כשהסכם קיבוצי פוגע בעובדים

כשהסכם קיבוצי פוגע בעובדים

ההסכם הקיבוצי שנועד להגן על העובדים, לעיתים בא לרעתם. כך במקרה של עובדי מגה שתנאי עבודתם מוגנים בהסכם קיבוצי, דבר שעשוי להבריח את הקונים הפוטנציאלים של הרשת

שיתוף

הקפאת ההליכים ברשת מגה מקפיאה גם את ההסכמים הקיבוציים של עובדי הרשת והקונים העתידיים של הרשת לא מחויבים לחדש הסכמים אלו. חלקם של הקונים הפוטנציאלים מעדיפים לוותר על עסקת הרכישה, כיוון שאינם מעוניינים לפגוע בהסמכים הקיבוציים של העובדים מחד, ואינם מסוגלים לעמוד בהם מאידך.

הסכם קיבוצי הוא הסכם שנערך בין ארגון עובדים לבין מעביד או ארגון מעבידים, ועוסק בתנאי עבודתם של העובדים אצל המעבידים החתומים על ההסכם. ההסכם מבשיל במשא ומתן בין ארגון עובדים לבין מעביד או ארגון של מעבידים, הקרוי משא ומתן קיבוצי. לאחר שהגיעו להסכמות על סעיפיו, ההסכם נחתם בידי הצדדים והופך להיות בעל תוקף המחייב את המעבידים החתומים עליו ואת כל העובדים של אותם מעבידים, גם אם אינם חברים בארגון העובדים. המשא ומתן הקיבוצי, וההסכם הקיבוצי שנחתם בעקבותיו, מגבירים את כוחם של העובדים, המתייצבים כקבוצה מאורגנת מול המעביד, בהשוואה למשא ומתן לכריתתו של חוזה עבודה אישי, שבו העובד הבודד ניצב מול המעביד.

רשתות המזון הפרטיות המציעות לקונים מחירים זולים יותר מהרשתות האחרות, מסתמכות בכך על הוצאות השכר הנמוכות יותר של עובדיהם. אולם ההסכם הקיבוצי עליו חתמו עובדי מגה מעגן את השכר הגבוה שלהם ויוצר פער של כ- 50 מיליון ש"ח בשנה, בין השכר של עובדי מגה לשכרם של העובדים ברשתות הפרטיות. פער זה מרחיק את הקונים האפשריים של מגה שמעדיפים לשלם לעובדיהם פחות ולהבטיח מחירים זולים יותר לצרכנים.

הפער הגדול בשכר נובע מכך שההסכם הקיבוצי מאפשר לעובדים שכר גבוה יותר, ימי מחלה רבים יותר ופדיון פרישה. בנוסף הפער נובע מכוח האדם המבוגר יחסית שהעסיקה רשת מגה, שצברו וותק ותנאי פרישה רחבים.

ביום שני השבוע, כ-400 עובדי מגה הפגינו מול בית המשפט המחוזי בלוד שאישר את בקשתה של רשת מגה להקפיא הליכים ולמינוי נאמן לחברה. המפגינים טענו כי בגילם המבוגר יחסית, לא יתאפשר להם למצוא עבודה חדשה בקלות וכי ילדיהם יסבלו חרפת רעב במידה ויוקפאו ההליכים ולא תהיה להם פרנסה. 

 בעקבות המשבר החמור בו נמצאים עובדי חברת מגה, נפגש אמש שר האוצר משה כחלון ומנכ"ל משרדו, שי באב"ד עם יו"ר ועד עובדי מגה, אלי איל ויו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן.

שר האוצר משה כחלון אמר במהלך הפגישה: "אני רואה חשיבות רבה בעתיד התחרותיות בשוק הקמעונאות הישראלי, כמו גם חשיבות עליונה בהצלת אלפי מקומות עבודה בחברת מגה. אני רואה חשיבות רבה במכירתה של מגה כעסק חי וכמקשה אחת על כל עובדיה".

יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן אמר: "חייבים להציל את מגה ואלפי עובדיה מתוך אחריות חברתית. אני אדרוש מהנאמנים למכור את החברה כמקשה אחת. אני מודה לשר האוצר משה כחלון על המפגש והרצון לסייע."

יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן צפוי להיפגש בקרוב בנושא עם נאמני מגה ולשקול את האופציות העומדות לרשותם. 

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה