כתב אישום נגד מקדונלד'ס: העסיקה בני נוער ביום המנוחה

כתב אישום נגד מקדונלד'ס: העסיקה בני נוער ביום המנוחה

כתב אישום הוגש נגד רשת המזון המהיר, שביקשה לבטל אותו בטענה שמדובר באכיפה בררנית. בית המשפט לא קיבל את הבקשה לדחייה

שיתוף

במסגרת הגברת האכיפה של דיני עבודה, חקרו פקחי משרד התמ"ת את רשת המסעדות מקדונלד'ס, ונמצא כי היא מעסיקה בני נוער יהודיים ביום המנוחה השביעי. כנגד החברה הוגשו כתבי אישום באמצעות היועץ המשפטי של המשרד, עורך הדין רנין יעקב – כנגד החברה וכנגד בעלי הרשת, עמרי פדן, אשר הפר גם את חובתו לפקח על חוקי העבודה ולמנוע עבירות.
מקדונלד'ס העלתה במסגרת ההליכים טענות שונות וביקשה לבטל את כתב האישום נגדה בשל "אכיפה בררנית", המבדילה בין אנשים ופוגעת בשוויון. טענותיהם נדחו והוחלט שאין בהם כל הצדקה לבטל את כתב האישום. הטענות שהציגה החברה התייחסו לאפליה מבחינה דתית, על רקע סקטוריאלי, ועל רק גיל. שופטת בין הדין לעבודה התייחסה ואמרה כי בעניין הדתי המדינה אכן נוקטת באכיפה חלקית בעקבות מחסור בכוח אדם ומשאבים מוגבלים.
עורכת הדין גלי לוי, התובעת הראשית במשרד התמ"ת, ברכה על קביעת בית הדין והדגישה כי חוק עבודת נוער נועד להגן על בני הנוער מתנאי העסקה פוגעניים ושלא כחוק. מאחר שבני הנוער נחשבים לחלשים בשוק העבודה, האכיפה היא חשובה ביותר. 
יפה סולמני, מנהלת מינהל הסדרה ואכיפה אמרה כי אוכלוסיית בני הנוער נמצאת בסדר עדיפות גבוה בעניין האכיפה של דיני עבודה, והמשרד עורך ביקורת במגוון ענפים המעסיקים נערים, ובעיקר במקומות שבהם יש חשד להפרת החוק. כמו כן נערכות גם ביקורות חוזרות אצל מעסיקים שנמצאו מפרים על החוק.

עיקרי חוק עבודת נוער:

• לא יועסקו בני נוער מתחת לגיל 15, ובתקופת חופשת הקיץ מתחת לגיל 14.

• בני נוער יועסקו בתנאי שיגישו למעסיק אישור רפואי המציג את כשירותם לעבודה, וכן פנקס עבודה שקיבלו על ידי לשכת התעסוקה לבני נוער.

• אין להעסיק נוער ביום המנוחה השביעי, שיכלול 36 שעות מנוחה רצופות. לנער יהודי יום המנוחה השביעי יהיה שבת, לנער בן דת אחרת יהיה זה יום אחר לפי בחירתו.

• נערים מתחת לגיל 16: חל איסור להעסיקם במשמרת הנמשכת מעל לשמונה שעות, ולא יותר מ-40 שעות שבועיות. חל איסור להעסיקם בין השעות 20:00 ל-8:00, אלא באישור מיוחד של משרד התמ"ת להעסקה עד השעה 23:00.

• נערים מעל גיל 16: ניתן להעסיק במשמרת בת תשע שעות לכל היותר, ולא יותר מ-40 שעות שבועיות. חל איסור להעסיק בני גיל זה בין השעות 22:00 ל-6:00, אלא באישור מיוחד של משרד התמ"ת כנאמר בסעיף הקודם.

• ביום עבודה בן שש שעות ומעלה – חובה לתת הפסקה של 3/4 שעה, מתוכה לפחות חצי שעה רצופה.

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה