יותר נשים במקצועות משאבי האנוש

יותר נשים במקצועות משאבי האנוש

למרות שדומה כי נשים וגברים ממלאים כמעט באופן שווה את מקצועות משאבי האנוש, סקרים חושפים כי הנוכחות הנשית במקצועות הללו גוברת בהרבה על זו הגברית

שיתוף
נשים בעבודה

נשים בעבודה

מתוך נתונים שפרסם שירות קבלה לחינוך ריכוזי בארה"ב (UCAS), שבחן הרשמה לקורסים הקשורים למקצעות משאבי האנוש במסלולים האקדמאיים, נמצא, כי הנוכחות הנשית במסלולי משאבי אנוש, גבוהה משמעותית משל הגברים. על כל שלוש נשים שנרשמות לקורסי HR, יש גבר אחד שנרשם, על פי הנתונים.

לדבריהם של מנהלי משאבי אנוש במחלקת ניתוח הנתונים של UCAS, למקצועות משאבי האנוש יש תדמית של מקצוע נשי, כזה שדורש מערכת מיומנויות שגברים רבים חסרים ושלא בהכרח ירצו לפתח. אולם התפישה הזו לא יכולה להיות רחוקה יותר מהאמת, לדבריהם.

מקצועות משאבי האנוש על פי הנתונים שפורסמו, היה התחום היחיד שהיטה את המאזניים למגדר הנשי. בכל יתר המקצועות שנבדקו: הנהלה, כספים, מנהל עסקים ועוד, מספרי הנרשמים הגבוהים השתייכו לגברים. האירוניה, לדברי UCAS היא שתחום משאבי האנוש התפתח מזירה הנשלטת ע"י גברים. גברים היו אלו שניהלו את התחום, כיוון שהם רצו לוודא שיש להם את האנשים הנכונים במקום העבודה, על מנת לקבל את התוצר שרצו. למרות שהקונספט עדיין דומה, כיום נשים הן אלו השולטות בתחום.
תחום משאבי האנוש מצריך מהעוסק בו להיות סקרן, אינטליגנטי ואנליטי כמו גם בעל יכולת גבוהה ונרחבת לפתור בעיות. זהו לא תחום שמאפיין מגדר מסוים על פני אחר.

מהן הסיבות לכך שתחום משאבי האנוש נשלט ע"י נשים?

היסטוריה

אם נבחן את ההיסטוריה של מקצוע משאבי האנוש נגלה, שהוא נולד מתוך התחומים של טיפול וייעוץ. הגרסה הראשונה של מקצוע משאבי האנוש צצה במאה ה -19, בדמותן של עובדות סוציאליות שהיו בעיקר נשים. במהלך שתי מלחמות העולם, הראשונה והשנייה, בזמן שגברים נלחמו, נשים רבות יצאו לעבוד, בין היתר בתחומים הסוציאליים. מאז התחום פותח עם נוכחות דומיננטית נשית. אותו דבר ניתן לומר על תחום החינוך וזוהי הדרך עד היום.

אפליה

תחום משאבי האנוש, יחסית לתחומי עיסוק אחרים, הוא התחום כמעט היחיד שאין בו אפליית שכר מגדרית. בכל תחום אחר הקשור להנהלה הבכירה, ישנו עדיין פער משמעותי בין שכרן של נשים לשכרם של גברים. לכן נשים רבות בחרו עם הנשים במקצוע משאבי האנוש, כדי לשמור על רמת שכר זהה ככל האפשר, לזו של הגברים. למרות שהשכר בתחום משאבי האנוש, אינו גבוה כמו שכר המנהלים הבכירים בדרך כלל, האחריות והלחץ הנלווים לתפקיד, אינם גורעים כלל מאלו של המנהלים הבכירים. מי שעובד בתחום משאבי האנוש, עובד בצורה מאוד אינטנסיבית, לא סדירה עם שעות עבודה מרובות, מחזיק בשלל תחומי אחריות ומחויב להצלחת הארגון, מה שמצריך ממנו ללמוד את השוק כל הזמן וללמוד גם נושאים שאינם קשורים ישירות לתחום משאבי האנוש, כמו גם לעמוד ביעדים עסקיים מחמירים שקובע הארגון.

התאמה טובה יותר

גם אם ננסה "להילחם" בעובדות, זה לא יסתייע בידינו. לנשים ישנן תכונות ואיכויות מולדות, שמאפשרות להן לבצע את תפקידי משאבי האנוש, לרב בצורה טובה מגברים. תכונות כגון: אינטואיציה נשית, יכולת הקשבה, מיומנויות ארגון יעילות ובעיקר האמפתיה והרצון לעזור. מנכ"ל של חברת HR גדולה ומוכרת בארה"ב אמר כי מרבית המגייסים בחברות הן נשים, כיוון שהן יודעות טוב יותר לאמוד את מי שיושב מולן, להבין את הצרכים והמניעים שלו טוב יותר ולהתאים עבורו את התפקיד המתאים לו ביותר.

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה