובד מיואש, שעוד עלול להחליט לקום וללכת.   

אז רגע לפני שאתם עושים את הצעדים האלה, ריכזנו עבורכם את שיטות הגיוס הפופולאריות פחות, אלה שלעתים אנו משתמשים בהן כאפשרות אחרונה. כמובן שלא כל אחת מהן תתאים לכל משרה ולכל ארגון, אך שווה לבדוק ושווה לנסות.   

דרושים בשלטי חוצות: רוכבים על ההצלחה

מי ששם לב לאחרונה לשילוט ברחבי העיר, הופתע להיתקל בשלטי חוצות של חברת תיווך הנדל"ן רימקס, שלשם שינוי לא מפרסמת נכס למכירה או סניף מקומי למעוניינים בקניית דירה. השלטים קוראים לכל שדרושים לרימקס סוכני נדל"ן. השלטים משתלבים היטב עם אלה של המועצות המקומיות ושל מעצ, וממוקמים לרוב לפני השלטים המכוונים את הנהגים. מעבר לתשומת הלב שמוענקת לשלט המקורי יחסית, המחשבה הראשונה שעולה: אין עובדים בכלל? המצב כל כך קשה?

נועם דרסה, זכיין ומנהל סניף רימקס 100%, מה גרם לכם לפרסם מודעות דרושים על שלטי חוצות?

"קודם כל, הצורך העז בעובדים. שנית, החלטנו לנצל את ההצלחה ואת השם שלנו ולרכב עליה, כמובן שזה חלק מפרסום החברה ומיתוגה, ומושך תשומת לב רבה".

יש הענות?

"יש הענות, חד משמעית. קונים, מוכרים ומחפשי עבודה מושפעים מאוד מהתקשורת ומתעניינים במשרה".

מהם החסרונות של הפרסום בשלטי חוצות?

"זה עולה הרבה כסף. לא שווה לכל חברה ולא כל אחד מאמין בזה. אבל אני לא חוסך – אם בעל משרד מספר לי שהשיטה הצליחה לו, אז אנסה גם".

יריד תעסוקה/ ערב קריירה: פתוח לכולם

עוד שיטה שאינה נחשבת לפופולארית, היא "ערב קריירה" שעורכת לדוגמא רימקס ישראל, המזמינה את הקהל הרחב שמעוניין להיכנס לתחום לכוס קפה בערים שונות. בערב מוצגת סקירה כללית של שוק הנדל"ן, איך בונים קריירה, שיטות ייחודיות בארץ ובעולם, והנוסחה להצלחה של סוכן מצליח. בירידי תעסוקה שונים, המזמינים קהל מסוים כמו סטודנטים או לקהל הרחב, ניתן למסור חומר שיווקי של החברה ובאותו זמן לבצע סינון ראשוני של מועמדים. יש גם המבצעים את המשך המיונים ואף מחתימים מועמדים לחוזי עבודה.

חסרונות: יש להחליט אם לקיים את המפגש לקהל הרחב או לקהל יעד מסוים (כמו סטודנטים). השיטה מתאימה יותר לגיוס כמות גדולה של עובדים ופחות למשרה אחת או שתיים. בדרך כלל קשה להעריך את מספר המועמדים שיגיע, ועל כן יש להיערך בהתאם, כי אתם עשויים למצוא עצמכם  מוצפים על ידי מאות ואולי אלפי מועמדים שהם לא בהכרח מתאימים או רלוונטיים למשרה המוצעת.

פניה לעמותות – גייסת וגם תרמת

העמותות השונות הן גורם נגיש מאוד, שתמיד ישמח לקבל את פנייתכם ולסייע לכם למצוא עובד מתאים, מבין בעלי הצרכים המיוחדים שמשוועים לעבודה. באופן טבעי לא כולם חושבים על האפשרות הזאת, אך יותר ויותר חברות מעידות על כך שהשיטה הזאת פשוט עובדת, ומביאה לגיוס מהיר ואיכותי. במקרים רבים אנשים בעלי צרכים מיוחדים – בריאותיים או נפשיים – הם עובדים שיעריכו מאוד את מקום העבודה ויהיו לויאליים מאוד למערכת.

דוגמא לעמותה שעוסקת בקידום אוכלוסיה ספציפית היא עמותת ידידי עתידים, המפעילה את תוכניות עתידים השונות המיועדות לתושבי הפריפריה.

חסרונות: התוכניות לעתים מתמקדות בתחומים מסוימים (במקרה של עתידים – לתחום ההנדסה) לא כל אדם בעל צרכים מיוחדים יתאים לכל תפקיד, לעתים יש צורך להתפשר על תנאי ההעסקה (לדוגמא – שעות עבודה קצרות יותר). אבל מי אמר שעם עובדים שאינם בעלי צרכים מיוחדים אנחנו לא מתפשרים על תכונות או על כל נושא אחר?

פניה לעובדים שעבדו בעבר בחברה – או במילים אחרות: פרק ב

פעם עובדים שסיימו את עבודתם המשיכו הלאה בדרכם ובכך הסיפור נגמר. כיום לא פעם אנו שומעים על הצגה שניה: עובד שעבד בחרה עזב מכל סיבה שהיא, ומחליט מבחינתו "לחזור הביתה". אם הוא חוזר סימן שלא באמת היה לו רע, אולי הוא רצה להתנסות בדברים אחרים ועוד. כמובן, שיש לו יתרון משמעותי נוסף כמי שמכיר את המערכת מבפנים ואת התרבות הארגונית שלה.

חסרונות: עובד שחוזר למערכת שהוא מכיר, עשוי להיזכר מהר מאוד בחסרונות שלה ולהתעייף מחדש. מהר יותר מעובדים חדשים הוא עלול לומר: "לא השתנה כאן כלום". עובדים שבאים "מבחוץ" קל יותר "לעצב" ולהתאים אותם למערכת. לעובד שחוזר לא תמיד יהיה קל לקבל את השינויים שבכל זאת בוצעו בזמן שלא עבד בחברה, ולטוב ולרע הוא ישלוף את "כרטיס העובד הוותיק" שמבין הכל וכבר התנסה בשיטות העבודה שלו.  חוץ מזה, יש האומרים ש"להתחיל מחדש זה הכי טוב. אז למה לחזור אחורנית?".

קו"ח תמורת קו"ח – בואו נעשה החלפות

פנייה למחלקות משאבי אנוש אחרות בבקשה לקבל קורות חיים שלא מתאימים, היא דרך מקורית למדי לגיוס עובדים, שיכולה להיות יעילה ביותר. תמורת קורות החיים שתקבלו, מסרו קורות חיים שאינם מתאימים לתפקידים הפתוחים שברשותכם. בהתאם, ניתן להעביר פרטי מועמדים שהגיעו לשלבים סופיים של תהליך המיון אך לבסוף נבחר מועמד אחר. כמובן, כשם שלא תרצו לקבל קורות חיים של  מועמדים לא ישרים, כך גם אתם אל תעבירו קורות חיים של אנשים ששיקרו לכם.

חסרונות: לא כל חברה תסכים להיחשף לשתף פעולה ו"לוותר" על מועמדים טובים.    

 פנייה לעובדים המעוניינים בהסבה מקצועית – כי מה עושים אנשים שחייבים להתפרנס?

יש מקצועות ותחומים שיש להם צרות של עשירים: הם פשוט תמיד מוצפים במועמדים. עריכת דין היא דוגמא בולטת לתחום כזה. לא חסרים אנשים שקיבלו את הרישיון המיוחל, אך מסרבים לעבוד בהתנדבות או בשכר מינימום בשנים הבאות. יש ששולחים קורות חיים במשך כל כך הרבה זמן, שבאמת ובתמים הם מקבלים החלטה להשאיר בצד את הדיפלומה ולעשות הסבה. כי בכל זאת, מישהו צריך לקנות לחם וחלב. היתרון הגדול הוא שמדובר לרוב באנשים אינטיליגנטיים ואקדמאיים, שבאמת זקוקים לעבודה. עובדים כאלה שקיבלו החלטה להסב את מקצועם, יעריכו מאוד את העבודה.

חסרונות: חשוב לזהות את המועמד שבאמת קיבל את ההחלטה להיכנס לתחום אחר, ולא כזה שמעוניין רק במשרה זמנית (אלא אם משרה זמנית מתאימה לכם). יש מועמדים שאם תינתן להם ההזדמנות ותוצע להם משרה בתחום שנטשו, כזו שלא מצאו במשך זמן רב – הם יעזבו הכל ויקפצו על המציאה. כמו כן כמובן חשוב לבדוק את רמת המוטיבציה של מועמדים אלה, אף אחד לא ירצה לפגוש עובד שמגיע לעבודה רק "כי אין ברירה".

גיוס חסרי ניסיון – וגם חסרי מנוח?

יש משרות שאפשר להחליט שמתפשרים על ניסיון, ושבמקום להשקיע זמן ומשאבים באיתור אחר המועמד עם הניסיון הספציפי, כדאי להשקיע אותם בהכשרה. אפילו צעירים שהשתחררו מהצבא. היתרון הוא ההתלהבות והרעננות של אדם שלומד מקצוע חדש עבורו.

חסרונות: לא בכל חברה ישנם הכלים והמשאבים להכשרה והדרכה. גיוס עובדים צעירים מדי מהווה סיכון למי שזקוק בעובדים לטווח ארוך, ויש לקחת בחשבון כי עובדים צעירים מדי לעתים עשויים להיות "בוסר" בכל, כולל בהתמודדות במצבי לחץ ובתקשורת בינאישית.

לסיכום, גיוס באמצעים אחרים, כאלה שלא מדברים עליהם כל יום, יכולים להוות מקור טוב להצלחה ולעתים גם יעילים וחסכוניים יותר. אז רגע לפני שמחליטים לחלק את מטלות התפקיד בין העובדים הקיימים, כדאי לחשוב על ההשלכות של הדבר ולעשות עוד מאמץ בניצול כל הערוצים והכלים שבאמת עומדים לרשותנו.

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה