כלים ליצירת קהילות גם כאשר העובדים אינם נפגשים

כלים ליצירת קהילות גם כאשר העובדים אינם נפגשים

לעבודה מרחוק יש יתרונות, אך גם לקשרים חברתיים קרובים בין אנשי הצוות יש חשיבות רבה. אז איך אפשר ליהנות משני העולמות?

שיתוף
יצירת קהילות בעבודה

בענקית האינטרנט Yahoo! אוסרים עבודה מהבית, אך אפילו נשיאת ומנכל"ית החברה, מאריסה מאייר, לא תצליח לעצור את המגמה המתפתחת: יותר ויותר אנשים עובדים מרחוק. בחלק מהחברות מדובר בהעסקה גמישה המאפשרת לעבוד מהבית חלק מהזמן או כולו, בחברות אחרות הצוותים מפוזרים ברחבי המדינה או העולם. ישנה טכנולוגיה התומכת בצורת העבודה הזו – ענן, ועידות וידאו, כלי מדיה חברתית וכמובן – האינטרנט והמכשירים הניידים. למרות זאת, אין זה אומר שכאן נגמרו האתגרים. כאשר העובדים אינם נפגשים זה עם זה, עולה השאלה כיצד יוצרים ביניהם דבק חברתי שהוא קצת מעבר למסר בדוא"ל או להודעת טקסט. קשרים אישיים בין העובדים טובים לפריון העסק וגם, חשוב לא פחות, תורמים למצב הרוח והמורל של העובדים.

רבקה ריב, מייסדת סוכנות יחסי הציבור Rsquared Communication העובדת בעיקר באמצעות אפליקציות סלולריות, היא דוגמה למנהלת הצריכה למצוא פתרון ליצירת קשרים בין עובדים מרוחקים. בטור באתר משאבי אנוש Fast Company היא מספרת כיצד היא מחברת בין צוותים הנמצאים בסן פרנסיסקו ובוונקובר, שלא יוצאים יחד לארוחות צהריים ולא חולפים אחד על פני השני במסדרון.

רוב העבודה בחברה של ריב מתבצעת באמצעות גוגל דוקס, סקייפ ודרופבוקס, אך היא אימצה טכנולוגיות נוספות כדי בכל זאת לנסות וליצור דבק חברתי בין העובדים.

סנאפצ'ט – הכלי החדש ביותר שאומץ בחברה של ריב הוא אפליקציית Snapchat, הבנויה סביב המצלמה בטלפון החכם. ריב סבורה כי במקרים רבים סנאפצ'ט נתפסת כאפליקציה לסקסטינג (שליחת תכנים בעלי אופי מיני, בעיקר דרך המובייל), אך בחברה שלה היא התגלתה כאמצעי רב ערך לשיתוף ברגעים אישיים "נטולי דאגות" שאותם מפיצים בין חברים לעבודה המרוחקים גיאוגרפית. העובדים שולחים זה לזה תמונות מפגישות על ארוחת צהריים או מדרינק אחרי העבודה, עורכים היכרות בין קולגות לבני משפחה באמצעות מצלמת הווידיאו שבטלפון החכם, משגרים תמונות מכנסים וד"שים מצולמים מבני זוג. סנאפצ'ט מתאימה במיוחד לשיתוף ברגעים יום-יומיים קטנים, אם בעבודה ואם מחוץ לעבודה. לפי ריב, השיח על סנאפצ'ט מזכיר את זה שהיה סביב טוויטר לפני ארבע או חמש שנים. היא מכנה את האפליקצייה "חומר סיכה חברתי". סנאפצ'ט עוזרת לכל אחד מהעובדים להשתלב בצורה טובה בשיחה מכיוון שהעובד כבר יודע שהקולגה שלו בילה את אחר הצהריים של שבת בקונצרט או בברביקיו.

פינטרסט ורדיו – חלק חשוב בבניית קשרים חברתיים הוא הפסקות הקפה, ארוחות הצהריים והשיחות שמתנהלות במהלכן. בחברה של ריב משתמשים בכמה אפליקציות כדי לשתף בתוכן שעוזר ליצור חיבורים חברתיים היוצרים את הבסיס לחוויות משותפות בין אנשי הצוותים המפוזרים. כאשר רוצים להחליף רעיונות הקשורים לעיצוב הבית משתמשים ב-Pinterest וכאשר רוצים לשתף בפסקול מפסטיבל נעזרים ב-Rdio. רדיו היא אפליקציה שמאפשרת לאסוף ולשתף רשימות השמעה מוזיקליות, אך לא ניתן להשתמש בה בישראל, כנראה בשל מגבלות הקשורות בזכויות יוצרים.

לינקים – בחברה של ריב לא מהססים לאמץ כלים חדשים, אך גם לא נפטרים מדרכי תקשורת "מיושנות" כמו שיגור קישורים למאמרי חדשות ובידור. לצוותים יש גם רשימה של כמה עשרות עיתונאים שכולם עוקבים אחריהם בטוויטר ושבעזרתם נשארים עם אצבע על דופק תעשיית הטכנולוגיה.

כלים לתקשורת פנים – Yammer – רשת חברתית ארגונית, HipChat – פלטפורמה לשיתוף קבצים וחדרי צ'ט, ו-Slack המאפשרת שליחת מסרונים, שיתוף קבצים וחיפוש גלובאלי מאפשרת ליחיד לשתף את כל הצוות שלו בחומרים וברעיונות. מלבד תמיכה בתקשורת בין העובדים, הכלים הללו מצמצמים את השימוש בדוא"ל.

ריב, כאמור, משקיעה בתקשורת. היא מצטטת מחקר מ-MIT שבוצע במרכזי שיחות טלפון, שבו נמצא כי מערכות יחסים מלכדות שנוצרו בין קולגות במהלך הפסקות קפה חופפות הובילו לתפוקה רבה יותר ולשחיקה מופחתת. מחקר אחר מ-MIT מצא כי עובדים שישבו בשולחנות קבוצתיים גדולים בארוחות צהריים הפגינו ביצועים טובים יותר.

הטכנולוגיות הללו נועדו להתמודד עם האתגר הלא פשוט של חיבור בין היתרונות של עבודה מרחוק לבין היתרונות של קשרים חברתיים בצוות. כל זאת ללא התפשרות על שניים מהמרכיבים החשובים ביותר להצלחת כל ארגון, עבודה שיכולה להיות יעילה יותר, כדוגמת העבודה מרחוק וקשרים חברתיים טובים במקום העבודה העוזרים למורל של העובדים.

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה